1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wie heeft ervaring met zelf een distributieriem vervangen?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door YBJ, 29 jul 2010.

  1. Ik ga zelf de distributieriem van mijn Focus 2.0i 16V uit 2002 vervangen. Nu heb ik al de nodige ervaring met het vervangen van distributieriemen, ook met Zetec's (2x Escort 1.8i 16V).

    Maar ik las iets over een borgpen in het blok plaatsen bij een Focus omdat de krukaspoelie geen spie heeft. Ik heb niet zo'n stuk speciaal gereedschap, maar wat kan ik het beste ervoor gebruiken als alternatief?

    En alle tips verder over het de- en monteren en werkwijzen zijn van harte welkom.:thumbs:
     
  2. Deze heeft volgens mij wel een spie! is eigelijk het zelfde principe als een escort/mondeo
     
  3. In de Ford TIS info kom ik dat hulpstuk tegen. Ook in de Ford garage werd ik erop gewezen dat de krukaspoelie geen spie heeft bij de Focus. Dus ik neem de gok niet door de bout zomaar los te halen en de boel van tijd loopt.
     
  4. Spieloos is alleen bij de 1600 benzine, kan ook zijn dat ik het compleet fout heb hoor!
     
  5. klopt een 2 liter heeft gewoon een spie in de krukas
    1400 en 1600 is spieloos
     
  6. Volgens mij is deze ook spieloos, heb zojuist even bij een leverancier op de site gekeken en hier worden bij de technische gegevens 2 stuks speciaalgereedschap aangegeven.
    Een platte strip om de nokkenassen op tijd te zetten en te borgen en de blokkeerstift om de krukas mee vast te zetten.

    Ik heb in februari mijn distributie gedaan (focus'03 16 16v) omdat er tanden uit de riem waren gebroken.
    Dit was spieloos en na alles eens op mijn gemak te hebben bekeken viel het mij mee. Maar ik zou er wel de tijd voor nemen als ik jou was en er niet "even" een nieuwe riem op willen gooien....

    Succes!

    Groet,
    Kees
     
  7. Ik heb hem laatst laten doen. Heb zelf de onderdelen geregeld en voor 150euro bij een garage erin laten zetten. Scheen redelijk makkelijk te gaan 1 motorsteun los halen maar de kleppendeksel eraf en met een speciaal stuk gereedschap borgen was niet nodig.
     
  8. Dan hebben ze waarschijnlijk de pulleys gemerkt t.o.v. het motorblok voordat de oude riem er af is gehaald. Als je dan de merktekens gelijk houd en de nieuwe riem monteerd staat de distributie weer op hetzelfde punt als met de oude riem.

    Er kan natuurlijk een klein lengteverschil in de nieuwe riem zitten waardoor de timing van de nokkenas pulleys net niet goed is. De motor zal echt wel draaien (is niet zo'n groot verschil). Sommige garagebedrijven doen het op deze manier omdat ze geen zin hebben om speciaal gereedschap aan te schaffen dat ze toch bijna niet gebruiken.

    Als je het echt goed wilt doen zou ik het speciaal gereedschap hiervoor gebruiken. Dan weet je 100% zeker dat alles goed is afgesteld. Een goede automaterialenzaak kan dit gereedschap vaak ook gewoon leveren.

    Ook is het verstandig om bij auto's zonder hydraulische klepstoters meteen de klepspeling te controleren en af te stellen als de distributieriem wordt vervangen.
     
  9. Nou beste mensen, ik ben vandaag begonnen met het vervangen van de distributieriem bij mijn FoFo1 Fase 2 2.0i 16V bij precies 160.000 km zoals voorgeschreven.

    En om de eerste onduidelijkheid uit de wereld te helpen:

    De 2.0i 16V heeft WEL een spie in de kruksas!

    [​IMG]

    Dus heb je de krukas blokeertool die ik speciaal besteld had volgens aanraden van de Ford NIET nodig...

    [​IMG]


    Helaas kwam ik er tot mijn spijt achter, dat de spanrol gescheurd bleek. Deze had ik niet gekocht, ook op divers advies dat dit vaak niet nodig is. Nou bij mijn Focus dus wel!

    [​IMG]

    En ook kijkende naar de staat van de distributieriem, die heel duidelijke haarscheuren overal lieten zien, vind ik het erg opmerkelijk dat Ford zo laat voorschrijft om pas een distributieriem te vervangen.

