1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8 TDdi 90pk Minder weer, vinnigere motor?

Discussie in 'Performance' gestart door Alchy, 27 sep 2010.

  1. Het zit waarschijnlijk wel tussen de oren, maar het weer is minder (killer, grijs), vochtiger (mist, regenachtig), niets zo zonnig (geen zon) en maar ik heb de indruk dat de wagen een pak vinniger rondrijdt.

    Klopt dit, okf zit het effectief tussen de oren?
     
  2. Dit klopt, hebben vooral turbomotoren 'last' van.
    De duitsers hebben daar een mooie uitdrukking voor : Turbowetter.

    Gelukkig, die kl%#%^$%te zomer is weer voorbij. :lol!:
     
  3. Nou, dat klopt helemaal wat mij betreft. De ST heeft het motorisch uitstekend naar z'n zin bij dit weer. De banden dan weer wat minder ;-)

    Kou, vocht = koelere inlaatlucht = betere vullingsgraad = meer koppel en vermogen.
     
  4. en bij lage luchtdruk ook minder luchtweerstand!

    maar dat merk je vooral bij hogere snelheden.
     
  5. Bij een focus tddi is dit heel herkenbaar.
    Dit komt vooral omdat hier geen luchtmassameter in zit.
    De tddi maakt gebruik van een temperatuursensor die de aanzuiglucht meet.
    Aan de hand van een eenvoudige mapping-tabel wordt de inspuiting geregeld.

    Dussss..... hoe kouder hoe beter :rock:
     
  6. Je bedoeld een MAP sensor neem ik aan;).
     
  7. #7 dutchguy, 27 sep 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 sep 2010
    nee, je leest het goed: temperatuursensor!

    Ja tuurlijk heeft een tddi ook een MAP sensor (turbodruksensor) , ook hierop wordt geregeld. Dat werkt net als bij een tdci.

    Maar in dit geval heeft een tddi een temperatuursensor op de plek waar de tdci een MAF sensor (luchtmassamater) heeft zitten.
    In het kader van de vraag, was mijn eerste antwoord dus voldoende ;)
     
  8. ikzelf merk het niet echt... alleen dat de motor met dit weer slechter start...
     
  9. Ik merk alleen maar dat het een eeuwigheid duurt tot die warm is;).
     
  10. alleen als het kouder is dan 6 grade dan duurt wel heel lang ja...
     
  11. :frusty: daarom loopt die van mij natuurlijk weer steeds beter de laatste tijd... Nu nog even het olie verbruik in de gaten houden.
     
  12. Om op temperatuur heeft de Focus geen probleem. Na 10 minuutjes rijden zonder Airco, is de motor warm om met een motor goed op temperatuur en de Airco aan de autosnelweg op te duiken.
     
  13. Weersinvloed kan leuke vermogenwinst geven; probeer maar eens een 2takt in de mist...jammer dat je niet ziet waar je zo hard tegenaan gaat rijden :angel:

    Nanne.
     
  14. Dit weer toont eens te meer aan dat er volgend voorjaar een grotere intercooler ingaat :mrgreen:
    De 5 pitter loopt echt als een zonnetje en ploft weer lekker :rock:
     
  15. #15 fofowava, 4 okt 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 okt 2010
    in koude lucht zit meer zuurstof per volume. Vandaar ook de intercooler denk ?

    Om ongeveer dezelfde reden is het lozen van warm water bij oppervlakte water slecht is voor vissen, zitten minder gassen in zoals oa zuurstof.

    Voortaan dus intercoolers op boten om de vissen te helpen :D

    mijn diesel was vanmorgen ook wat feller
     

Deel Deze Pagina