distributieriem

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door sambal01, 21 jul 2010.

  1. goedenavond,

    ik zit met een klein dillema,
    ik heb in oktober een focus 1.6 1999 gekocht. helemaal laten nakijken bij de dealer. motorisch goed in orde. geen gebreken.
    enige probleem dat ik nu zie (of beter gezegd niet zie) wanneer de distributie riem vervangen is. km stand is nu 193.000 .
    ik ben vorige week bij de garage geweest voor de keuring en hier dus ook naar gevraagd. ze hebben de kap eraf gehaald en zagen dus dat er geen orginele ford riem op zat. dus conclusie volgens hun: hij is al een x vervangen maar wanneer kunnen ze niet zeggen. hij gebeld met de dealer en die zei 150.000km of om de 10 jaar. dan zou je er eigenlijk vanuit kunnen gaan dat ik em nu niet hoef te vervangen.

    aangezien deze garage heel veel geld vroeg voor de onderhoud en de keuring ben ik vanmiddag bij een andere garage geweest om em ook te laten nakijken voor de keuring(scheelt hoop geld). deze wist mij te vertellen dat je de eerste keer na 80.000km de riem moet vervangen en daarna elke 60.000 km.

    3e punt is dat mijn ouders ook een focus hebben van bouwjaar 2004 en bij hun in de boekjes staat elke 150.000 km of om de 5 jaar.
    in mijn boekjes staat hier niks over in.

    ik weet dus eigenlijk niet meer zo goed wie ik moet geloven, beide garages hebben de kap er af gehaald en zeiden dat ie er nog wel goed uitzag, maar ja ik hoor ook wel verhalen dat je het er helemaal niet aan kunt zien wanneer die aan vervanging toe is.

    hoop dat jullie mij meer kunnen vertellen.
    alvast bedankt
     
  2. Hallo,

    inderdaad je hebt nu een dilemma: vervangen of niet.
    Ik zeg altijd zo weet je het niet zeker of twijfel je vervang hem dan.
    Beter een paar euro uitgeven dan motorschade riskeren.

    Gr. Björn
     
  3. 160.000km of 10 jaar (welke het eerste van toepassing is) ;)
     
  4. Idd zoals Sander zegt; bij de Fofo I om de 160.000km of om de 10 jaar de d-riem met spanrol vervangen.

    Daarbij ben ik niet zo`n fan van niet originele d-riemen. Ik heb het gevoel dat je dan mindere kwaliteit hebt.

    In jouw geval zou ik de d-riem wel vervangen. Beter het zekere voor het onzekere.;)
     
  5. Voor een Mk1 Fase 1 is het 150000 km of om de 10 jaar.
    Bij later modellen is het 160000 of om de tien jaar.

    Wil je er zeker van zijn dan zou ik hem laten vervangen voor een originele riem.
     
  6. Wordt er nog onderscheid gemaakt tussen een diesel en een benzine? Ik laat die van mij in ieder geval in augustus vervangen, er zit nu 206k op de teller, en volgens het stickertje is die voor het laatst ergens rond de 97k vervangen.
     
  7. Beter vervang je je riem niet om de 150.000 of om de 10 jaar, dit is gewoon afhankelijk van hoe je rijstijl is, ik verzeker je dat je de riem beter om de 4 jaar kan vervangen, of laat hem in ieder geval controleren, dan weet je net zo goed of deze vervangen moet worden of niet!

    10 jaar is behoorlijk veel voor een distributie riem, de indicatoren die sander je geeft zijn fabrieksgegevens, maar of deze kloppen weet je nooit beter houd je je gewoon aan wat de meeste garages zeggen, of om de 4 jaar of om de 85.000, voor je eigen veiligheid !
     
  8. 10 jaar oof 160.000 geloof me ik heb er ervaring mee :( voor de situatie waar je nu in zit zou ik zeggen vervangen aangezien je de historie niet weet beter voorkomen als genezen

    bij mij issie bij 78.000 gebroken en gevolg was 15 kromme kleppen + zuiger reparatie bedrag was 1700 pleuro zo duur is het dus niet om hem te vervangen

    hoop dat je wat aan de info hebt :)
     
  9. zekerheid voor alles bij dit soort grappen. Ik zou de riem gewoon wisselen.

    Maar laten we vaststellen dat die andere garage van je er ook niets van wete. de 60k was met de escort en dus niet met de Focus. Echt een ton aan miles dus 160k km of 10 jaar.
     
  10. Anderhalve ton en 10 jaar kan die best hebben, en als die eerder gaat heb je gewoon vette pech gehad! Het is trouwens vaak de spanrol die kapot gaat in plaats van de riem zelf.


    Ik zou hem in jou geval gewoon vervangen dan weet je zeker dat je goed zit!
     
  11. Dit vindt ik een beetje absurd! Om de vier jaar of 85.000?!?!
    Volgens mij zegt geen enkele garage (dealer) dat je dit moet aanhouden voor het vervangen van je distributieriem. En dat en een ander afhankelijk is van je rijstijl heb ik ook nog nooit gehoord. Voor een MK1 is het 150.000 of 10 jaar.
    Bij meer km of ouder dan 10 jaar zou ik bij twijfel de riem vervangen.
     
  12. Om de 4 jaar vervangen? Het is geen italiaan. ;)
    Het komt trouwens niet vaak voor dat de riem breekt, als er al iets kapot gaat is dat idd vaak de spanrol.

    Laat je echt geen vervangingstermijn van 80k aanpraten. Is echt niet nodig.
     

Deel Deze Pagina