1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8 TDdi 90pk Boostcontroller nuttig of niet voor gechipte tddi

Discussie in 'Performance' gestart door ogricpatrik, 31 aug 2010.

  1. Hi Lezers,

    Kan iemand mij misschien helpen uit een grote onzekerheid? Weet iemand hier op dit forum of heeft iemand er ervaringen mee of dat een booscontroller bij een gechipte tddi daadwerkelijk werkt? Iedereen weet dat een tddi bijna geheel mechanisch is en dat ze dmv dieselpomp inspuiting getuned worden via software. Omdat er meer diesel wordt ingespoten na zo een tddi tuning en voor de rest niets aan de turbo softwarematig gedaan kan worden in deze tddi's rookt de auto erg veel na het chippen zoals velen van jullie al weten.

    Nu vraag ik mij af of zo een boostcontroller die tussen het wastgate-slangetje als t-stuk wordt bevestigd met een druk regelaar die je dan dicht of open kunt draaien voor meer of minder turbodruk naar de wastgate daadwerkelijk meer power geeft.Het is niet zo dat hij meer druk genereerd maar alleen meer of minder doorlaat, dacht ik zo.

    Dus je kunt hiermee instellen dat je wastgate langer of korter blijft openstaan. Hiermee kun je dus voor een betere lucht/brandstofmengsel zorgen zodat de tddi minder gaat roken. Zo een boostcontroller is dus eigenlijk alleen nuttig als je tddi gechipt is, omdat de brandstofinspuiting is verhoogt maar niet de luchttoevoer wat beide eigenlijk in combinatie belangrijk is voor een hogere verbranding, maar is hierdoor de tddi dan ook veel sneller omdat ze dat wel bij al die advertenties erbij reclameren?

    Fasttech de tuners die mij auto gechipt hebben zeggen dat je met turbodrukverhoging bij een DIESEL auto geen vermogenswinst krijgt in tegenstelling tot bij benzineauto's. Het enige wat wel volgens hun verbetert is de roetuitstoot. Dit is ook wel logish maar gaat dit echt dan niet gepaard met meer vermogen of zeggen hun dit maar omdat het hun tuningsprojectje was en ik straks de turbo te veel afstel en iets stuk gaat niet bij hun kom aankloppen? Ziptuning heb ik ook al gebeld en die kerel aan de lijn wist niet eens wat een boostcontroller was.

    Zie de link voor wat meer info over boostcontrollers mocht mijn uitleg niet duidelijk genoeg zijn.

    http://auto-diversen.marktplaats.nl...Gj3&fta_ind=1&fs=1&thumb_click=1#photoGallery

    kan iemand mij misschien uit de brand helpen en mij precies vertellen hoe het zit?

    Patrik
    gechipte fofo 1.8 tddi
     
  2. helemaal niemand?
     
  3. Geduld......
     
  4. is een schone zaak??

    dan maar vuile handen:mrgreen:
     
  5. Ik zou hier niet aan beginnen. Althans niet aan zo'n simpele boostcontroller.
    Je hebt namelijk niet echt controle meer over wat de turbo doet.
    De Garrett GT15 heeft wat iets reserve, maar niet schrikbarend veel.

    Als je dan toch een boostcontroller wilt gebruiken, neem dan een electronische.
    Die kan je aan de hand van het toerental of gaspedaalstand laten regelen.
    Prijs is dan wel 300+ en echt veel rendement qua performance zal je er niet uit halen. Wel kan je de roetuitstoot drastisch verminderen.

    Maar beter (en goedkoper) kan je de egr afdichten met een metaalplaatje en een goed inlegfilter nemen van bijvoorbeeld k&n of green.
    Dan is de roetuitstoot al weer binnen de 'normen' :lol:
     
  6. Mijn tddi is zo ie zo afgedicht en heeft daardoor een betere verbranding maar heb enigszins de hoop dat met zo een boostcontroller mijn turbo in de lagere toeren beter/eerder oppakt dan nu het geval is met afgesloten egr-klep.

    Aan de andere kant voor een paar tientjes is een manuele boostcontroller makkelijk af te stellen, egr klep weer open zetten en dan boostcontroller installeren en dan vervolgens beetje bij beetje opendraaien/afstellen totdat de auto niet meer rookt(alleen bij vollast een minimale pluim heeft). Dan heeft het blok een juiste lucht/brandstofverhouding.

