1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8 TDdi 90pk amper vermogen in lage toeren?

Discussie in 'Performance' gestart door Stijnley, 30 mrt 2010.

  1. Beste mede-focus-liefhebbers

    Sedert een drietal jaar ben ik de gelukkige eigenaar van een Ford Focus 2003 (Focus 1 Fase2), 1.8 TDCI 100PK.

    Nu ervaar ik reeds lange tijd een merkwaardig probleem waar ik mij hoe langer, hoe meer zorgen om ga maken:

    Het is zo dat ik met mijn focus heel weinig vermogen ervaar in lage toeren. Dit uit hem soms in heel hard schokken als ik bijvoorbeeld in 4e versnelling een hellend vlak (vb autosnelweg) wil oprijden aan +/- 60km/u.
    Het toerental bevindt zich dan +/- 2000t

    Maar bij andere versnellingen ervaar ik dit niet als ik rond hetzelfde toerental wil optrekken?

    Als de focus zo gaat stotteren, duw ik de koppeling in en geef ik extra gas bij als ik mijn koppeling terug los laat. Soms dien ik ook gewoon naar een lagere versnelling te schakelen.

    Normaal of niet :nocheer:? Wat is het gewenste toerental om te schakelen? Ik stel vast dat het meeste vermogen vrijkomt vanaf 2900 a 3000t, maar dit lijkt reeds mij vrij veel om dan nog goed bij te gassen? Hoe valt dit probleem op te lossen en kan het kwaad dat ik er blijf met rijden?

    Een diagnosestelling bij een ford verdeler kan snel 1 a 2 werkuur duren (!) aan 57€/uur, vandaar dat ik eerst jullie experts ten rade ga :thumbs:

    Verder vroeg ik mij af of ik nou een speciale versie heb? Ik kan enkel 1.8 TDdi 90pk selecteren in dit forum maar heb wel degelijk een 1.8 TDCI 75kw (100PK)? Ik heb reeds horen waaien dat dit niet zo'n goede versie is. Iemand ervaring mee?

    Deze leek bedankt jullie alvast voor jullie professionele mening! :rock:
     
  2. Opzich niets mis met een 100pk tdci. Hij is echter behoorlijk softwarematig gecastreerd ten opzichte van de 115 pk versie.
    Ook zijn onderdelen als turbo en intercooler hetzelfde.
    Of er andere onderdelen zijn die wel verschillen, durf ik niet te zeggen.

    Je maximale koppel zal ergens rond de 2200 toeren beschikbaar moeten komen. Verder zal hij tot zeker 3500 toeren behoorlijk krachtig aan moeten voelen. Daarboven (en zeker na de 4000) valt het vermogen snel weg.
    Ik kan niet bepalen aan de hand van een stukje tekst op een forum hoe je rijstijl is, en of jouw focus normaal reageert.

    Als je echt een duidelijk verlies in power hebt, dan zou ik als eerst de turbo-slangen eens controleren en misschien de turbo zelf.
    Ook je intercooler zou lek kunnen zijn. (vergeet niet alle kleine slangetjes naar bijvoorbeeld de MAF sensor te controleren op scheurtjes)
     
  3. Probeer tevens een een vervangfilter van K&N als luchtfilter. Hielp bij mijn 1800 TDdI, dus ik kan het me zeker voorstellen dat het zal helpen bij een 1800 TDCI.
     
  4. Dat schokken bij ongeveer 2000 toeren heb ik ook. Vooral als ik een tijdje met een lager toerental rijd en dan wil optrekken. Ga binnenkort de boel eens schoonmaken (EGR, turbo, intercooler) en sensorwaarden bekijken.
     
  5. controleer of je geometrie van je turbo vrijloopt, zo ja dan kan het ook nog het aansturingsklepje van de geometrie zijn.

    Controleren doe je zo, achterop je blok zit je inlaatspruitstuk en je turbo, volg de slang van t luchtfilter.
    Je moet het stangetje op de turbo vrij kunnen bewegen (gaat wel zwaar, maar zonder haperingen)
    Hieronder een afbeelding, achter het plaatje zit het stangetje (heb geen foto van boven)
    [​IMG]
     
  6. Ook ik had in het begin last van een "luie" motor onder de 2000 toeren. Nu is dat m.i. Ford eigen, dat onderin het toerengebied de motor niet bepaald kwiek is. Na het reinigen van de intercooler en het plaatsen van een inlegfilter van K&N ging er een wereld open. Vanaf pakweg 1400 rpm voel je de turbo opspoelen en bij 1800 rpm krijg je een duw in je rug en knalt ie lekker door tot 4200 rpm. Daarna is de versnelling er wel min of meer uit. Het dode punt wat de motor had in de vijfde versnelling is ook weg met als gevolg dat de topsnelheid veel sneller en constanter wordt bereikt. Waar voorheen de gang er wel uit was versnelt de auto nu lekker door.

