1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Schade voorbumper

Discussie in 'Exterieur' gestart door Silencer001, 19 jun 2010.

  1. #1 Silencer001, 19 jun 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jun 2010
    Hallo iedereen,

    Voor enige tijd lees ik hier regelmatig wat onderwerpen omdat ik wat wil bijleren over mij focus.
    Zelf ken ik niets van auto's en vind het ook jammer dat ik niet kan bijdragen aan problemen etc...

    Omdat ik vanaf vandaag nieuw ben op het forum zal ik mij kort even voorstellen:

    Ik ben 20 jaar, studeer nog (informatica) en woon in België.
    Sinds een jaar en paar maanden heb ik een Ford Focus gekocht.

    Ford Focus Sport (bj 2005)
    1.6 tdci 109 pk
    Panther Black


    De reden waarom ik lid ben geworden is omdat ik een vraag heb en een klein probleem.
    Toen ik mijn auto heb gekocht, heb ik mijn voorbumper opnieuw laten spuiten, aangezien
    er een groot deel van de lak afwas door steenslag. Ongeveer een maand later waren er opnieuw
    plaatsen bij waar dit voorkwam. Ik ben dus teruggegaan naar de carrosier en deze zei dat
    het normaal was, dus niet dat de lak aan het afblotten was.

    Nu gisteren was ik mijn auto aan het wassen en zag dat ik iets geraakt heb met mijn bumper.
    Ik denk een paaltje ofzo want heb zelf niets gevoeld, ik ben niet de enige die hier mee rijdt
    dus kan ook iemand anders zijn geweest, maar maakt niet uit, de schade is er toch.

    Nu ben ik dus terug geweest naar de carrosier en deze zei dat het herstellen ongeveer een 250 euro zou kosten.
    Bij mijn ford garage zeiden ze €200 en dan ongeveer een €40 voor het plastieken kapje van de mistlichten
    dat ook wat geraakt is. Aangezien ik nog een student ben vind ik dit best veel geld, want vind dat de
    schade nog goed meevalt (in mijn ogen dan natuurlijk). Ik weet ook niet hoelang ik de auto nog ga houden,
    want volgend jaar studeer ik af en velen afgestudeerder krijgen op sommige plaatsen een bedrijfswagen,
    dus zou ik de mijne dan verkopen..

    Op het werk had iemand mij aangeraden om gewoon het plastiek dat een beetje uitsteekt af te schuren met
    wat schuurpapier en dan met het lakstiftje van ford dit een beetje bij te werken of lak te gaan
    kopen bij een winkel die deze speciaal mengt zodat de kleur overeenkomt en dan wat afplakken en lichtjes
    spuiten en vervagen naar de zijkant toe. En zou ik ook iets aan de plaatsen met steenslag kunnen doen?

    Ik heb er ook wat foto's bijgestoken zodat jullie een zicht krijgen op de schade.

    http://img638.imageshack.us/i/1001608y.jpg/
    http://img265.imageshack.us/i/1001609q.jpg/
    http://img341.imageshack.us/i/1001610m.jpg/

    Aan de onderkant zit ik door het plastiek van de bumper en voor de rest zijn het kleine
    schrammetjes..

    Hopelijk kunnen jullie mij wat advies geven wat ik het beste zou doen.

    Met vriendelijke groeten

    Sven
     
  2. Hallo Sven,

    Als eerste welkom op het forum

    Ik zou hier zelf niet mee gaan klooien. Metallic lak is niet iets wat je zomaar ff zelf netjes kan doen.

    Als je de kosten wil drukken dan zou ik als ik jou was naar het schade herstel bedrijf gaan en vragen wat het je gaat kosten als ze dit voor je herstellen op een zaterdag en zonder bon :-)

    Zo heb ik zelf nl voor honderd euro de beruchte kit rand onder de beide deuren laten verwijderen, boel schoon maken, opnieuw in de grond verf, nieuwe kit en laten spuiten.
     
  3. Bedankt voor de reactie PaulBou!

    Zelf was ik ook een beetje van die mening aangezien je volgens mij het verschil toch gaat blijven zien...

    Wat met ook wat dwarszit is de steenslag.. Aangezien ik op een jaar tijd al wat plekjes heb bijgekregen ga ik dit ook hebben als ik de bumper volledig laat bijwerken.. Nu moest ik volgend jaar de auto verkopen na het herspuiten van de bumper en er zitten opnieuw plaatsen van steenslag bij dan is dit toch ook een minpunt voor de waarde van de auto lijkt mij? Of is dit niet iets dat zo hard uitmaakt voor een auto van ongeveer 6 jaar?

    Ik zal alleszins na de examens eens gaan vragen hoeveel het mij dan zou kosten ;-) Valt dan niet gwn de BTW weg of is dit bedrag nog groter? (Bij mijn ford garage voor de herstelling van mijn zetel viel enkel de BTW weg op deze manier.)

