1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8 TDdi 90pk Zuiniger maken

Discussie in 'Performance' gestart door Paul R, 30 jun 2010.

  1. Hallo, ik heb een n00b vraagje mbt de 1.8 TDdi. Is het mogelijk om het verbruik van deze motor wat te optimaliseren? Tot zover doe ik 7 liter op 100 KM (voornamelijk snelweg), en dat is voor een diesel wel iets hoog volgens mij:nocheer:zijn er manieren om het verbruik iets te verbeteren?
     
  2. luchtfilter vernieuwen, ( betere verbranding )
    bandenspanning omhoog gooien. ( 2,5 a 2,6 bar )
    lichtmetalen wielen 15 inch, of staal 14 inch. met goede banden. ( ook opletten op de bandenmaat )

    bij ca 2500 a 3000 toeren schakelen, en er rustig naar toe optrekken ( niet plankgas )

    en op de snelweg 110 gaan rijden ;) dat scheeld nog het meeste denk ik..
     
  3. Bij een dieseltje kun je makkelijk met 2000 toeren opschakelen hoor...
     
  4. van de 1e tot 3e versnelling wel, maar op de snelweg moet je ook een beetje vlot mee kunnen komen ;)
     
  5. Nou valt wel mee hoor...schakel met de 90pk tdci ook bij 2000 op met koude motor. Rijd je redelijk vlot 100 in 5 bij 2000 toeren.
     
  6. Moet ik bij het luchtfilter denken aan een K&N inlegfilter of gewoon nieuw papierfilter? Bandenspanning is al 2.4, wil hem niet te hoog leggen want da's ook niet goed voor de bandjes natuurlijk.

    Zal eens kijken of iets rustiger aandoen waar mogelijk veel uitmaakt :) Dank voor de tips zover.
     
  7. Bandenspanning mag zowieso nog wat hoger.

    De inlegfilter vervangen door een K&N of een Green inleg filter. Ik rij ook zuiniger (lees meer kilometers/tank) met Total en Shell diesel.
     
  8. EGR klep dicht zetten helpt ook zeker.
     
  9. @Alchy: Is dat normale diesel of dat duurdere Vpower/ Excellium spul?

    @Flater: Wat is dat en hoe doe ik dat?
     
  10. Het duurdere spul...
     
  11. Denk dat ik eerst een keer moet kijken naar die EGR klep, heb inmiddels wat informatie erover gevonden, moet te doen zijn. Hoop ik, haha :lol:
     
  12. Ik weet niet welke maat banden jij onder de FoFo Wagon hebt zitten, maar ze mogen wel (iets) harder. Voor: 2.5 en achter 2.8.

    Tank om de 5 a 6 tank beurten de duurdere diesel.

    Een hele simpele manier om brandstof te bespaken; laat 200 a 300m voor de bocht of stoplicht het gas los en laat de auto uitrollen.

    Laat geen onnodige bagage in de auto liggen, zoals fietsen- en dakdragers.
     
  13. Hou d'r wel rekening mee dat wanneer je de EGR klep dicht doet de motor minder snel op temperatuur komt en er meer verbranding (diesel) nodig is om de bedrijfstemperatuur te bereiken. Zeker in de winter.

    Daarnaast wordt de verbardingstemperatuur in de motor daarna wel hoger wat geheel andere belastingen met zich meebrengt.

    Bandenspanning en rijsnelheid zijn denk ik de belangrijkste factoren. Luchtweerstand wordt voor het gootste deel bepaald door je snelheid.

    De rolweerstand wordt voornamelijk door je banden(spanning) bepaald.
     
  14. Auto is nagenoeg leeg (heb hem net ;) )

    Zal de banden vanmiddag eens wat harder oppompen. Zitten trouwens op standaard Ford lichtmetaal.
     
  15. spoilertje, chippen en zelfde rijstijl behouden;)

    mijn banden staan rondom op 2.8 bar, heb 15 inch
    met me tdci red ik 900 km op een tank gemiddeld;)
     
  16. Maar is TDci sowieso niet zuiniger dan TDdi?

    Is er trouwens iemand die zou kunnen helpen met die EGR klep afdoppen? Ik heb echt 2 linkerhanden als het op auto's aankomt en ik heb ook het materiaal/gereedschap niet :(
     
  17. tdci is veel zuiniger ;)

    ik had mijn tddi gewoon maar wel op 17 inch, en reed ca 700 km op een tankje diesel :)

    de egr heb ik dicht gehad, alleen begon mijn inlaatspruitstuk te lekken op de egr, daarna. zeg maar waar het van komt.

    nieuwe inlaatspruitstuk erop. en mooi de egr open gelaten.

    oja mijn tddi was gechipt :)
     
  18. Ik rijdt ongeveer 800km op 17". Bandenkeus en spanning maak wel erg veel uit is mijn ervaring.
    Mijn tddi is dan wel gechipped, maar heb niet de indruk dat dat veel uitmaakt bij een tddi.
     
