Trekhaak voor Focus ST ??

Discussie in 'Exterieur' gestart door jepege, 6 okt 2010.


  1. Bij mij paste hij ook zonder meer. Ik heb maar een klein rond stukje uit de rand gevijld (4x2 cm) en daar zie je bij mij ook alleen maar iets van als je er half onder kruipt (zie mijn foto hier links!)

    De stekkerdoos zit ook achter de bumper volledig uit het zicht. De haak schroef ik er gewoon af en alleen als die nodig is zet ik m er in 1 minuut op.

    Betreft keuring RDW in Duitsland, wat is veel geld? Ik wil wel lappen maar wil wel weten hoeveel...
     
  2. Voor mijn werk heb ik heel veel te maken met het RDW! Ongeveer één maal per maand hebben we de keurmeesters op m'n werk over de vloer .
    Wij laten veel auto's individueel keuren vanwege de (rij)technische aanpassingen die we hebben aangebracht. Een individuele technische keuring is heel wat anders dan een reguliere keuring. De kosten kunnen ook nog wel eens meevallen.

    Ik kan dus vrij gemakkelijk de heren eens navragen wat de mogelijkheden zijn tot een individuele keuring en natuurlijk of wat er nodig is aan papieren of treksterkteberekeningen.

    Er is dus zeker niets te beloven, maar sta na zoveel jaar "samenwerken" op goede voet met de keurmeesters en wellicht kunnen ze eens meedenken zonder meteen de officiele antwoorden te moeten geven.....

    Hopelijk tot snel...en wie weet komt er wat zinnigs uit.
     
  3. Ben benieuwd of hier een oplossing uit komt! :thumbs:
     
  4. Ja ik ook ben heel benieuwd hoop op snelle antwoord
     
  5. Vrijdag 9 september is er een keurmeester bij ons op de zaak en zal ik het aan hem voorleggen. Wie weet?
     
  6. Top! Ik hoor graag wat hij te zeggen heeft !
     
  7. #27 bluefocus, 9 sep 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 sep 2011
    Daar komt ie...

    Ja, er is een keuring mogelijk!!! Altijd individueel per auto, dus nooit een structurele acceptatie voor alle type's uit dezelfde serie auto's.

    Er moet een keuring worden aangevraagd bij het IKS.
    Je geeft in je aanvraag aan dat je een auto induvidueel wilt laten keuren welke voorzien is van een goedgekeurde trekhaak (Europa dekkend).
    Je krijgt een uitnodiging om naar Leystad te komen voor de keuring.
    Er is een helling van 12 % waar de keuringen worden gedaan.
    Binnen een tijdsbestek van 5 minuten moeten ze met een aanhanger voorzien van een gewicht tot aan het maximaal toelaatbare trekgewicht 5 maal omhoog rijden.
    Let op, zij rijden! En geloof me, ze doen normaal met je auto, al krijgt hij er wel even van langs natuurlijk.

    (Wij bouwen een paar honderd auto's per jaar om die ook gekeurd moeten worden, hiervan zijn ook een aantal auto's die in Lelystad terecht komen, de rest gebeurd op de zaak zelf. Het gaat eigelijk altijd goed)

    Het maximale trekgewicht spiegel ik even aan mijn Focus 2.0 TDCI en dat is 1500 KG geremd.
    Wat wel belangrijk is, is dat de ritten onder verantwoording van de auto eigenaar zijn. Voor de "snelle jongens" onder ons, niet meteen roepen dat ze nooit in jouw auto mogen rijden omdat............, het is niet anders.
    Tevens zal er gekeken worden of de parkeerrem de combinatie met het ongeremde gewicht stilgehouden kan houden. (+/- 700 KG). Dit kan zowelbergop als bergaf zijn.
    Zorg er dus voor dat de techniek in orde is, ook van de parkeerrem.
    Deze keuringen gebeuren dus zeker meer. IKS maakt er alleen geen reclame voor. De reactie van Ford Nederland is waarschijnlijk een commerciele overweging. Ik denk dan zo, de ST is om mee te racen en een TDCI is voor het trekken....Dat de ST dit allemaal aan zou kunnen is natuurlijk buiten kijf:rock:.
    Maar we gaan verder....
    Het zou een goede zaak zijn als je je eigen aanhangwagen (S) met gewogen gewichten meeneemt. Dit versneld alles tijdens de keuring.
    IKS kan ook materieel inzetten (huren). Dit kost meer tijd en scheeld altijd (veel) geld.

    Qua berekening zal deze keuring uit kunnen komen op bedragen tussen de 3- en de 600,00 Euro. IKS rekend met kosten voor de daadwerkelijk gewerkte tijd. Niet commercieel dus, maar dat hoeven ze ook niet.

    Al met al een heel verhaal en ik hoop dat ik alles heb verteld.
    Ik zal de reacties wel volgen en aanvullen waar ik kan.

