1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

kapotte computer Focus I tddi

Discussie in 'Electronica' gestart door Norinco, 8 aug 2010.

  1. Mijn focus is helaas kapot, een 1.8 tddi Trend uit 99 met ruim 284.000 km. Na het starten reed ik ff achteruit en wilde daarna vooruit wegrijden. Hij sloeg af. Daarna alleen maar ronddraaien en nada niks. Brandstofpomp kapot:cussing:. Deze is nu gereviseerd, alleen nu start hij slecht. Garage heeft daarna geconstateerd dat alle 4 de gloeibougies kapot zijn. Deze dus vervangen. Ik kon de auto ophalen hij startte weer goed volgens de garage. Nou ik ging hem halen en helaas moest na voorgloeien wederom flink doorstarten voordat de diesel weer mooi draaide. Garage heeft het verder nagekeken en heeft na inof van de delaer en importeur dat er een zeldzame storing in de computer zit dat er voor zorgt dat de gloeibougies te lang of helemaal niet worden aangestuurd. Beetje roulette zeg maar.:cussing:
    Nu de vraag kent iemand deze storing? En weet iemand of er verschillende typen computers zijn voor dit model?

    Moet wel zeggen dat ik kosteloos een leenauto heb gekregen dus das wel netjes. Alleen is het een golf en mis ik mijn focus, zucht.
     
  2. ken je iemand die ook en tddi heeft? dan kun je computer over zetten en kijken of het daar aan ligt naar mijn weten ziet er maar type computer in je hebt alleen de 75pk uitvoering en de 90pk uitvoering daar zit verschil in maar zijn de verstuivers nog goed? toen mijn diesel pomp stuk ging hebben ze meteen de verstuivers varvangen
     
  3. #3 Focus_Tddi, 9 aug 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 aug 2010
    Wellicht door het mankement van de brandstofpomp dat de computer een opdonder heeft gehad. Bij de brandstofpomp van de Focus is het enkel het elektrische gedeelte wat stuk gaat. Het zou kunnen dat de storing er voor gezorgd heeft dat er bijvoorbeeld een kortsluiting of piekspanning is veroorzaakt die nu roet in het eten gooit.

    Ik zou de wagen eens goed laten uitlezen en daarna conclusies gaan trekken. Je kunt nu wel van alles gaan vervangen, terwijl straks blijkt dat de zekering van de gloeiboegies het heeft begeven.

    Wel vind ik het vreemd dat je bij deze buitentemperatuur moet gloeien met de Focus. Mijn motor start direct en dan gloei ik geen seconde. Ik stop de sleutels in het contact en start direct. Zelfs bij temperaturen onder de 10 graden start de motor zonder te gloeien en draait daarna mooi rond.
    Het is een direct ingespoten diesel, en die motoren behoeven veel minder voorverwarmdd te worden dan indirect gestookte diesels. Dus ik twijfel dan meer aan de pomp dan aan wat anders eerlijk gezegd.

    Probeer jezelf eerst te overtuigen dat de reparatie deugdelijk is uitgevoerd. Je hebt nu een klacht die je voorheen nooit hebt gehad.
     
  4. Voorgloeien moet toch altijd? Ik wacht altijd netjes tot het lampje uit gaat.
    Wel vreemd probleem bij de TS. Auto die het goed doet tot dat ie ineens niet meer start (had ik ook) en na reparatie ineens slecht/onregelmatig start.
    Vervolgens wordt geconstateerd dat de gloeispiraaltjes stuk zijn en na vervangen is het probleem nog steeds niet opgelost... en zeggen ze dat je een exotische storing hebt. Klinkt allemaal beetje ongeloofwaardig.

    Waar heb je jouw brandstofpomp laten reviseren?
    En heb je de code gekregen? Misschien dat iemand hier op het forum deze namelijk kan opzoeken.
     
  5. Ik ga niet onnodig gloeien als het niet hoeft. Zoals gezegd zou ik eerst de storingscode achterhalen. Er moet een duidelijke aanleiding zijn geweest waarom ze de pomp hebben vervangen en de gloeibougies. Zoals ik het verhaal lees zegt mijn gevoel eerder dat er tijdens de reparatie iets niet is goed gegaan.

    Vreemd dat jij zelf niets gemerkt heb dan afgelopen winter. Startte de auto toen ook al slecht?

    Een feit is wel, dat bij deze buitentemperatuur gloeien echt niet noodzakelijk is. Het is warm genoeg om bij een koude start de motor in 1 keer te doen aanslaan zonder gehik en andere rare dingen.
     
