1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8i 16V 125pk vermogen

Discussie in 'Performance' gestart door focus01, 18 aug 2010.

  1. Goedemorgen,

    Vorige maand met mijn Focus op vakantie geweest naar Italie en daarbij het volgende probleem tegengekomen.
    Als ik bijvoorbeeld op de snelweg in Zuid-Duitsland rij, waar het redelijk heuvelachtig is en ik rij +/- 140 in zijn 5, dan heeft de Focus echt moeite om 140 te blijven rijden. Vreemd vind ik dit, want met een 125 PK motor moet dat toch geen probleem zijn. Zelf met terugschakelen naar zijn 4 heeft hij er moeite mee om dit tempo te blijven rijden.

    In Italie zelf, als ik op de binnenwegen een heuvel op moet en rij dan in zijn 2, heeft de motor totaal geen vermogen. Moet soms zelfs helemaal terugschakelen naar zijn 1, anders trekt hij het niet. Stijgingspercentage van de heuvel is misschien 10% Dit moet toch geen probleem zijn?

    Heeft iemand hier ook problemen mee?

    Dank en groet,
    Marco
     
  2. Wat laat de toerenteller zien bij de snelheden en gebruikte versnellingen die je opgeeft?
     
  3. Als ik in zijn 2 rij, dan zo rond de 4000/5000 toeren en heuvel op in zijn 5 zo rond de 4000/4500 toeren.
     
  4. Komt de auto op vlakke weg wel op ongeveer de fabrieksopgaven mbt optrekken?
    In de bergen heeft hij wat minder zuurstof tot zijn beschikking voor de verbranding, dat kan ook nog een oorzaak zijn van minder vermogen. Hoewel ik dan nog wel verwacht dat het op snelheid blijven geen probleem moet zijn.
     
  5. Heb je een flexifuel?
     
  6. nja, op snelheid blijven kan een probleem geven als er minder zuurstof beschikbaar is. met een turbomotor is dit probleem opgelost trouwens;)
     
  7. Ja, in Nederland op de normale weg gaat het prima. Heb inderdaad een flexifuel en de bergen moet je niet zo letterlijk nemen. In principe heb ik het op zeenivo ook meegemaakt als ik dan een berg of heuvel op moet rijden. Het is dus niet zo dat de motor zuurstof te kort komt.

    Omdat ik weet dat de motor er problemen mee heeft, hou ik de toeren ook behoorlijk hoog, maar dat heeft ook niet het gewenste effect gehad.
     
  8. Focus is van juni 2009, dus versleten zal hij inderdaad nog niet zijn. Er staat net 22.000 km op de teller.
    Overigens vorig jaar op vakantie was dit er ook al. Toen was de auto net een maand oud. Garage heeft toen een software update gedaan van het motormanagement systeem, maar dit heeft dus niets opgeleverd helaas...
     
  9. Ja zeker lastig en ook vervelend. Je moet steeds opletten als je een bergje op rijd dat je heel veel toeren blijft maken, anders gaat het niet goed. Heb steeds de angst dat de motor afslaat dan...
     
  10. Flexifuel motoren hebben softwarematig wat problemen heb ik mij laten vertellen door de lokale Ford garage. Hebben zelf nog even naar een Focus Limited gekeken, maar die viel snel af omdat in een deel van die badge de flexifuel motoren zitten. In Nederland zou je trouwens van die problemen niets mogen merken zeiden ze erbij.
     
  11. Klopt inderdaad. In Nederland merk ik (gelukkig) weinig van deze problemen.
    Heb inmiddels een afspraak bij de garage gemaakt en dit probleem onder de aandacht gebracht. Eens kijken wat ze er aan gaan doen. Ik laat het jullie weten.
    Bedankt in ieder geval voor het meedenken en als er mensen zijn met hetzelfde probleem, dan hoor ik het graag...
     
  12. Krijg steeds meer de indruk een miskoop te hebben gedaan met de 1.816V motor die in mijn Focus 2009 ligt. Hoorde een collega ook al mekkeren over het gebrek aan vermogen. Die van mij slaat alleen maar af na starten en bij koude motor en weigert dan iedere dienst. Ik had hier een apart draadje over en zag gisteren een reactie dat er nieuwe software zou zijn, dus ben benieuwd.
     
  13. Afgezien van wat lastig starten en stationair draaien (1e 2 seconden) heb ik geen klagen van mijn Flexifuel. (beurten iedere 10000km....:angry:)
    Ook in de bergen van Zuid-Frankrijk, van Millau naar het noorden geen problemen gehad.
    Bij m'n C-Max moest ik vaker terugschakelen naar 4.
    Dat was 'n 1.6 Ti-VTC met 125 PK.
     
  14. C-max 1.6 ti-vct is 115pk geen 125. Het 125pk blok lag in de Mondeo en die motor was niet al te best.
     
  15. Vaudtje; was inderdaad 115pk. :oops:
     
  16. Ben terug geweest naar de garage en uiteraard hebben ze software update's gegeven. Er waren na mijn vorige beurt heel veel update gekomen.

    Ik heb ze hartelijk bedankt voor de beurt en de updates en hun vriendelijk "tot volgend jaar" gewenst, aangezien ik volgend jaar weer de bergen in moet en dus hoogstwaarschijnlijk weer dezelfde problemen tegen kom.
    Ik geloof er niet zo in dat het probleem met software updates op te lossen is. Jammer is dit....
     
  17. #19 Godtoh, 31 aug 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 aug 2010
    Het zou zomaar de software kunnen zijn hoor.
    Als je volgend jaar toch de bergen weer in gaat, ga dan een paar weken van te voren langs de dealer voor een eventuele nieuwe update ;)
    Updates halen toch veel bugs eruit hoor :)
     
  18. Dat is een goeie tip inderdaad. Zal het in mijn agenda zetten om dat te doen.

    Wel raar overigens dat je voordat je op vakantie moet eerst even langs de garage moet gaan om de laatste updates te halen want er zit iets niet goed in de software zodat de auto het niet goed doet.
    Als ik iets koop van +/- 25000 euro dan verwacht ik wel dat alles goed getest is en er geen tot weinig problemen mee heb. Maar goed. Hopelijk is het probleem na de laatste updates opgelost...
     

Deel Deze Pagina