Hulp bij aankoop welke diesel motor

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ugene, 27 sep 2010.

  1. Hallo Leden,

    ik ben op zoek naar een nieuwe auto en heb mijn oog laten vallen op de Focus II Station welke ik wil aanschaffen 2e hands met een dieselmoter van het bouwjaar 2005/2006.
    Nu is mijn vraag welke moter het beste/betrouwbaarste is:
    -de 1.6tdci 110pk
    -de 1.8tdci 115pk
    Welke heeft de meeste problemen/ondehoud en welke is volgens jullie zuinigste?
     
  2. De 1.6tdci heeft de meeste :nocheer:
     
  3. Wat ik hoor is 1.8 tdci welliswaar zonder roetfilter(scheelt wel bij evt. kmheffing) maar ook met minder klachten dan de 1.6...
     
  4. Ik heb een jaar lang mogen genieten van de 1.6 TDCi. Ik heb er totaal geen klachten mee gehad, en heb hem van 156000 naar 204000km gereden. In mijn ogen is het dus een prima motor.

    Wel lees je hier over die motor nogal wat verhalen over vervuilde olie en turbo-problemen. Naar aanleiding daarvan had ik bij mijn 1.6 TDCi de EGR-klep dicht laten maken. Qua betrouwbaarheid heeft die motor mij nooit in de steek gelaten.

    Nu rij ik in een 1.8 TDCi, met grofweg dezelfde kilometerstand. Merk je verschil? Het enige verschil wat je merkt vind ik de 30nm koppel die de 1.8 TDCi méér heeft, en dat die motor onderin de toeren (tussen stationair en 1500rpm) echt niet vooruit te branden is. Qua verbruik zijn ze aardig gelijk aan elkaar. Met de 1.6 TDCi behaalde ik globaal zo'n 1 op 19 (met daarbij 80-90% snelwegkilometers, cruisecontrol op 130-135km/u). De eerste tankbeurt met de 1.8 TDCi kwam uit op een verbruik van 1 op 18 (en daarbij is redelijk wat doorgeplankt op de snelweg). Dus dat ontloopt elkaar niet zo veel.

    Al met al denk ik dat de 1.8 TDCi een meer veiligere keuze is, die over het algemeen minder problemen zou moeten geven. Al heb ik zelf over beide motoren tot nu toe helemaal geen klachten.
     
  5. hey,

    Ik heb anderhalf jaar terug voor dezelfde keuze gestaan.
    Ik heb gekozen voor de 1.8TDCI

    Ik heb in beide auto's een proefrit gemaakt, en ik von de 1.6 weldegelijk een stuk minder krachtig. de 1.8 is voor autobaan ritjes net iets fijner.
    denk dat de 2.0 nog fijner is maarja die modelletjes waren 4000euro duurder toen.

    Ik weet ook dat de 1.8 van ford zelf is en de 1.6 en 2.0 zijn van volvo dus daar zit wel verschil in. wat dat in de praktijk brengt geen idee.

    Uiteindelijk was de doorslag voor mij, 1.8 meer trekkracht, hij had een trekhaak & climate control. Dat hadden de 3 1.6tdci's toen niet.

    Ik ben uiterst tevreden over mijn 1.8TDCI uit november 2005.
    Ik kocht hem met 124.000 op de teller, heeft nu 159.000 op de teller en ben nu toe aan de 2e onderhoudsbeurt.

    Onderhoud je auto goed en de kans dat er iets misgaat is niet zo groot lijkt me.

    Wat betreft verbruik tussen de 1.6 en 1.8 daar zit gewoon geen verschil tussen. Het verschil is je eigen rijstijl.
    Ik kan met mijn 1.8 ook 4.2/100L halen met gemiddeld verbruik. is dat leuk rijden, nee het is sloom. En dan rijd ik ook nog tussen de heuvels in het zuiden van het land. gemiddeld zit ik op 6.0/100L
     
  6. Ik kom net bij de dealer vandaan (lees topic lekkage verstuivers'

    Na veel problemen met mijn focus heb ik 1 ding wel begrepen.

    De 1.6 TDCI is een Franse bagger motor die zie nooit hadden moeten gebruiken. De 1.8 TDCI is een stuk zeldzamer maar aldus de dealer een 10x betere motor evenals de 2.0.

    Nu bij 3 dealers hetzelfde te horen gekregen. De 1.6 TDCI is het probleemkindje onder de Fordjes. Ik heb net heel mijn kleppenhuis en alles na olie lekkage laten repareren voor 1500 euro totaal. Dit is inclusief lekke slangen en buizen.