  6. mijn tddi starte zelfs in de winter goed met 4 kapotte gloeiers dus gloeien met dit weer zeker niet nodig
     
  7. Inderdaad. Bij -8 heb ik in de ochtend 1 keer gestart, zonder te gloeien. De motor moest wel langer door draaien, maar sloeg uiteindelijk na een seconde of 6 aan. Daarom snap ik de diagnose van de garage niet. Als je zelf nooit problemen hebt ondervonden tijdens koud weer en een moeilijk startende auto accepteer ik deze diagnose van een garage echt niet.

    Maar goed. De TS heeft nog geen reactie gegeven op onze reacties, dus die eerst maar eens afwachten.

    Bekijk eens of de auto alleen moeilijk start bij een koude start. Als de wagen bij bedrijfstemperatuur net zo slecht start dan kun je de gloeibougies wel vergeten. Dan zal je verder moeten zoeken, maar nogmaals; eerst de auto laten uitlezen. Wie zegt dat het nieuwe printplaatje in de pomp goed is?
     
  8. Hij liep goed voordat de pomp het begaf. Gewoon starten zoals een diesel het hoort te doen. Nu is het dat je de motor 4x a 5x moet rond laten draaien voordat ie eindelijk aanslaat. Dat was voorheen nooit het geval.
    Zal eens vragen naar de storingcode.
    Opzich heb ik wel vertrouwen in de garage. Voor de gloeibougies alleen de materiaalkosten in rekening gebracht en niet de arbeid, verder de onderzoekskosten ook niet en kostenloos een leenauto. Is opzich ook wel iets om voor te zeggen. Maar moet wel eens worden opgelost.
     
  9. Oke dat is wellicht netjes, maar garandeert nog steeds niet dat er iets tijdens de reparatie is fout gegaan.
    Stel dat er iets met de timing of inspuitduur/druk niet klopt dan kom je al snel uit op dit soort problemen. Ik neem aan dat de nieuwe electronica opnieuw moet worden ingeleerd en softwarematig moet worden ingeregeld. De verdelerpomp die in de Focus TDDi zit zit ook in andere merken. Dus het inregelen zal per merk waarschijnlijk verschillen.

    Inderdaad achter foutcodes aan en kijken of er nu storingen in de ECU staan opgeslagen. Laat de auto eens bij de dealer uitlezen. Die zien veel meer dan garages met een universeel uitleesprogramma.
     
  10. Mijn eigen pomp is gereviseerd, dus zou de software nog geod moeten zijn lijkt mij.
     
  11. Laat je verstuivers eens nakijken op sproeibeeld en eventueel reinigen.
    Ook is het verstandig de leiding tussen de pomp en de injectoren eens te spoelen.
    Controleer ook goed alle brandstof aansluitingen op lekkage.
    En laat als laatste optie de garage eens kijken of de distributieriem wel helemaal goed zit.
     
  12. wou ik net zeggen, kijk ook even of je brandstof retourleidingen goed vast zitten. zitten deze niet goed vast dan zal je wagen tijdens het starten eerst een paar slagen lucht starten, alvorens diesel te krijgen en aan te slaan.
     
  13. En ondanks dat je eigen pomp is gereviseerd: er is een nieuwe printplaat ingezet. Dus een stukje electronica wat wellicht ingeleerd moet worden. Als het gaspedaal stuk is schijnt die ook opnieuw ingeleerd te moeten worden.
     
  14. niet waar!! deze kan je gewoon zonder inleren uitwisselen;)
     
  15. Ik zei ook: schijnt. In elk geval, ik probeer duidelijk te maken dat je niet zomaar dingen kunt gaan uitwisselen zonder verder ergens naar om te hoeven kijken.
    Maar de nieuwe posities van de potmeters in het pedaal hoeven dus niet opnieuw te worden ingeleerd? Vreemd.

    Maar goed, on-topic....Al wat wijzer geworden TS?
     
  16. Is al weer een tijdje geleden dat ik hier ben geweest. Maar pomp werkt goed, gelijk maar distributieriem, spanrolletjes en de multiriem (die was ook slecht) vervangen. Maar start niet zoals voorheen. Er is ook een andere computer erin gegaan.
    Maar heeft niet mogen baten.
    Als de focus in het zonnetje heeft gestaan start ie slecht. ff doorstarten en dan doet ie het.
    Zit er ergens een sensor die de temp meet? weet iemand dat.
    Ga binnenkort EGR afdoppen en inlaatspruitstuk ontroeten.
     
  17. in de intercooler kwam ik een sensor tegen, die van mij was aardig geroet plakt. Misschien dat die invloed heeft ? Maar ik heb een tdci.
     
  18. er zit bij een tddi een temp-sensor aan de zijkant van de intercooler en direct na het luchtfilterhuis.
     

Deel Deze Pagina