1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Problemen met elektronische airco (eatc)?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Lexus, 24 mei 2010.

  1. Geachte lezers,

    De airco van mijn focus werkt niet, zowel in auto stand als in manuele modus krijg ik geen koude lucht.
    In stand "auto" zelfs alleen hete lucht terwijl temp op Lo staat
    zekeringen nagelopen alles nog heel.
    Waneer airco ingeschakeld word gaat toerenteller niet om hoog.
    Uitgeblazen lucht stikt niet.

    Details:
    Focus MK1.5 1,6 Futura 5d
    07-2004 met 112.000

    Ik zit met de volgende vragen:
    Wanneer koudemiddel vervangen toevoegen? KM/Leeftijd

    Zit er in de Futura 2004 modellen inderdaad een eatc?

    Wie heeft er ook problemen gehad met de airco/eatc ? en hoe is dit opgelost?

    Kan iemand mij helpen met zelf test/ foutmeldingen?
    Indien te weinig koelmiddel zou systeem dit aan kunnen geven?

    Vraag naar meer details, indien nodig.


    alvast dank vuur jullie aandacht.


    Remco
     
  2. #2 kolere, 24 mei 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 mei 2010
    Koudmiddel zou je eigenlijk om de twee jaar moeten laten bijvullen. Als het middel echt op is (totaal geen koeling) moet je hem niet meer aanzetten, omdat dan de boel kapot kan gaan.

    Bij mijn weten zal je niet snel een foutmelding hebben bij een kapotte airco.

    Of je eatc (electronic automatic temperature control) hebt is simpel te zien. Heb je drie draaiknoppen of twee displays en knopjes om de boel in te stellen.

    Dat je geen toeren verschil hebt, zou er op kunnen duiden dat het systeem helemaal niet geactiveerd wordt.

    Misschien ligt dat aan:
    -eatc module
    -Relai kapot
    -systeem helemaal leeg, gaat pomp niet aan (uit voorzorg).

    Zou naar een airco specialist gaan. Airco laten afvullen/vacuĆ¼meren/afpersen kost rond de 100euro.
     
  3. Ik denk nie dat motor dan nog zelfs wilt werken als ie leeg is

    De mijne draaide ook leeg, opnieuw afgevuld en werkt perfect!
     
  4. tuurlijk wel, de magneetkoppeling slaat altijd in, bijna leeg of afgevuld. Alleen niet als de boel echt helemaal op is. Die magneetkoppeling zorgt er voor dat de motor van je auto (lees dynamo) iets zwaarder gaat lopen en dus merk je dat aan de toeren van je motor.

    Als je Airco vanaf 2004 nog geen enkel onderhoud heeft gehad, dan wordt dat wel eens tijd. inderdaad even naar een aircospecialist en niet te lang wachten, want met dat mooie weer wat we straks krijgen (volgende week of daarna of zo...) dan hebben die jongens het ineens erg druk.

    succes en laat even weten hoe het afloopt.
     
  5. Ga gewoon naar een aircospecialist. Je hebt waarschijnlijk een lek in het systeem. Als je airco normaal werkt, kan je duidelijk een hoorbare (en doorgaans voelbare) 'klik' horen vanonder de motorkap.

    Verder vindt ik het knap aso, dat je me een pb stuurt terwijl je je vraag nog niet eens op het forum hebt geplaatst.

    Als je nou eens de zoekfunctie gebruikt kan je genoeg info vinden.
     
  6. #6 Focus_Tddi, 26 mei 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 mei 2010
    Bij een (bijna) leeg systeem schakelt de airco NIET in. Daar zorgt de lagedruksensor namelijk voor. Tevens is er een hogedruksensor aanwezig die het systeem uitschakelt bij een te hoge druk aan de perszijde van het systeem. Als er namelijk te weinig koudemiddel aanwezig is, is er onvoldoende smering voor de compressor. Er zit namelijk ook olie in het koudemiddel en fluor om lekkages op te sporen.

    Inderdaad laten afvullen. Een leeg systeem is funest voor pakkingen, die drogen namelijk uit en dan ben je pas echt aan de beurt. Een airco verliest gemiddeld 8 tot 10 procent van de vulling per jaar. Dat komt neer op ongeveer op 70 a 80 gram koudemiddel per jaar. Een gemiddeld systeem heeft tussen de 700 en 800 gram aan koudemiddel.....dus reken maar uit. Dit verlies je voornamelijk via de as-keerring van de compressor.
    Neem meteen het filterdroger mee als je het systeem laat vullen....
     

Deel Deze Pagina