Verlagingsveren vs schroefset!

Discussion in 'Exterieur' started by Panther Black Focus, Apr 19, 2010.

  1. Er zijn al diverse mogelijkheden genoemd om je auto te verlagen, potgrond, grindtegels, subwoofer en je schoonmoeder ( of was deze nog niet genoemd?)
    Toch wil ik graag weten wat de beste optie is. Graag de voordelen en nadelen van verlagingsveren en een schroefset. En hoe zit het met de tijd dat je ermee bezig bent of de kosten als je het laat doen?

    Het gaat om een Focus uit 2005, hatchbak, 16i 16v.

    Bedankt alvast, Peter.
     
  2. #2 sportfan27, Apr 19, 2010
    Last edited by a moderator: Apr 20, 2010
    Schroefset is duurder maar voordeel is dat je meteen nieuwe schokbrekers hebt en je de boel naar eigen smaak kunt afstellen ( hoogte, en bij duurdere sets ook de hardheid )
    Alleen veren is een stuk goedkoper maar nadeel is dat je aan 1 standaard hoogte vast zit ( meestal 3 cm) en je orginele schokbrekers wel in goede conditie moeten zijn. :!::!::!:

    Monteren van de veren kost tussen 150;- en 200;- bij een garage inc. uitlijnen
    Ik vermoed dat het monteren van een schoefset ongeveer even duur is aangezien het praktisch het zelfde werk betreft.

    Let er wel op dat garages moeilijk kunnen doen als je de set zelf besteld en vervolgens door hun wilt laten monteren , je kunt ze dan beter bij hun zelf bestellen.

    Verder geen rotzooi van markplaats kopen maar een goede set van Eibach , Weitec, Wolf. (Ford zelf gebruikt en adviseerd Eibach)

    Voor een setje veren van Eibach was ik 175;- kwijt plus 200;- pleuro voor het monteren. Voordeel van Eibach veren is dat je auto veel minder overheld in bochten maar wel zijn comfort behoud mbt vluchtheuvels, putten,klinkerweg etc. De verhalen die ik hoor en lees over die namaak rommel dat je ipv ergens overheen rijd er meer tegenaan rijd.;)

    De kosten van de schroefset zijn een stuk hoger , ongeveer tussen de 800;- en 1000;- pleuro. (uiteraard heb je op marktplaats setjes van veel minder maar in dit geval is goedkoop echt duurkoop)

    Je kan nog wel eens via ebay oid goedkoper aan een Eibach setje komen maar let wel op dat het orgineel spul betreft.

    Ik zelf heb ze hier besteld : http://eibach.verlagings-veren.nl/contents/nl/d158.html

    ( hatchback veren staan niet specifiek aangegeven, je moet de sedan versies hebben)

    Het monteren bij de garage duurde bij mij iets van anderhalf a' twee uur .

    Als je echt voor het dikke tuning werk en/of circuit werk wilt gaan dan is een schroefset denk ik beter maar voor het dagelijks gebruik en een beetje optische sportiviteit volstaan alleen veren , aangezien je een 1.6 16v hebt net als mij denk ik niet dat je het ronderecord op de Nordschleife wilt gaan verbreken ?! :lol::lol::lol:

    Succes . :D
     
  3. Bij een schroefset moet je heel wat comfort inleveren. Bij verlagingsveren hou je vrijwel hetzelfde comfort.
     
  4. Bedankt. Veren van Eibach had ik al op het oog. Ik vraag me alleen af of je de verlaging van 3 à 4 cm ziet? Het oog wilt ook wat!!!
     
  5. Ik heb zelf een set wolf gekocht maar helaas nog niet gemonteerd. Maar aan de foto's hier op het forum zie je de verlaging wel degelijk.
     
