1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8 TDCi 100pk Andere (grotere) motorblokken in je focus

Discussie in 'Performance' gestart door fofowava, 30 sep 2010.

  1. Ik heb hiervoor veel op peugeot en bmw forums gezeten waar het verwisselen van motorblokken vaak ter sprake kwam. Wat mij opvalt is dat dit hier amper besproken wordt. Is dat omdat het niet gaat passen of er andere technische problemen zijn ? Groot verschil is wel dat het bij de pugs en beemers over auto's ouder dan 2000 gaat.

    Chiptuning heeft iedereen het over, ben zelf ook aan het kijken naar een bluefin maar eerst een 2.0 blok erin hangen en dan een bluefin heeft natuurlijk meer effect.

    Op het inet kan ik hier ook weing over vinden. Bv een focus 1 waar een 2.2 tdci blok in ligt oid. Dan kom je pas aan leuke waardes (richting de 500 nm), mits je natuurlijk ook de rest (ophanging ed) aanpast.

    Ik weet dat je in NL een blok erin kan hangen zonder herkeuring mits het nieuwe blok niet meer dan 50% extra pk heeft, dus zou bv een 2.0 tdci blok in een 1.8 tdci ruim gehangen kunnen worden, wettelijk gezien.

    Iemand hier links naar dat soort projecten, of verhalen ?
     
  2. Ha, daar zeg je inderdaad wat. Ik zat hier voor op het vr6 forum en daar lepelen ze die motoren ook overal in. Lijkt me wel wat een 2.5v6 turbo in een Focus..:)
     
  3. #3 McGyver, 1 okt 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2010
  4. Ik zou graag van mijn wagon een :st:-ation maken. :cheer: Lijkt me super.
     
  5. gewoon doen ;)

    ( st225 kopen met achterschade ) en dan ombouwen, vervolgens naar Gert Jan en de station electric orange laten spuiten ;)
     
  6. :schater:
    mag er dan wel zon V6 embleem achterop?


    [​IMG]
     
  7. Een volvo D5-motor in mijn Focusje zie ik wel zitten...
     
  8. Dat is verplicht dan haha:schater:
     
  9. #10 fofowava, 19 okt 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 okt 2010
    Ik heb even zitten neuzen wat eventueel "makkelijk" over te zetten is en kwam uit op de 2.0 16v tdci ("puma" ZSD-420).
    De 130 pk versie geeft standaard al 330 nm.
    De transplantatie valt binnen de wettelijke max +50% pk grens dus geen herkeuring nodig.
    Via chiptuning op te leuken naar ruim 380 nm (oa bluefin).
    Dit blok zit oa in de mk3 mondeo en is origineel ford, dus geen psa spul.
    Bijkomend voordeel: onderhoudsvrije distributieketting ipv distributieriem.

    Iemand ervaringen hiermee wat betreft de motorophangpunten en of de standaard 1.8 tdci aandrijfassen passen ?
    Ik neem aan dat de uitlaat wel aangepast moet worden.
     
  10. en de koppeling/versnellingsbak kunnen die het wel aan of past het?
     
  11. gewoon de versnellingsbak gebruiken die erbij zit, mits het past toch ?

    Had ergens gelezen dat de standaard bak van de 1.8 tdci berekend is op max 400 nm.
    Uitgaande van een veiligheids marge van 40% (1.8 tdci heeft 250nm standaard en max 400nm) zou je met de 2.0 16v tdci uitkomen op max 550 nm. Dan is zelf 450 nm geen probleem.

    Maar ik weet verder niet wat 1 op 1 over te zetten is/aan te sluiten. mijn blok is van 2004. die mondeo mk3's ook rond die tijd. Te denken is aan de boordcomputer bv. of andere delen van het dashboard die aangelsoten moeten worden.
    Aangezien ik verder weinig in deze richting te lezen heb gevonden op dit forum ben ik bang dat ik eerder ergens anders info kan vragen :(
     
  12. motorwissel is prima mogelijk, echter moet je letten dat de ophanging hetzelfde is en aandrijfassen goed passen ;) elektronisch zie ik niet als een probleem, dat is wel te realiseren;) wat voor motor wil je erin hebben dan? een 2.2 tdci? :D
     
  13. Jaaa! Maar is er genoeg ruimte dan? 2.0 TDCi is een behoorlijk blok.
     
  14. 2.2 tdci zit over de 50% pk winst heen standaard, dus dat is wetelijk gezien een probleem, of je moet een dure herkeuring gaan regelen.

    Heb verder geen idee hoe groot dat 2.0 blok is. Ik ben alleen nog via inet info aan het inwinnen.
     
  15. en dan chippen, dan zit je evengoed aan dezelfde pk's als een 2.2 toch? dus dat scheelt dan een herkeuring:)
     
  16. #17 fofowava, 21 okt 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 okt 2010
    precies ;)

    2.2 standaard 155 pk 355 nm
    2.0 met bluefin 163 pk en 380 nm

    2.2 met bluefin 185 pk 403 nm
    Voor de eigen veiligheid is het wel handig om de boel te versterken, dus idd ander onderstel en wellicht dikkere assen gebruiken.
    Maar goed. Eerst even kijken of het kan, wat er nodig is met bijbehorende prijzen en hoeveel werk het is.
     
  17. Voor een FoFo II zou een 2.4 D5 uit de V50 moeten passen.
     
  18. Hier is een donor ST
    [​IMG]
     
  19. Mondeo 2.0 tdci blok uit 2004 gevonden. incl. turbo voor 1650 (met inruil van mijn 1.8 tdci blok!) Naar hun zeggen met (ahum) 70.000 km. Gaat 'm niet worden.
     

Deel Deze Pagina