    Groeten, René
     
  8. Dat is goed nieuws!

    Toch nog een vraag. Wat voor 'bewijs' geeft IKS af? Is dat voldoende om naar RDW te kunnen gaan voor aanpassing van mijn kentekenbewijs? Daar staat nu bij trekgewicht namelijk een streepje...
     
  9. De afdeling Individueel Keuren Speciaal (IKS), is een onderdeel van de RDW
    Zij regelen de papieren. Na een goed afgelopen keuring nemen ze je kentekendeel 1A in, hiervoor ontvang je een bewijs van inname.
    De keurmeester zal je papieren verwerken op kantoor in Zoetermeer en met de nieuwe vermeldingen doorzetten naar Veenendaal.
    Hier zal je nieuwe bewijs worden aangemaakt en per post krijg je de papieren thuis.
     
  10. Heel erg bedankt voor deze info
     
  11. Ja is heel bruikbare info! :thumbup: maar... 300 tot 600 euri dat is wel en aardig bedrag he, iig meer dan de trekhaak zelf:think:

    Als ik een afspraak moet maken, kan dit dan ook bij RDM in Nieuwegein?
     
  12. Zoals ik heb begrepen van de keurmeester zal de keuring zelf in Lelystad plaats vinden omdat daar de testbaan is
     
  13. ik weet eigenlijk niet of ze die ook in Nieuwegein hebben, is wel een heel groot pand. keertje informeren..
     
  14. Is er nog iemand geweest die hier verder mee gegaan is?
    Ik ben wel nieuwsgierig namelijk.....
     
  15. Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of iemand hier nog verder mee is gegaan. Bij mij staat altijd nog op de planning om een ST aan te schaffen maar dan moet ik wel de mogelijkheid hebben om er een vouwwagen achter te hangen.
     
  16. Het kan, maar de keuring zal dan wel een individuele keuring worden.
     
  17. Zijn er al mensen die dat hebben laten uitvoeren?
     
  18. Heb wel eens gepoogd om gegadigden bijeen te krijgen om gezamenlijk een eerste keuring te organiseren en kosten te delen maar dat liep niet zo. Het schijnt dat na de eerste de volgende eenvoudig en goedkoop zijn te keuren.

    Op zich is de montage zo gebeurd. Past zonder meer en gaat makkelijk. Je kunt dan een fietsendrager e.d. gebruiken maar voor aanhanger ben je zonder keuring waarschijnlijk niet verzekerd. Ik reed wel eens met aanhanger en nam het risico maar ik zou er nooit mee op vakantie zijn gegaan.

    Ik heb mijn ST intussen verkocht (en trekhaak ook), helaas maar ja niets is voor eeuwig he ;-)

    Voor de meest recente info moet je RDW bellen denk ik.
     
  19. Denk dat als ik een ST aanschaf maar gewoon de stoute schoenen aantrek en er mee naar de RDW ga. Als ik voor die paar honder euro veilig en verzekerd op vakantie kan heb ik het er graag voor over :)

    De trekhaak die jij had was afneembaar en paste met de originele uitlaat? Welk merk / type was dit?
     
  20. He Roy,

    Ik had er een afschroefbare (dus niet een afneembare die je eraf klikt maar één met 2 bouten, is maar 1 minuut werk) van het merk 'Hook' setnr. 03750 voor Focus II / Cmax vanaf 2004.

    Ik had ook een universele kabelset (a 10,- bij de haak) ipv een originele kabelset van 95,-. Compleet geloof ik slechts 135,- ex. verz.kosten.
    Het enige dat je dan mist is uitschakelen van de parkeersensoren als je 'm in de achteruit zet. Maar dat boeide me niet, ff een piepje tijds die korte momenten. Ik rij meestal vooruit ;-)
    Bovendien is een universele set eenvoudig aan te sluiten.

    Plaatsen was eenvoudig. Deze haak paste gewoon bij de originele demper. (in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd door trekhaakboeren: het past wél én goed)
    Om de haak te plaatsen heb ik een kleine uitsparing aan de onderkant van de bumper gemaakt met een vijl. (eerst trekhaak er onder bouwen, dan bumper er weer op , dan de kogel er onder schroeven met één bout en kijken /aftekenen waar de uitsparing moet komen en hoe groot deze moet worden) Daar was absoluut niets van te zien als je op je hurken achter de auto zat. Van de hele trekhaak zag je dan absoluut niets trouwens, dat was ook wat ik percé wilde.

    De stekkerdoos had ik ook met de standaard meegeleverde steun bevestigd en ook daar was absoluut niets van te zien. Om de stekker er in te doen moest ik wel even bukken en eronder kijken maar dat had ik er wel voor over, zolang alles maar uit het zicht bleef.

    Als je me ff je mailadres PB't dan stuur ik je foto's van het geheel en ok van tijdens de montage. Montage is ook simpel maar een paar dingen moet je even weten. Dat zal ik er bij vermelden dan!

    Gr. Pieter
     

Deel Deze Pagina