1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8 TDdi 90pk diesel en uitlaat

Discussie in 'Performance' gestart door steel, 25 sep 2010.

  1. Hey

    Ik ben ondertussen lekker bezig met mijn "te doen lijstje" en ben nu bij het puntje uitlaat.
    Ik weet dat het lastig is om met een diesel iets aan de uitlaat te doen dus wil graag ideën, tips, suggesties van de mede weggebruikers.
    Ik heb niet echt iets bepaald in gedachten en ik weet niet wat er allemaal mogelijk is dus ben benieuwd of jullie iets weten voor mij :mrgreen:

    alvast bedankt :cool:
     
  2. even extra vraagjes:
    is het voor een diesel aan te raden om zonder dempers te rijden met een RVS uitlaat ??
    en als dit mogelijk is... wat voor effect kan ik dan verwachten ??
     
  3. ik zou niet veel aan de uitlaat gaan doen
    haal je de dempers tussen uit dan heb je zelf een traktor gekocht
    hetzelfde diesel geluid krijg je
    je kan het wel doen
    maar qua vermogen totaal geen winst
    sierpijpje op de einddemper is eigenlijk de enigste wat je kan doen
    andere uitlaat is weggegooid geld doet helemaal niks
    zelfde als k&n-filter monteren
    qua geluid geen resultaat (waar bij sommige een must is)
    qua extra vermogen ook niet
    hij wil alleen maar eerder verstoppen
     
  4. je kan de Kat leeg halen en een rechte pijp binnenin doorlassen (of gewoon alleen een rechte pijp ertussen; maar dan kom je met pech niet door de apk als je een oplettende keurmeester hebt).
    Samen met een goed luchtfilter geeft dat nog wel behoorlijk wat meer power.

    Je vraagt je misschien af; waarom een pijp door de lege kat lassen.
    Nou.... dat is heel simpel: als je het niet doet dan krijg je een klankkast onder je auto. Heel erg iritant.

    Prutsen met dempers heeft niet zo veel zin, dat kan ik alleen maar afraden vanwege het 'trekker' geluid.
     
  5. Kijk eerst maar eens onder de auto, volgens mijn geheugen zit er bij een TDDi
    halverwege de laaste demper en heb je zeker nog 50 cm alleen een pijp naar
    achteren...dat was iig wel bij onze wagon 1.8 TDDi.
    Dus wil je een sportdemper, dan is er een kans dat daar geen ruimt voor is,
    dus dan kan je alleen af met of een sierstukje, of een las-sierstukje;)
     
  6. Hoeveel meer power praten we dan over? als het een beetje de moeite waard is lijkt me dat ook nog wel wat..
     
  7. kat of roetfilter scheelt wel
    kat moet je niet leeg halen kans op storing van de lambda sonde
    en daardoor kan de uitlaatgas niet goed zijn en dit geldt alleen voor benzine

    roetfilter mag ook zonder echter probleem is dat roet uitstoot moeilijker haalbaar wordt
    maar de wagens die ik zag krijgen voor elkaar om een k-waarde van 11 te stoten terwijl max 3 is toegestaan
    maar keer achter over industrie dan krijg je hem daarna wel op 2.6
    maar bij roetfilter gemonteerde diesels kom je aan k-waarde van 0.02 als je geluk hebt
    dit is dus ook de rede dat overheid roetfilters ging subsideren
    ivm de lagere roetuitstoot
    echter bij elke tank moet de uilaat keer schoongebrand worden en komt de roet er nog uit

    als je roetfilter leeg maakt word dus alleen probleem met de k-waarde bij apk
    en je zal beter gas respons krijgen
    wat veel beter werkt is de egr met een plaatje dicht maken
    werkt vele malen beter en geeft beter resultaat
     
  8. open pijp bij diesel geeft stationair wel mooi geluid...
    ga je gassen en je de turbo komt in heb je inderdaad een 'vliegende tractor'
    maar vlug een einddemper gemaakt toen

    vermogenwinst weet ik niet....het klonk alleen zo denk ik
    wat wel zo is; hoe beter de flow hoe sneller maarja er zijn grenzen natuurlijk
    was wel vet iedereen kijken......haha
     
  9. Het leeghalen van de kat heeft geen invloed op de apk; want er wordt namelijk alleen een roetmeting gedaan en geen viergasmeting zoals bij benzine motoren.

    Een af-fabriek roetfilter verwijderen is lastig, omdat die doorgaans elektronisch gecontroleerd zijn. Ook levert dit problemen op bij de apk ivm te hoge uitstoot.

    Heb je echter een retrofit-roetfilter, dan zijn de metingswaarden niet of nauwelijks aangepast. Dus als je je retrofit-filter leeg maakt heb je geen problemen ;)

    Een diesel heeft redelijk veel baat bij een 'open' uitlaat. Er is namelijk geen enkele tegendruk nodig om een dieselblok goed te laten lopen.
    Maarrrrr.... een demper wil je echt wel hebben :P
    Vermogenwinst is moeilijk iets over te roepen. Maar ik denk dat 5 pk mogelijk is.
     
  10. oke dus als ik geen dempers erin heb klinkt de auto ongeveer net zo als in dit filmpje:
    http://www.youtube.com/watch?v=FzLE2izOBfI

    maar als ik op bijvoorbeeld de snelweg rij zou ik klinken als een soort van opgevoerde tractor???
     
  11. :nocheer:het is maar net wat je mooi vind, al rijd er hier wel een mooie Unimog
    rond met zo'n geluid.....en dan vind ik het wel mooi, maar dat is een persoonlijke
    voorkeur.
    Maar heb je er al onder gekeken of de demper wat verder naar voren zit?
     
  12. de demper zit vlak voor het achteras...
    ik weet niet of je er wat mee kan
     
  13. ik bedoel eigenlijks of de demper bij de jouwe vlak bij de bumper zit, of dat
    er nog een lang stuk buis naar de achterbumper gaat?
    Anders heeft een andere demper geen nut omdat de originele dan weg gaat,
    maar de nieuwe niet direct achter de bumper kan....
    Anders is een lassierstukje raadzamer, dan wel de looks maar geen geluid;)
     
  14. oke... ja zit nog een heel stuk buis naar de achterbumper....
    maar als ik geluid zou willen dat moet de demper eronder weg ???
     
  15. yep.....zie je ook onder de VW golf diesels, gewoon een sportdemper...
     
  16. Echter een feit blijft: een diesel die minder dan 5 cilinders heeft zal nooit mooi klinken. I know, its personal.
     

Deel Deze Pagina