    Maar wat ik me nu opeens afvraag of een afgesloten egr klep en een boostcontroller, die beide voor een iets betere verbranding zorgen elkaars werking overlappen zodra je ze beide hebt toegepast, of kan je er beter voor kiezen om 1 van de twee te toepassen?

    welke van de twee hebben dan de betere eigenschappen als we de 50 euro buiten beschouwing laten ,mijn auto met afgesloten egr-klep pakt lekkerder op in de lage toeren dan voorheen met open egr-klep, zal dat met een manuele boostcontroller hetzelfde zijn of zelfs beter?
     
  7. Met alle respect: Ga je eerst eens verdiepen in de zaak.

    Egr en turbo zijn 2 verschillende dingen. Een keuze zoals jij voorstelt is dan ook totaal niet logisch.

    Met een manuele boost controller gaat je turbo enorm 'pieken' voordat de wastegate opengaat. Af fabriek gaat de wastegate geleidelijk open, zodat de turbo niet zo op zijn donder krijgt.
    Ja.. met zo'n manueel ding heb je sneller een hogere druk
    Nee.. je hebt niet lager in toeren druk.

    En zo'n simpel controllertje is niet eenvoudig af te stellen. Je zal minimaal met perslucht en een drukregelaar aan de slag moeten. Want 'blind' afstellen is het domste wat je kan doen.
    Maar vooruit, koop maar zo'n ding. Maar dan moet je niet zeuren als je turbo opgeblazen is. En al helemaal niet als de brokstukken door je intercooler je motor in vliegen.
     
  8. sorry hoor maar heb mij lopen verdiepen in die zaak dus moet je niet veronderstellingen zoals die maken:)

    Er zijn zo veel verhalen op internet te vinden waardoor je niet meer weet wat feiten zijn en praatjes. Veel zeggen dat je turbo zo ie zo wel wat meer druk kan hebben alleen heb je niet meer vermogen door meer turbodruk zoals bij benzinemotoren vandaar dat ik doel op een betere verbranding(die je ook krijgt door je egr dicht te zetten en dus enigzins wel in relatie staat met mij turboverhaal) dmv een betere brandstof/lucht verhouding, maar iets betere verhouding die heb je al gauw en daar hoef je echt niet die boostcontroller voor op max te zetten dan vraag je idd voor problemen.
     
  9. Een gewone (lees: betere) luchtfilter zoals K&N en/of Green en/of BMC filters helpen wel een beetje (toch bij de mijne). Maar echt wonderen mag je niet veranderen. Het is en blijft een dieseltje (en die komen wat rustiger op gang).
     
  10. Door de extra ingespoten diesel loopt de turbodruk al vanzelf iets hoger op.
    Als de auto echt teveel roet dan moet de chip misschien worden aangepast.

    Mijn auto is met een Bluefin gechipt, Superchips dus, en dat gaat prima.
    Alleen vlak voor de rode streep is er wel eens wat roet te zien.
    Dan merk je dat het TDDI blok toch wat weinig lucht binnen kan krijgen.

    Ik heb wel gemerkt dat met goedkope diesel de auto meer roet dan met diesel van de Shell of een ander a-merk, en dan heb ik het niet over V-power ofzo, maar over de gewone diesel.
    Er zit blijkbaar toch iets kwaliteitsverschil tussen de merken diesel.
     
  11. Dat zal niet gebeuren. Daar zorgt de wastegate wel voor in dit geval.
     
  12. Ik kan bij mijn auto echt verschil horen, je hoort de turbo iets meer.

    En met de Renault 5 GT Turbo die ik gehad heb, heb ik ook de ervaring dat de wastegate er toch een beetje achteraan hobbelt en zeker bij hoge toeren en dus veel flow de druk niet altijd helemaal onder controle heeft.
    (En in zo'n ding zit een turbodrukmeter, dus zie je precies wat er gebeurd.)

    De wastegate zou er voor moeten zorgen dat de druk binnen de perken blijft, maar in de praktijk zorgt meer brandstof gewoon voor meer uitlaatgassen.
     
  13. Wat er alleen voor zorgt dat de turbo iets sneller zal opspoelen en de pieken blijven toch echt gelijk hoor. Daar is de wastegate juist voor. En er kan tijdelijk welliswaar meer brandstof ingespoten worden, maar dan heb je toch nog steeds een zuurstof probleem. Voordat dat is opgelost is de hoeveelheid brandstof allang weer opgelost aangepast (ECU,Lambda). Kortom, winst zal je echt niet merken.
     

Deel Deze Pagina