    Voorheen voelde je wel heel plots de turbo inkomen. Dat gaat nu wat gecontroleerder omdat het opspoelen wat eerder gebeurd en hierdoor dat duwtje in de rug over een breder toerengebied wordt verdeeld.
     
  7. Wat is in de tussentijd je km stand? Ik heb ook een 1.8 TDCi 100pk gehad en daar was na 230.000 km de koppeling versleten. Wat ook resulteerde in schokkend rijden, maar dan wel bij veel lagere (1000-1200) toeren. Als ik het goed heb onthouden kwam het maximum koppel al bij 1800 toeren beschikbaar.
     
  8. oeioei maximum koppel bij 1800 toeren, daar kan ik enkel van dromen

    Er zitten nog maar 95.000km op het voertuig, dus normaal gezien zie ik geen reden om ferme slijtage te hebben? Natuurlijk weet ik niet hoe de vorige eigenaar(s) mijn focus hebben behandeld.

    Misschien is die K&N-luchtfilter wel een optie bij het volgende groot onderhoud.
    Alvast bedankt voor jullie tips :rock:
     
  9. TDDI heeft een waste-gate turbo, geen VNT turbo.
    En met een waste-gate gaat zelden iets mis, dat gaat niet zo vast zitten als die VNT constructie.

    Ik denk dat het nuttig is om de turbo slangen na te kijken op lekkage, te herkennen aan oliesporen op de slangen.

    Daarnaast kan het zijn dat de EGR blijft hangen (niet meer goed afsluit).
    Dat probleem kan je definitief oplossen door de EGR met een plaatje af te dichten.
    Door vervuilling met roet en olie krijgen veel EGR's daar last van.

    In beide gevallen zou je wat extra roetvorming verwachten bij accelereren.
    Dat kan je zelf vaak niet goed zien.
    Iemand die achter je rijdt kan het zien, en je kan het zelf zien in je spiegel in het donker als er iemand achter je rijd met licht aan.
     
  10. ikzelf rij een TDDI (gechipt) maar ik heb ook ervaringen met tdci auto's
    het schakelen doe ik zelf altijd met mininaal 2100 toeren...naar mijn mening schakelt een auto beter rond de 2500... mijn ervaring is dat diesels moeite hebben op en onder de 1500 toeren en als je daarbij komt met schakelen wil het inderdaad weleens gebeuren dat de auto beetje hikt of schokt..
     
  11. Toch verwacht ik persoonlijk niet dat na 95.000 kilometer de boel al zo zwaar vervuilt zal zijn, maar goed het zou natuurlijk kunnen.

    Aangezien het qua elektronica bij een TDCI allemaal gecompliceerder in elkaar steekt kan er wellicht een sensor niet helemaal lekker meer zijn waardoor je vermogen mist. Laat de wagen in elk geval eerst eens goed uitlezen want klakkeloos materialen vervangen zou zonde zijn.
    Lekkage van slangen en/of intercooler controleren. Een lekke intercooler herken je aan zwarte olie vlekken op de lamellen.
     
  12. Het betreft hier toch echt een TDCi en geen TDDi.
    Daardoor kan je de EGR niet volledig met een plaatje afdekken.

    Het enige waar ik het wel mee eens ben is de vervuiling, 95.000km in 7 jaar
    is niet veel, gevoelsmatig worden er dan veel korte stukjes mee gereden,
    met als gevolg dat de vervuiling niet goed verbrand word en zich gaat ophopen.
    Waarschijnlijk zou je verschil moeten merken als je een goede reinigingsmiddel
    aan je diesel toevoegd (op een halve of kwart tank) en dan eens een goede
    lange afstand op de snelweg gaat rijden, en dan niet 100km/h, maar toch
    echt 120km/h en af en toe even een stukje sneller....en nee, ik betaal de boete
    niet;)
    Na bv 150 km zou je toch een goed verschil moeten merken, maar nogmaals,
    zoek dan wel een goed reinigingsmiddel die ook je EGR aanpakt, staat op de verpakking,
    als het dan beter gaat ben je voor weinig kosten klaar....
     
  13. Ok, topic titel klopt dus niet.
    Als die auto echt alleen korte stukjes heeft gereden zit er wel meer vol met roet.
    De oxidatiekat bijvoorbeeld, die zal dan ook wel vol zitten.
     

Deel Deze Pagina