1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus station 1.4 16v bj.2000 choke probleem

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Hobbyman, 9 aug 2010.

  1. #1 Hobbyman, 9 aug 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 aug 2010
    Hallo iedereen,

    Heb een probleem met mijn Focus van bj 2000 1.4i 16V

    Ik noem het voor het gemak maar een choke probleem, gezien er letterlijk geen choke inzit.

    Het probleem:

    Bij koude en lauw/warme motor start de focus met verhoogt toerental circa 1200 รก 1500 toeren.
    Hierbij gaat de motor ook lichtelijk "galopperen" hoog/laag.
    Na een paar minuten loopt de motor wel goed.
    Tijdens het gelijk wegrijden geen problemen, soms nog wat stotteren.

    Dit gebeurd dus keer op keer, ook bij warme/hete dagen.

    Wat zou dit kunnen zijn, voordat ik de boel lossloop.

    Gasklephuis en al schoongemaakt.
     
  2. luchtmassameter??
     
  3. Maar dan loopt de motor in zijn geheel toch niet goed?
    Kun je deze doormeten of schoonmaken?
    Dat geld toch hetzelfde voor evt. de temp. sensor?

    Als hij warm is werkt alles goed zoals het hoort.
     
  4. Controleer even of er genoeg koelvloeistof in het systeem zit. Met koude motor even kijken of de radiateur goed vol zit. Laat daarna de motor stationair lopen totdat de bedrijfstemperatuur is bereikt. Laat hierbij wel de radiateurdop eraf zodat je kunt zien of het koelvloeistofniveau daalt wanneer de thermostaat open gaat. Eventueel bijvullen als het niveau te laag is.
     
  5. met de dop eraf help je de motor eerder "aan de kook" het koelvloeistofsysteem is gesloten en hoort te gaan onder druk, op die manier verleg je het kookpunt
     
  6. #6 kolere, 20 aug 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 aug 2010
    Dit is een bekend euvel. Ten eerste het kan geen kwaad en de auto zal niet afslaan. Er is ooit een software update voor geweest, staat deze er op dan ligt het doorgaans aan een vervuilde gasklep of aan de sensor bij de koppeling, dit geeft een dip als je de koppeling indrukt (ook een update voor geweest). Is het hiermee nog niet opgelost, misschien is de stappenmotor niet goed meer. Trouwens er zit volgens mij een automatische choke op hoor! Het lijkt mij niet aan de lmm liggen, als je deze toch schoon maakt wees heel voorzichtig. Het is een zeer kwetsbare sensor.

    Mijn vorige focus uit 1999 1.4 deed dit ook, heeft het altijd prima gedaan. Het kan dus geen kwaad, vond het ook niet zo'n probleem na 3 minuten rijden was het over.
     
  7. #7 FordFocus99, 27 aug 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 aug 2010
    Maar je kan wel zien of er genoeg vloeistof in het systeem zit en daar gaat het nu even om.:cool:
    Met m'n andere auto heb ik dit ook een aantal keer gehad en omdat er te weinig koelvloeistof in het systeem zat, schommelde de motor ook in toeren als je op een verkeerlicht af rijdt en dan de koppeling in trapt als je bijvoorbeeld nog 50 rijdt.
     

Deel Deze Pagina