  19. Kijk eens in dit topic: http://focusclub.nl/forum/showthread.php?t=1978

    Is welliswaar een TDCI, maar de procedure is het zelfde, en ik dacht dat verderop in het topic de TDDI ook behandeld wordt.

    Het klopt dat je motor iets minder snel op temperatuur komt, maar dit is te verwaarlozen, je merkt het bijna niet. Verder moet je je eerst eens verdiepen in de materie voordat je hier iets gaat roepen. Juist door een normaal functionerende EGR klep wordt de temperatuur in de motor hoger. Er worden immers "warme" uitlaatgassen je motor ingestuurd, die je mengsel ook nog eens een keer (zuurstof)armer maken, met als gevolg dat de temperatuur in de verbrandingsruimte hoger wordt. Dit is ook het beoogde doel van de fabrikant. Hierdoor gaat namelijk de NOx uitstoot naar beneden. De roetuitstoot wordt met een werkende EGR klep ook iets hoger.

    Mijn advies: Dichtzetten!
    Minder roetuitstoot, minder vervuiling van je inlaatkanaal inclusief inlaatkleppen, en een iets zuinigere motor.
     
  20. #20 Focus_Tddi, 2 jul 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 jul 2010
    Misschien moet je zelf even nadenken voordat je iets roept!

    De egr klep zorgt absoluut niet voor hogere temperaturen! De egr klep mengt enkel de uitlaatgassen, zuurstof met de diesel, tot het ontsteekt. Doordat de egr klep uitlaatgassen bij mengt komt er MINDER zuurstof in de cilinders. Het verminderen van zuurstof resulteert direct in een lagere verbrandingstemperatuur. Op die manier verlaag je namelijk het NOx gehalte. Dat is juist het doel van die klep. Dat is niet de keus van de fabrikant, maar dat heeft puur met emissie eisen e.d. te maken en te maken met het feit dat elke fabrikant graag een schone euro 4 of 5 motor wil leveren om zo met de menigte mee te komen.

    Als je de egr afsluit, dan verhoog je direct de verbrandingstemperatuur. Er komt immers veel meer zuurstof in de cilinders. Er is een betere verbranding van de diesel.

    Een simpel voorbeeld:

    Probeer eens een aantal takjes in de brand te steken. Meestal blazen we even als we de boel proberen aan te steken. Je ziet namelijk als je blaast, dat de boel beter gaat gloeien. Dat komt door de temperatuur stijging omdat we meer zuurstof bij de brandstof (takjes) toevoegen wat gepaard gaat met een temperatuurstijging. Dan zul je zien dat de boel sneller in brand vliegt.

    Ander voorbeeld:

    Hoog in de bergen heb je minder motorvermogen en een lagere verbrandingstemperatuur. Dit komt omdat er veel minder zuurstof in een hoeveelheid lucht zit. Minder zuurstof, een minder goede verbranding en dus een lagere verbrandingstemperatuur doordat er minder diesel wordt verbrand.

    Dit is met de Tddi ook zo. De roetuitstoot gaat behoorlijk naar beneden, omdat bij een afgesloten klep meer diesel wordt verbrand. Er is dus minder onvolledige verbranding maar met een hogere temperatuur.
    Dat het langere opwarmen van de motor is te verwaarlozen is ook niet helemaal juist. Het kan zeker een 10 minuten langer duren voordat de bedrijfstemperatuur is bereikt. Echter geldt dit bij een strenge winter. Naarmate de buitentemperatuur stijgt, duurt het opwarmen uiteraard minder lang dan bij zeer lage buitentemperaturen. Door de langere opwarmtijd van de motor verbruik je langere tijd meer diesel. Dit resulteert op een tank diesel natuurlijk al gauw in aardig wat kilometers minder rijden. Zeker als je in de winter dagelijks met de auto naar bijvoorbeeld werk rijdt.

    Mijn advies, voordat je bovenstaande onzin op een botte manier hier neerzet, doe eerst zelf eens meer moeite om de materie te begrijpen.
    Ook als je verhaal wel had geklopt, vind ik dat je nogal kort door de bocht reageert. We zitten hier om elkaar te helpen en van elkaar te leren. En een ding moge duidelijk zijn, je hebt het toevallig zelf bij het verkeerde eind! Kennelijk ben je zelf niet geheel bekend met de natuurkunde, maar zoals gezegd helpen we een ieder hier graag en hoop ik dat ik met deze uitleg jou en wellicht een ander iets wijzer heb gemaakt.
     

Deel Deze Pagina