1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8 TDCi 115pk Weinig vermogen - Fitzklep? LMM?

Discussie in 'Performance' gestart door Jorik, 16 mrt 2010.

  1. #1 Jorik, 16 mrt 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 mrt 2010
    Hallo allemaal,

    Mijn Focus 1.8 TDCI 115 PK uit 2002 (model 2001) reed eerst heel bagger en dat had verschillende redenen. De koppeling slipte door, het hele inlaattraject was erg vervuild en er waren wat pakkingen kapot. Het luchtfilter was erg smerig enz.

    Dat is nu allemaal verholpen alleen vind ik dat de auto tot de 2000 toeren erg lam is. Ik heb eigenlijk de volgende klachten:

    - Tot 2000 toeren sloom
    - Na 3000 toeren weinig puf
    - Met constante snelheid rijden gaat de auto stotteren als hij tegen de 2000 toeren aan tikt.
    - Verbruik komt niet boven 1:16
    - Soms moet hij 2 of 3 keer rondgaan voordat hij aanslaat.
    - Hij roet niet overmatig maar ik kan wel uitstoot in het licht van mijn achterligger zien als ik een beetje fatsoenlijk optrek.

    Nu heb ik veel gezocht en gevonden dat onderstaande best mogelijk zou kunnen zijn:

    - LMM vies of defect. Deze zou ik er vanavond eens uit willen halen om te kijken of die spiralen nog mooi schoon zijn of niet.

    - Fitzklep die niet zou functioneren. Deze klep zou ook wel verstelplunjer of vervroegingsklep heten. Vanavond zou ik eens willen luisteren of deze klep het doet of niet. Ik heb begrepen dat als je de auto op contact zet, je dan onder de motorkop een seconde of 5 ratelend geluid moet horen. Zo niet, dan zou hij kapot zijn.

    Kan iemand mij vertellen waar deze klep zich bevind?
     
  2. Het roken doet ie bij mij ook. Maar als je er overdag achterrijd zie je niks (volgens mijn vader). Dus ik denk niet dat dat ernstig is. Ik krijg het verbruik op ongeveer 1:17 - 18.
    Is dat sloom zijn en weinig puf hebben constant? ik heb mijn LMM vies/defect gehad en vervangen, sindsdien doet hij het beter dan ik m ooit heb gekend. Bij mij vorige Focus (100pk diesel) stootte hij ook rond de 2000 toeren, maar alleen met koude motor en volgens de dealer zou dat de koppeling zijn. Is bij jou alles (ook drukgroep en zo?) vervangen?
     
  3. Klinkt idd als een vervuilde LMM.
    Maar ook als een versleten dubbel-massa-vliegwiel
     
  4. Mijn koppeling is onlangs vervangen, incl. drukgroep. Het dubbel-massa vliegwiel zou volgens de garagist nog goed zijn.

    Vanavond heb ik de LMM uit de auto gehaald en daarop heb ik drie voelertjes gezien. Die waren alle drie behoorlijk vies. Een ervan was zelfs helemaal zwart. Ik heb dat ding goed ingespoten met remmenreiniger en hij lijkt nu iets soepeler te lopen, maar alsnog niet zo goed als zou moeten. Zou de LMM vervangen moeten worden, omdat hij ook zo erg vuil was / is?

    Het vermogen dat naar mijn mening te weinig is en het gevoel alsof de auto heel erg zwaar is heb ik inderdaad constant.

    Voor wat betreft die Fitzklep, op verscheidene plaatsen heb ik gelezen dat deze ergens rond de brandstofpomp zou moeten zitten maar ik heb geen idee hoe die pomp eruitziet en waar hij zit. Ik heb wel aan mijn vrouw gevraagd of zij de auto op contact wilde zetten zodat ik goed kon luisteren en ik hoorde geen getik of geratel dat een paar seconde duurde.
     
  5. Ik weet dat die klepjes op de oude roterende pompen zaten.
    Of die nog op een common rail zitten twijfel ik aan.
     
  6. Dat zou dan een hoop verklaren RobbieT!

    Ik denk dat het wel verstandig is om de LMM te vervangen. Van alleen inspuiten met remmenreiniger wordt hij niet zo schoon als hij zou moeten zijn en ik betwijfel of hij dan nog wel goed is.

    Morgen zal ik eens de garage bellen om te vragen wat het bij hen kost. Carpartsdirect heeft er een voor € 120-, en een voor € 125.
     
