1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Gepiep en gejank tijdens het optrekken

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Koen87, 6 okt 2010.

  1. Ik heb een Focus1 Fase2 Wagon van 2002, 1.8TDDI, 75pk, 187.000km.

    Het probleem is al enkele maanden maar de laatste dagen begint het meer en meer te worden (storend).

    Als ik optrek begint de motor te piepen/janken. Hoe hoger in toeren, hoe hoger de toonhoogte van het gepiep. Vanaf 3.000 toeren hoor ik het niet meer. Als ik terugschakel en afrem op de motor is het net hetzelfde, hoe lager de toeren hoe lager de toonhoogte van het gepiep/gejank. Begint echt storend te worden.

    Van techniek weet ik niet al teveel. Dacht meteen aan de distributieriem maar die is vervangen geweest op 150.000km. Zou het de koppeling kunnen zijn?

    Ik heb geprobeerd om het geluid op te nemen met mijn gsm maar weet nog niet of als het hoorbaar is, zal vanavond eens kijken als ik thuis ben.
     
  2. Waarschijnlijk een V-snaar (multiriem piept niet zo snel, distributie al helemaal niet). Die janken als ze versleten zijn of niet goed opgespannen. MIsschien de snaar zijn van de dynamo? Ik weet alleen waar je die zo gauw kan vinden bij jouw blok.
     
  3. V-snaar en multiriem is hetzelfde :schater:
     
  4. Uhmmm.. denk het niet!

    v-snaar: een snaar in de vorm van een "V' (duhh :p )
    multiriem: Brede platte snaar met meerdere ribbels

    EDIT :Ik zeg Google-afbeeldingen! :D

    [​IMG]
     
  5. Hetzelfde bij de focus tddi toevallig? Die heeft toch alleen een distributieriem en een multiriem? Of zit ik nu weer niet te gooooglen.
     
  6. Ik heb net even bij mijn eigen Focus gekeken (1.8 16v '02) en daar loopt zowel de dynamo als de stuurbekrachtigingspomp op de multiriem mee.. Denk dat het bij de Diesel hetzelfde is dus, maar weet het dus niet zeker.
     
  7. Of een defecte poeremetator ...???
     
  8. Is een bekend kwaaltje bij de focus 1 tddi en tdci blokken.
    Het kan zowel aan de spanrol als aan een losse looprol liggen van de multiriem.

    Die losse looprol kost ongeveer 30 euro en is eenvoudig te vervangen.
    De spanrol kost ergens rond de 170 euro en is erg tijdrovend werk om te vervangen.
     
  9. Zeg maar rustig een hoerewerkje....
     


  10. daarom kan je de rol ook alleen over zetten, de spanner gaat toch niet kapot de oorzaak is het lagertje in het rolletje. de spanner die kan je bewaren voor het geval die kapot gaat.


    let ook op de stuurpomp. die kunnen ook nog wel akelig janken.

    spanner is 156 euro. looprol 30 euro
     
  11. Bij deze een opname van het geluid (je moet het wel heel luid zetten):

    http://www.bos-events.be/Focus.mp3

    Je hoort het heel duidelijk op 00:46. Voor de rest ook bijna continue als ik optrek of afrem op de motor.

    Morgenavond passeer ik bij de garage.
     
  12. Staat al sinds maandagavond in de garage.. Maandagavond de riem vervangen maar daar lag het probleem niet, originele riem zag er ook nog zeer goed uit. Zal waarschijnlijk één van de rollementen zijn of de ontspanner. Hoop dat ik vandaag toch nieuws krijg want mis de Focus al :( Vervangwagen is :nocheer:
     
  13. Garage heeft gebeld, blijkt nu de spanner te zijn van de distributieriem.. Morgen vervangen ze het hele boeltje.
     

Deel Deze Pagina