    [​IMG]

    Ik denk dat met niet veel meer km's de spanrol zeker was geknapt en ik mazzel heb gehad dat dit nog niet gebeurd was.

    En daar zit ik dan, tis nu dus zaterdagavond en geen winkel meer op voor een spanrol... Maakt niet uit, tis al met al geen vervelende klus en ik heb alle benodigde gereedschappen gelukkig blijkt.

    Ik hou jullie op de hoogte!
     
  10. Je hebt de pen om de krukas te blokkeren wel nodig. de pulleys van de nokkenassen zijn wel spieloos. Je blokkeerd de krukas met de pen en beide nokkenassen met een soort van lineaal. Als de bouten van de nokkenaspulleys los zijn kan je de pulleys dus ronddraaien op de as. Als alles geblokkeerd is monteer je de disributieriem. Hierna zet je pas de bouten van de nokkenaspulleys vast. Zo weet je zeker dat alles op tijd staat. Het is verstandig om de bouten van de pulleys te vervangen.

    Bij een 1.4 en 1.6 zijn dus wel alle pulleys van de distributie spieloos maar de werkwijze is wel vrijwel gelijk.
     
  11. Hoi JW, zoals gezegd heb ik al eerder van een Escort Zetec ook distributieriemen vervangen. Ziet er allemaal exact hetzelfde uit en daar spreekt men niet over die blokkeerpen. Gewoon de nokkenassen blokkeren met een metalen lat en de krukas met de spie naar boven gericht de distributieriem er weer om leggen. Dus ik weet eigenlijk niet waarom ze bij een focus met hetzelfde onderblok nu ineens met die pen zijn gekomen. Zowieso is ie niet al te dik en heb ik hem eruit gehaald voordat ik de bout van de krukas heb losgehaald. Die moet je toch met een aantal ferme klappen losslaan en ik wilde niet per ongeluk dat die pen door een tegenreactie in mijn blok zou afbreken en erin zou vallen.

    Alles heb ik gemerkt, dus nu is het een fluitje van een cent om hem op tijd te zetten. Die pen zie ik nu meer als een extra handigheidje, maar nodig is ie niet echt. En dan nog de kans dat ie kan afbreken als je ergens kracht opzet, brrr...

    Maar ik snap jouw verhaal wel verder helemaal hoor!
     
  12. Als ik in Ford TIS kijk wordt de pen er pas ingedraaid als de nieuwe riem al is gemonteerd. Die pen is dus eigenlijk alleen een aanslag voor de krukas om te controleren dat de pulleys goed zijn afgesteld. Volgens de handleiding wordt er geen kracht op de pen gezet.

    Die pen is eigenlijk ook niets bijzonders. Tegen de tijd dat ik mijn riem ga vervangen maak ik hem zelf wel.

    Ford schrijft 160.000 km of 10 jaar voor voor de distributieriem. Mijn auto staat nu op 60.000km maar als ik jouw riem en spanrol zo zie weet ik niet of ik hem er nog 5 jaar op laat zitten.
     
  13. Vandaag weer verder gegaan. Eerst naar de Ford voor een complete distributieset incl 2 rollen en toen de boel in elkaar gezet. Eigenlijk is het enige wat lastig gaat de nieuwe snaar over de diverse tandwielen heen krijgen, omdat ie nog zo stak is. Maar goed, daarna alles volgens de aangebrachte markeringen op tijd gezet en de krukas diverse malen met de hand rond gedraaid. Alles keurig in orde. Motor verder weer afgebouwd en na starten loopt ie weer als een zonnetje!

    Ik moet zeggen dat het bij een Focus lekkerder werken is dan bij een Escort. Je hebt meer ruimte bij aan de voorzijde tussen het blok en het schutbord. Enige meerwerk is het de- en monteren van de motorsteun, waarbij het een 'trickie' dingetje is dat je 2 tapeinden uit de steun moet draaien voor het kunnen verwijderen van de distributiekap. Daar heb je een Torx dop (dus inwendige Torx) voor nodig hebt. Gelukkig had ik daar ook een set van.

    Al met al een aanrader om zelf te doen als je een beetje handig bent en de tijd neemt!:thumbs:
     

Deel Deze Pagina