1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8 TDCi 115pk Hoe veel rook is normaal?

Discussie in 'Performance' gestart door mobilitydesign, 14 jul 2010.

  1. #1 mobilitydesign, 14 jul 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jul 2010
    Twee weken geleden is de Focus voor een beurt bij de nieuwe Ford dealer geweest na eerdere slechte ervaring met een andere Ford dealer en een algemene garage.

    Maar nu controleerde ik de olie en zit er net als na een beurt bij de algemene garage te veel olie in.
    Ik vind dat heel slordig aangezien het toch een kleine vinger boven maximaal gevuld is. (gemeten bij koude motor)


    Het was me al wel opgevallen dat hij meer rookt dan gewoonlijk.

    Tot zovel mijn frustratie.

    Mijn eigenlijke vraag is eigenlijk, anders dan de titel doet vermoeden; Hoeveel hoort een diesel te roken?

    Overdag zie je de rook bijna niet maar in de schemer en 's avonds zie je door de lichten van de achterligger de rook goed hangen. is dat normaal? Dit deed hij ook al voor de nieuwe olie.

    Dit is mijn eerste diesel dus ik heb eigenlijk geen idee hoe veel een diesel hoort te roken.

    (off topic thanks voor het aanpassen van de titel)
     
  2. Volgens mij staat het max streepje er niet voor de sier.

    Diesels kunnen toch gaan lopen op olie en dat ze daardoor op een gegeven moment op hol slaan?? Of is dit niet meer zo bij de tdci?
     
  3. #3 Hunter, 14 jul 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jul 2010
    Mijn garage zegt altijd: liever iets te weinig dan iets te veel!!

    Overigens mag een diesel best roken. Zeker bij gas intrappen!!
     
  4. Bij te veel motor krijg je teveel druk in je motor en kan dit zeker schade toebrengen aan je blok !
     
  5. ook de ford diesels kunnen op olie gaan lopen, meestal komt dit door een defecte turbo
     
  6. Bij mij zat er ook te veel in, ben er even mee terug gegaan naar de dealer en die hebben het toen even een beetje afgetapt. Te veel is niet goed. Roken doet die van mij ook een beetje, als je roetfilter een beetje vol zit wil dat ook nog wel eens extra gaan roken:). Ik heb een aftermarketfilter eronder dus die is makkelijk schoon te blazen met hoge toeren:)
     
  7. In iedergeval terug naar die dealer gaan, deze moeten de te veel aan olie
    eruit halen, als je lange stukken rijd krijgt hij bij te veel olie overdruk, daardoor
    bestaat er een kans dat hij het of bij je zuigers eruit gooit, of een keerring
    eruit perst....dus niet accepteren;)

    voor de rest zal hij altijd bij doortrekken iets roken....dus dat is redelijk normaal
    erger word het wanneer je veel roet op de achterkant van je auto krijgt, dan
    weet je zeker dat hij te veel rookt...kijk maar eens naar die gechipte golfjes
    diesel, die zijn vaak zwart aan de achterkant van de rook.
     
  8. Wat het roken betreft heb ik (als leek) een paar aanvullende vragen:
    - Waardoor wordt het veroorzaakt?
    - Men heeft mij ook wel eens gezegd dat ik, indien mogelijk, zo af en toe de teugels eens flink moet laten vieren om zo " de turbo door te blazen " . Wat is hier van waar?
    - Is de roetwalm op één af andere manier in te dammen (uitgezonderd van montage van een roetfilter) ?
     
  9. EGR klep dichtdoen ;)
     
  10. voor het oliepeilen even de motor starten, 15 sec laten lopen en dan uitdoen. Hierdoor is het oliefilter gevuld. en dan moet je de motorolie peilen. omdat je olie soms wegzakt uit het filter.

    En roeten bij een diesel is normaal. s'avonds zie je dit. als je overdag ook dikke zwarte rook ziet, dan is het niet goed, anders wel
     

Deel Deze Pagina