1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mk1 fase 1 Wagon | Airco repareren

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door hans81, 1 aug 2010.

  1. Van de week ben ik bij de garage geweest omdat de airco te laten controleren. Nu blijkt dat door steenslag de condensator kapot is en de aircovloeistof weggelopen is.

    Dus moet condensator, droger vervangen en afgevuld worden. Kosten van dit geintje zou meer dan € 500,- zijn.:S

    Nu vroeg ik mij af of dit dit zelf te repareren is en of het 'verstandig' is om tweedehands onderdelen te gebruiken.

    Iemand ideeën?
     
  2. Inclusief arbeid is 500 euro helemaal niet zo dik betaald. Kun je het echter zelf, dan bespaar je uiteraard een hoop geld omdat je zelf de onderdelen kunt uitzoeken en arbeid hoeft niet afgetikt te worden.

    Mocht je het zelf gaan doen, zorg dat je in elk geval nieuwe pakkingsringen e.d. hebt want die worden niet bij elk onderdeel standaard meegeleverd.
    Indien je de mogelijkheid hebt om ergens te sleutelen is het op zich redelijk goed te doen het zelf te vervangen. Enige technische kennis is uiteraard vereist. Met 2 linkerhanden kun je het beter uitbesteden.
     
  3. Normaal tussen de 400 en 500 euro incl. arbeidsloon. Excl. BTW is het 300 euro!
     
  4. Persoonlijk zou ik geen gebruikte onderdelen kopen voor een airco. Immers je kan niet controleren hoe de staat is van het deel. Als je een slecht onderdeel treft sta je binnen de korste keren weer en ben je terug bij af.

    Er zijn genoeg onafhankelijk airco specialisten in Nederland die met een goedkoper uurtarief werken dan de dealer. Persoonlijk zou ik daar naar toe gaan. Het komt voor dat zelfs dealers die specialisten "inhuren" als zij zelf geen airco monteur in dienst hebben. De airco instalatie is immers een andere specialiteit dan de auto zelf.
     
  5. #6 Kees37, 2 aug 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 aug 2010
    Dit kan ik mij dus niet voorstellen. Elke auto die tegenwoordig geleverd wordt heeft een airco. De airco maakt wel degelijk deel uit van een voertuig en zal gewoon door een dealer gerepareerd moeten worden. Wanneer dan de dealer geen aircospecialist in dienst heeft dan wordt het voor de dealer ook duur geintje. Reken maar uit: auto wegbrengen met twee man, ophalen met twee man. Dus in het kader van de kosten overweging, en vanuit commercieel oogpunt, kan ik mij dit dus niet voorstellen.

    Nu even on topic: wanneer je het niet zelf kan ga dan NIET naar de dealer, zij rekenen over het algemeen een duurder uurloon dan bijv. de aircospecialist.
     
  6. Daarin heb je wel gelijk, ongeveer elke auto heeft wel een airco. Toch komt het voor dat kleine dealers specialistisch werk aan een airco door een airco specialist doen. Bijv alleen het afvullen/op druk zetten nadat zij zelf de instalatie hebben gedaan van bijv pomp o.i.d. Puur omdat de investeringen in de airco apparatuur te duur zijn en niet rendabel is. Maargoed, ook dat word minder omdat er steeds minder kleine dealers zijn ;)

    Voor de rest idd on topic :ontopic:
     
  7. Ik heb hem ook naar een specialist gebracht die lui weten er echt alles van en voor de dealer is het vaak gissen. De VW dealer waar mijn auto vaak heen gaan voor wat klein onderhoud (in avonduren) besteed ook alles uit bij dezelfde aircospecialist omdat ze het zelf niet beter/sneller kunnen doen. Plus dat een specialist vaak de onderdelen op voorraad heeft.
     
  8. Er is in de autobranche nergens zoveel te verdienen als in de Airco's.
    Tot een paar jaar terug werd er inderdaal veel uitbesteed, maar nu alle auto's airco hebben, is de investering snel terug verdient, er zullen nog wel bedrijven zijn die het uitbesteden, maar dat is dan niet echt slim in mijn ogen..

    On-topic, 500,- lijkt een hoop geld, maar vergeet niet dat de originele condesors veel betere kwaliteit zijn als de imitatie.
    Als je wat geld wilt besparen, zou ik de filter/droger laten zitten.. Scheelt je alweer 100,-..
     
  9. Vandaag even bij Glasgarage in Apeldoorn geweest. Zij hebben ook een check uitgevoerd. Nu bleek dat de arico niet lek was. Er zijn een aantal lamellen van de onderste rij van de condensator weg maar de airco bleef gewoon op druk. Daar gaven ze aan dat de condensator nog niet vervangen hoefde te worden maar dat het met een half jaar wel gedaan kan zijn of wie weet hoe lang. In ieder geval zit ik er weer koeltjes bij, nu nog goed weer.
     
  10. We zagen bij mij vanmiddag ook een paar lamellen die van de condensator af waren. Airco doet het nog. Dus laat het wel zo tot hij het niet meer doet..
     
  11. Bij mijn vorige focus waren ook de onderste lamellen los. Deze waren er gewoon af gerot. Ook mijn airco werkte gewoon nog goed. Ik heb de los zittende lamellen er af gehaald. Hierna heb ik nog probleemloos 2,5 jaar er mee gereden.
     

Deel Deze Pagina