  6. Tuurlijk zie je dat , het klinkt misschien niet veel 3 cm maar je ziet duidelijk een verschil .
     
  7. persoonlijk zou ik gaan voor goede veren eibach b.v.
    het enige nadeel is dat hij dan niet heel ver zakt

    een goede schoefset heeft 2 nadelen
    de prijs
    en mestal lever je toch wel wat comfort in

    ik zelf ben heel blij met mijn eibach veertjes
    met 17inch vegen ziet het er al heel erg netjes uit
    en rijd het ook nog eens heel erg lekker
     
  8. nou doe mijn maar een schroefsetje!!!! ;)
    Wat Nou laag vliegen!!! Haha
     
  9. Ik ben meer dan tevreden met mijn originele schokkers met Eibach veren.
     
  10. ik zelf vind gewoon veren ook de beste optie,
    als je verder omlaag wilt moet je der gewoon lucht onder zetten, dan kan je um plat op de bek gooien en met rijden nog fijn rijden in hoge stand.
    heb het door schade en schande wel geleerd met de corsa.
     
  11. Mij beviel de schroefset best hoor onder de Escort..!:thumbs:

    Onder de Focus moet er ook éen komen maar ben nog even aan het rondkijken..;)
     
  12. Wat mij betreft, zijn veren het meest geschikt voor de meeste mensen. Maar... als je een mooi setje velgen hebt (vooral lekker breed of met spoorverbreders naar buiten gebracht) is een schroefset onmisbaar. Je krijgt de auto dan in perfekte harmonie met de velgen. Ook handig als je met de auto op vakantie gaat... zet je hem gewoon wat hoger.

    Verder is het natuurlijk ook een kwestie van geld...
     
  13. Hallo,
    Ik heb zowat alles geprobeerd.
    KW full schroefkit met KW dempers : Laag maar erg hard en geen comfort + durft vooraan wel eens tegen de aanslag slagen.
    KW vooraan + KW veren met originele dempers achteraan : Laag + semi comfort, vooraan soms aanslag.
    Eibach veren met originele dempers voor en achter : Laag, strak en goed comfort.
    Eibach veren + originele dempers voor + KW veren met originele dempers achter : Laag, strak en goed comfort (enkel zakt de wagen achteraan nog eens 20mm tov eibach)
    Persoonlijk vind ik de combinatie van Eibach veren voor en achter met de originele dempers het beste zowel comfort als strakheid rijgedrag. Resultaat zie foto :

    [​IMG]
     
  14. Ik heb persoonlijk nooit problemen met dat tegen de aanslag aanveren. Had mijn schroefset op mijn Puma zitten en die was vooraan bijna helemaal naar beneden gedraaid. Ver beneden de TÜV-waarde zal ik maar zeggen :cool:. Had ook nog een plattere band gemonteerd. Heb daardoor wel na een paar jaar allebei m'n aandrijfassen moeten laten vervangen omdat die op deze manier onder een totaal andere hoek stonden en versleten waren... maar dat wist ik van tevoren.

    Echt mooi laag en een goed comfort gaan volgens mij ook niet echt samen. Je moet gewoon ergens voor kiezen en je rijstijl op slechte wegen en verkeersdrempels pas je gewoon aan... desnoods schuin eroverheen. Stug verkeersdrempels met 50km/h willen nemen, gaat niet meer ;) Maar... de wegligging die je daarvoor terugkrijgt op goede, vlakke wegen is dat verlies in comfort meer dan waard, vind ik... :kwijl: stuurde net een kart!

    Misschien heeft dat totaal doorveren wel met je aslast te maken en heb je een verkeerde schroefset. Je hebt vaak verschillende setjes voor een verschillende aslast. Ik weet overigens niet of het zo slim/veilig is om setjes door elkaar te gebruiken, je koopt die dingen altijd per 4 toch? ...is op elkaar afgestemd.

    succes
     
  15. #15 Panther Black Focus, Apr 23, 2010
    Last edited by a moderator: Apr 23, 2010
    @spinster; Hoeveel Inch liggen er onder de auto?
     