    Nu weer een defect in de turbo a 1600 euro. De dealer gaf mij een eerlijke uitleg en die kwam er op neer dat ik het beste zo snel mogelijk de auto moest inruilen nu hij nog wat waard was. Dit uiteraard niet perse bij hun, maar gewoon waar ik wilde. De kosten wegen niet meer op voor mij en gezien de huidige brandstofprijzen ga ik er sterk over nadenken om van Diesel af te stappen en benzine te gaan rijden nu ik nog maar max 20 tot 22.000 km per jaar maak.

    TIP Neem dus niet de 1.6 TDCI
     
  7. Gas is idd een erg sterk alternatief met de prijzen van tegewoordig

    benzine is ooit niet erg handig vind ik.
    gisteravond stond ik nog aan de pomp, een van de goedkopere hier.
    1,43euro per euro95 liter
    1,13euro per diesel
    beide zelfde pomp shell.
    gas is er 0,52
     
  8. Als je een auto privé rijdt is een filterloze diesel alleen maar een groot financieel voordeel. De km heffing komt er gezien het politieke landschap toch niet.

    Ik zou altijd voor de 1.8 of 2.0 gaan.

    Ik heb al olielekkage rond verstuivers gehad, lekke nokkenas keerring, lekke kleppendekselpakking en een kapotte vacuumregelklep. Dat slaat echt nergens op in 60.000 km (70.000 naar 130.000km), ik rijd nu mijn eerste 20.000 km probleemloos:cheer:. Staat nu dus 150.000km op en hoop dat de turbo problemen mij bespaart blijven.

    De 1.8 is goed naar het schijnt, de 2.0 ook en die is er met filter als je dat graag wilt.
     
  9. De focus II 1.8 TDCi is volgens mij lastig te vinden zonder filter. Ik heb in mijn zoektocht er maar 1 gevonden. Als je m niet wil kun je m altijd nog leeg tikken;) Schoonbranden doet ook wonderen heb ik gemerkt!
    Verder heb ik er (behalve dat mn koelventilator niet goed werkt) weinig tot geen problemen mee.
     
  10. ik heb zelf met mijn focus meer dan een ton gereden (van 175000 naar 277000 kilometer) en nul komma nul problemen;)

    meer hoef ik niet te zeggen denk:P


    oja, ik heb een 1.8 tdci :mrgreen:
     
  11. Hmm als ik dit zo lees dan denk ik dat ik idd maar voor de 1.8tdci ga, maar die is er dus alleen met roetfilter? Dat is toch bij evt. kmheffing alleen maar beter wat de kmprijs betreft?
     
  12. Bij mijn weten is die nooit met roetfilter vanuit de fabriek geleverd. Als er een filter op zit is dit dus een achteraf geplaatste retrofilter.
     
  13. en die moet je gewoon leegtikken;) kost je alleen maar vermogen;)
     
  14. Focus II 1.8 TDCi word af fabriek zonder roetfilter geleverd. Maar veel Focus II zijn lease geweest en die maatschappijen zijn volgens mij gek op roetfilters dus zonder zijn ze moeilijker te vinden.
     
  15. Micheal ik gun mij en alle andere focus rijdens echt net zoveel geluk als jij.

    BTW. Als ik me niet vergis hebben jullie het over een roetfilter.
    De mijne 1.8tdci heeft er gelukkig geen:P

    groetjes
     
  16. de betrouwbaarheid van de dieselmotoren (zowel 1.6 als 1.8) ligt voornamelijk aan de rijstijl. op me werk allemaal 1.6 tdci focussen. de rustige rijders hebben nu allemaal al een motorwisssel gehad, de doortrappers hebben nog steeds de eerste motor.

    tip, rij de motor heel rustig warm, ververs tijdig de olie en de filters en hou je NIET aan het nieuwe rijden, schakel dus gewoon lekker bij 3000 toeren;)

    toch bij 2000 schakelen? de besparing die je doet met brandstof kan je dan mooi in veelvoud uit gaan geven aan onderdelen;)

    groetjes Michael en succes naar het zoeken van een focus;)
     
  17. Ola mensen, bedankt voor het advies!!

    Ik heb net een FoFo wagon II Futura 1.8 tdci uit 2006 gekocht!! Nu nog eens ff kijken wat we er allemaal aan kunnen doen met de tips hier op het forum. Dit staat op de planning:

    - fofo wagon led achterlichten (of met origineel vergelijkbare) iemand kooptips?
    - zonnebrilhouder (als die er 1 op de sloop te vinden is)
    - evt. achterspoiler
    - voetruimteverlichting

    Zal morgen wel eens wat foto's op hier op zetten..
     
  18. Gefeliciteerd :cheer:

    Geef eens meer info en foto's :mrgreen:
     
  19. Grats man, ben erg beniewd
     
  20. :schater:, ik hoop dat je gelijk hebt. Bij mij klopt het tot op heden (geen turbo problemen en altijd rustig warm rijden). Echter olie lekkende verstuivers en een lekke kleppendeksel voorkom je er niet mee:P.
     

Deel Deze Pagina