Acculampje/dynamo

Discussie in 'Electronica' gestart door BlauweFocus, 22 aug 2010.

  1. Hallo,

    Sinds vorige week brandt tijdens het rijden het acculampje. Ook vielen steeds de tellers uit om vervolgens na een paar seconden vol uit te slaan en vervolgens terug te keren naar de normale positie.
    Volgens de Ford dealer was de dynamo aan het eind van z'n latijn en heb die laten vervangen (niet bij de Ford dealer).
    Ik rij nu een week met de nieuwe dynamo rond, maar acculampje brandt nog steeds (begint te branden na ongeveer 30 sec na het starten). Het wegvallen/uitslaan van de tellers is wel weg.
    Gisteren tijdens rijden in het donker viel het me ook op dat de koplampen af en toe (om de paar seconden) heel even zwakker gaan branden, en dat dan een paar keer vlak achter elkaar. Dit is bij normaal rijden en ook tijdens stationair draaien.
    Vreemde is dat soms na het starten het acculampje uit blijft en dan ook de gehele rit niet aangaat.
    Ik heb het idee dat de dynamo wel stroom levert omdat ik anders allang met een lege accu gestaan zou hebben.

    Iemand ervaring mee of iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen?

    Betreft Focus 1 1999 diesel
    b.v.d!
     
  2. Heb het idee dat je accu niet meer voldoende vermogen levert.
     
  3. je zou idd even langs een garage kunnen gaan om de accu te laten testen.
     
  4. Hoi Wiljon,

    Accu is nog geen jaar oud.
    Bovendien, als de accu onvoldoende vermogen zou leveren zou het acculampje toch niet branden?
    Of brandt het acculampje ook als er een accuprobleem is?
     
  5. meet de spanning met motor uit 12 volt....Kijk dan wat de spanning is met motor aan moet rond de 14,5 zitten. Zo niet is het dynamo. ;)
     
  6. Heb onlangs ook last gehad van een acculampje dat dan wel en dan weer niet brandde. Een dynamo heeft een kleine spanning van de accu nodig om na het starten weer ''nieuwe'' spanning te kunnen leveren om de accu op de laden. Ik noem het maar de startspanning voor de dynamo. Het kabeltje die deze spanning levert was bij mij op een plek doorgesleten, en maakt vervolgens af en toe wel contact, wat dus het acculampje op het dashboard verklaarde.
    Heb dit bij de lokale ford specialist laten repareren, deze vertelde mij dat dit vaker voor kwam bij een Transit connect, bij de focus had men het nog niet eerder gezien.

    Misschien heb je der wat aan, succes met het oplossen van je probleem.
     
  7. Ik heb de accu door laten meten bij de Kwikfit en die was goed volgens hun.
    Alleen was de laadspanning veels te hoog. Iets van 15,5 Volt.
    Die hoge spanning was niet voordat de dynamo vervangen is, althans bij de Ford dealer zeiden de er niets van.

    Kan het iets van een spanningsregelaar zijn? Is dat een los onderdeel of zit dat in/bij/op de dynamo? En zo ja, is het in theorie mogelijk dat de garage de spanningsregelaar van de oude dynamo heeft overgeschroefd op de nieuwe dynamo?
     
  8. Bij mijn weten is de spanningsregelaar geïntegreerd in de dynamo.
     
  9. ik zal dit advies is meenemen misschien hebben ze er wat aan want bij mijn is mijn accu al vervangen voor een sterkere en dynamo is ook al vervangen en nog steeds brand zo nu en dan het accu lampje.

    Dit gebeurd vooral als ik stil sta en ook gaan dan mijn kop lampen knipperen en het licht op mijn dashboard. had al gehoord misschien een dashboard storing of misschien dat de v-snaar niet goed gespannen is.
     
  10. Of je dynamo ...
     
  11. Zou de bedrading inderdaad eens controleren
     
  12. Tja alles is weer onderzocht en nu blijkt er een storing vanuit de hoofdcomputer te komen en zal deze dus eens vervangen moeten gaan worden.
    Hebben ze het over een leuk kosten plaatje maar ja zal op ten duur wel moeten.

    Heb een Ford Focus 1.8 16v Ghia uit 2000
     
  13. Mensen,

    Probleem is opgelost.
    Het zat 'm in de com-kabel die naar de dynamo loopt. Die was ergens doorgesleten.
     
  14. Edit: Sorry voor het ophalen van dit topic maar ik had hier een bericht geplaatst wat hier niet hoorde en ik zie geen mogelijkheid om een bericht te verwijderen. Netjes maar hoe kan die kabel zijn doorgesleten?
     

Deel Deze Pagina