    Nogmaals bedankt!
     
  4. Gezien je toekomst zou ik op de sloop dat kapje zien te regelen bij de mistlamp en die witte krassen met een lakstiftje doen. Is die 3e foto van de steenslag? Zijn flinke stenen geweest dan. Lijkt alsof het spuiten erg slordig gebeurd is. Succes iig.
     

  5. Inderdaad, 3de foto is van de steenslag. Het spuiten is niet in mijn ford-garage gebeurd, maar bij een andere carrosier. Ik ben hier direct mee teruggegaan toen ik het zag en hij vertelde mij dat het steenslag was, want hij heeft het wat weggekrabt met zijn vinger wat loshing en dat je dit altijd zult hebben. Moest het slecht gespoten zijn, zou het langst de zijkant beginnen loskomen vertelde hij me. Ik heb hier totaal geen ervaring mee, dus misschien heeft hij me wat zitten wijsmaken, geen idee, maar ik was ook eerst van oordeel dat het kwam door slecht vakmanschap.. Moest ik zoals hierboven flink wat geld kunnen besparen om hem zonder bon te kunnen laten spuiten, zou je dan aanraden om hem terug bij deze carrosier te laten spuiten? Want toen ik een prijs ging vragen bij mijn fordgarage om de bumper te herspuiten en vroeg of ik dan weer met die steenslag te maken zou hebben, antwoord hij mij dat dit normaal niet zou mogen voorkomen zoals op de foto hierboven.

    Voor het kapje heb ik al een mailtje gestuurd naar F-Parts om te vragen of een voertuig bij hen dit nog heeft. Nieuwzijnde zou het ongeveer 40 euro kosten heeft mijn ford-garage mij verteld, dus daarmee zoals je zegt eens gaan kijken bij de sloop ;-)

    Zou het een beter resultaat geven met het lakstiftje of met het te spuiten en dan wat te vervagen naar de zijkant? Moet ik dan ook het vernis gebruiken bij het lakstiftje of enkel de kleur?

    Nogmaals bedankt voor de feedback!
     
  6. Het lijkt alsof door de steenslag een heel stuk lak eraf gaat, normaal met sleenslag heb je een minuscuul stipje in de kleur of als je pech hebt wit. Dit lijkt alsof er niet goed ontvet is en de laklaag niet goed hecht. Ben geen expert maar heb wel enige ervaring met het laten spuiten etc.

    Ik neem aan dat wie dan ook dit gaat spuiten wel eerst het oppervlak egaal maakt. En als ik je verhaal zo lees met foto en de mening van de Ford dealer (enigszins in zijn eigen straatje) is het spuiten niet goed gebeurd dus zou ik hier geen cent meer uitgeven. Er zijn zat anderen die ook zonder bon een voorbumper willen spuiten.

    Voor de schade aan de onderkant zou ik, bij inruil binnen een jaar, het gewoon even zelf doen met een stift + vernis. Geld wat je uitgeeft aan reparatie verdien je nooit terug bij inruil. Ook hier geldt dat je er met alleen wat spuiten nog niet bent, krassen zien er aardig diep uit.
     
  7. Bedankt voor je mening Eddyha, nu weet ik waar ik sta met de carrosier! Ik wist niet wiet ik echt moest geloven, omdat zoals je zegt de Ford dealer in zijn eigen straatje praat en de carrosier leek mij heel overtuigend en het leek mij mogelijk.. Ik vond het zelfs raar dat de ford dealer minder vroeg dan een carrosier (ik vergelijk dit op basis van originele ford onderdelen en andere merken, maar misschien is dat in dit geval niet geldig..).

    Ik zal de schade dan ook bijwerken met het stiftje + vernis ;)

    Voor een mooier en egaal effect, is het dan aan te raden om op het vernis wat kleur te spuiten aangezien de krassen nu voor een gedeelte wat minder diep zijn door het stiftje? Of gaat dit niet zoals je zegt dat het eerst moet afgeschuurd worden en ontvet vooraleer lak kan hechten aan het oppervlak?
     
  8. Ik heb nog wat rondgezocht op het internet hoe ik dit het beste kan aanpakken en heb (volgens mij) wel een goede link gevonden waar het goed staat uitgelegd.


    http://www.ehow.com/how_5076749_remove-scratches-plastic-bumpers.html#ixzz0ravz9rws

    Maar een bepaalde alinea begrijp ik niet zo goed (vooral de benamingen van de materialen): Use rubbing compound to smooth the paint after it dries. Add a layer of clear coat and buff it after the clear coat dries. Buff and wax as usual.

    Wat is precies "rubbing compound" Is dit poliermiddel wat een laagje lak meeneemt?
    En clear coat is dan volgens mij het vernis, maar moet je hier dan juist hetzelfde mee doen?