  16. Ik heb een suspension set van H&R gemonteerd, verlagingsveren 35mm en verkorte dempers. Hierbij zijn de veren op de dempers ingesteld, en andersom.
    Bij het verlagen met alleen veren slijten je schokdempers behoorlijk, voor sommigen niet eens merkbaar maar je kan erop wachten tot er eentje lek gaat omdat hij te ver doorzakt steeds.
    Op mijn Focus heb ik dus nu een goed afgesteld onderstel, rijd heerlijk, laatst nog met 4 personen en volle bepakking op wintersport gegaan, geen probleem!
    Op mijn andere auto (Fiat 500) rijd ik een schroefset in een vrij laag standje, dat is gewoon knetterhard, het rijdt als een kart (haal hogere bochtsnelheden dan de meeste bmw's audi's die me dan uitdagen ;), ik kan met 65-70 km/h een gemiddelde rotonde gooien)

    Het is allemaal wat je wilt, heeft te maken met budget, maar zou liever iets meer uitgeven aan een volledige suspension set of schroefset dan alleen veren te kopen, voor je het weet kun je 1-1,5 jaar later je schokdempers laten vervangen...
     
  17. #17 sportfan27, Apr 23, 2010
    Last edited by a moderator: Apr 23, 2010
    @ Jaap: Wat is je bron mbt het verhaal van het sneller slijten van de schokbrekers bij alleen veren ?
    De schokbrekers zakken helemaal niet te ver in , de veren van Eibach zijn veel stugger dus de druk op de schokbreker blijft hetzelfde als met de orginele veren , als je de orginele veren zou afzagen dan heb je wel meer kans op lekkende/kapotte schokbrekers.
     
  18. Focus II dempers mogen tot maximum 50mm (5cm) inzakken, als je veren neemt van Eibach dan zakken ze zo'n 30 tot 35mm (3 tot 3.5cm) in, dus geen slijtage door de kortere veren zelf
     
  19. mijn bron is mijn vorige auto (een Ford Fiesta tdci) en mijn huidige 2e auto (Fiat 500). Deze heb ik allebei met verlagingsveren verlaagd, 30mm met Eibach dus dat zou moeten kunnen denk je. Fiesta had 30.000 km gereden, dus schokdempers prima in orde, maar 20.000 km later was voor 1 schokdemper gaar, en achter ook eentje. Dit had te maken met de verlagingsveren. De dempers kregen gewoon meer voor hun kiezen, omdat ze verder moesten inzakken dan bij de originele veren.
    Mijn Fiat 500 werd nieuw (0 km) verlaagd met 30mm veren (ook Eibach), en dat hield 30.000 km toen had ik twee lekke voordempers.

    Simpel rekenen, als een demper met originele veren bijvoorbeeld 7cm doorzakt bij flink inveren (drempel, bobbel op snelweg, eventuele zware belading van de auto) en dezelfde demper met verlagingsveren moet die 7cm ook zakken, plus nog eens de 3-4cm van de verlagingsveer, dus 10-11cm... Deze demper zal dus harder slijten.

    Ik zeg niet dat ik de wijsheid in pacht heb, en het zal best allemaal goed gaan bij veel auto's, maar ik heb er gewoon twee negatieve ervaringen mee, vandaar dat ik nu alleen sets monteer die op elkaar ingespeeld zijn.
     
  20. #20 sportfan27, Apr 24, 2010
    Last edited by a moderator: Apr 24, 2010
    Ok , ik begrijp je verhaal , maar wat betreft de berekening denk ik er toch anders over . Als de standaard veer de schokbreker 7 cm laat inveren dan zou dat bij de Eibach veren minder moeten zijn omdat deze minder makkelijk in te veren zijn doordat ze stugger zijn. Ik ben van mening dat je dus ongeveer 3 cm verlaging + 4 cm Eibach vering hebt. De auto rijd niet voor niets veel stugger.
     

Share This Page