    Ik heb namelijk nog al eens met het stiftje gewerkt en vernis, maar de kleur van lak is nooit meer hetzelfde geworden als deze van mijn gewone lak, een iets doffere uitstraling. Iets daarvoor heb ik mijn auto ook laten simoniseren (weet niet of ik het juist schrijf :p) door iemand in de straat en heeft ook wat plaatsen bijgewerkt die ik nog eens niet meer terugvind, dus waar er geen kleurverschil zit op de lak. Hij had het toen ook altijd over kleur van het lakstiftje aanbrengen en met het simoniseren wrijft je de kleur eigenlijk in de lak. Is dit juist hetzelfde principe?
     
  9. Rubbing compound zal iets van Commandant zijn, als je dat wilt gebruiken moet wel het oppervlak weer helemaal egaal zijn anders heeft het geen nut. En na gebruik goed poetsen.
    Wat je buurman gedaan heeft zal hier mee overeenkomen denk ik, vandaar geen kleurverschil, hij maakt het oppervlak wat groter ( hele deur bijvoorbeeld ) zodat je geen verschil meer ziet. Het scheelt ook nog of het op de bumper ( kunststof ) is of op een deur bijvoorbeeld. Puur een plekje "wegwerken" met een lakstiftje is eigenlijk hetzelfde als make-up voor vrouwen. Iets lelijks mooier laten lijken maar van dichtbij is het altijd te zien :lol:
     
  10. #10 Silencer001, 24 jun 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jun 2010
    Haha is wel een goede vergelijking moet ik zeggen :D
    Ik heb op het internet langka gevonden. Dit moet je gebruiken in combinatie met het lakstiftje om een mooier egaal effect te krijgen. Hiermee zou ik (in principe) de lak van het lakstiftje en de gewone bumper op hetzelfde niveau krijgen. Ik zal hierna dan ook commandant gebruiken om de kleur van het lakstiftje en de metallic flake meer naar boven te laten komen zodat het kleurverschil miniem wordt.

    Ik ben gisteren nog een 3uur bezig geweest naar het zoeken naar producten en blijft toch wat verwarrend.. Wat ik goed begrepen heb, is dat je 2 soorten polish hebt?! 1tje om te polieren (http://www.commandant.nl/commandant4.htm) en dus een beetje lak meeneemt en dan de andere polish is om de glans terug naar boven te laten komen (http://www.commandant.nl/commandant5.htm). Welke van de 2 lijkt u het beste om het mooier met de lak mee te laten gaan?

    Ik heb hier thuis ook nog Turtlewax magic color staan (http://www.turtlewax.com/main.taf?p=2,1,4,5) , is dit dan niet ongeveer hetzelfde als de commandant om glans te geven (http://www.commandant.nl/commandant5.htm) of werkt dit nog op een andere manier? En wat is vergelijkbaar met commandant in het meguiars gamma om gewoon een mooie glans te geven? Zou dit product van Meguiars ook een goed idee zijn: http://www.meguiarsdirect.com/detail/MEG+G17216 ? Ik ga maandag alleszins eens langst bij een autoshop om te kijken welke producten ze daar verkopen. Zou je eerder commandant of meguiars aanraden? Meguiars hebben ze zeker en vast, maar commandant heb ik er nog niet zien staan.


    Nogmaals hartelijk bedankt voor de hulp en begeleiding!!
     
  11. Nee idd niet zelf doen wordt er vast niet mooier op
    Kijk of je een "mannetje" Kan vinden die het idd op zaterdag voor je kan doen
     
  12. #12 Silencer001, 24 jun 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jun 2010
    Hoeveel verschil zou dit dan uitmaken denk je? En zou ik dit dan best bij mijn ford garage kunnen laten uitvoeren of bij een carrosier? Zou dit dan niet gewoon de btw zijn die je niet moet betalen?

    Ik kan toch altijd zelf eens proberen bij te werken en als het resultaat de wensen overlaat nog altijd naar een carrosserie gaan lijkt mij?! Want hij kan dan toch gewoon de lak van het lakstiftje mee verwijderen of vergis ik mij hierin?
     
  13. Het lakstift lost ook de lak op dus je moet wel uitkijken dat het niet veel lelijker wordt. Ook houd je met een lakstift strepen omdat het dik is. Of te wel met een lakstift wordt het niks.

    Als je een aardig resultaat wil (wel wat kleurverschil waarschijnlijk), met fijn schuurpapier op schuren, dan nog fijner totdat je geen schuurkrasjes meer ziet. Dan afplakken en primer erop spuiten (niet te dik), dan lak en dan blanke lak. Allemaal erg dun dus, omdat je anders een lelijke verdikking krijgt op de plek waar het is afgeplakt.

    Dit kost zo´n 30 euro, een spuiten al snel 200 euro. Of je moet een goed adres hebben.
     
  14. Ik bedoelde daar mee een mannetje die normaal hier in zijn geld verdiend ;)
     

Deel Deze Pagina