  7. heeft de garage proefgereden, dat ze tot de conclusie komen dat het vliegwiel nog goed is?

    Slecht/moeilijk starten in combinatie met trillen of schokken bij het vasthouden van een bepaald toerental zou ik toch echt bij het vliegwiel zoeken.

    Die klep zit alleen op een ouderwetse lijnpomp, niet meer op commonrail

    Wat is je kilometerstand?
     
  8. De kilometerstand is inmiddels al bijna 240.000. Bij 200.000 is het vliegwiel en de koppeling vervangen, maar de drukgroep is gaan lekken. Vandaar dat ik hem ook nog heb kunnen laten vervangen.

    Zij hebben de boel bekeken en meermaals een proefrit gemaakt. Hij heeft dat schokken volgens mij ook niet altijd gedaan, dat is meer iets van de laatste tijd.
     
  9. Lekke turboslang of vacuumslang? MAP sensor nog goed? LMM kun je rijdend uitlezen en controleren.
     
  10. Kijk de bedrading maar eens goed na dan. Mijn vader heeft ooit een een "kale draad" gehad, deze lag ergens tegen het chassis aan te trillen. Dit resulteerde ook in slechte performance en trillen/stotteren bij bepaalde toerentallen.
     
  11. Was laatst toevallig bij de dealer, die had een c-max staan met ongeveer het zelfde probleem. bij constante snelheid dat de motor stotterde. Deze had een defecte turbo regel-unit. Dit is een electrisch klepje die het toerental van de turbo regelt. Als deze defect is gaat de turbo onregelmatig lopen met als gevolg dat de auto gaat "schommelen". Mischien dat je hier wat aan hebt.
     
  12. Gelukkig stottert mijn auto niet altijd bij constante snelheid. Als hij dat doet is het enkel tegen de 2000 toeren / min.

    Vandaag heb ik een nieuwe LMM besteld, omdat de oude toch al sowieso heel vuil was. De nieuwe LMM is van het merk Pierburg, daar heb ik veel positieve verhalen over gelezen.

    Ik heb ook naar mijn garage gebeld om te vragen wat deze bij hen zou kosten en zij hebben daarop naar de dealer gebeld. Dat zou neerkomen op ruim € 160-, en de dealer vertelde dat de LMM nog nóóit vervangen heeft moeten worden. Ik denk dat mijn LMM sowieso niet meer lekker is. ;)

    Morgen of overmorgen komt hij binnen en dan zal ik hem installeren. Ik zit er ook aan te denken om daarna de EGR af te sluiten, deze heb ik nu niet afgesloten op aanraden van de garage. Hopelijk werkt alles dadelijk beter.
     
  13. Is je nokkenas sensor incl bedrading nog wel in orde?!
     
  14. Ik moet de dealer gelijk geven dat de LMM zelden tot nooit stuk gaan.
    Fitzklep heb ik nog nooit van gehoord, maar een vervroegingsklep zit hier niet op, zit alleen op de TDDI, niet op de commonrail diesels.

    Ik denk eerder aan de vacuumactuator van de geometrie verstelling.
    Deze zit bovenop je kleppendeksel gemonteerd.
    EGR kan ook de boosdoener zijn, hoewel er dan meestal wel een storingscode ontstaat.
    Je kan hem sowieso afdoppen, maar je moet wel een gaatje van 6mm overhouden, anders gaat hij daar storing op geven.
     
  15. Is die vacuumactuator elektrisch gestuurd? En is deze makkelijk te vervangen?
     
  16. Focus 1 fase 1 geeft geen storing wanneer de EGR gedicht wordt, ook zonder gat. De luchtmassameter is sowieso erg smerig, zoals ik al eerder berichte was 1 voeler helemaal zwart. Toen ik de auto kocht was er sprake van achterstallig onderhoud, daar zal het ongetwijfeld mee te maken hebben.

    De nokkenas-sensor? Geen idee.. als de problemen blijven aanhouden dan kan ik dat altijd nog laten uitlezen. Het is in ieder geval niet eerder naar voren gekomen als probleem.

    Vanavond reed de auto slechter dan voorheen trouwens. Wel toevallig aangezien hij gisteren lekkerder reed na het schoonmaken van de LMM en nu weer slechter. Ach, morgen of overmorgen gaat de nieuwe LMM erin.

    Waar zorgt die vacuumactuator voor en hoe ziet dat eruit? :)
     
  17. Dat moet ik helaas tegenspreken, er komen wel degelijk 2 foutmeldingen in de computer te staan, alleen gaat de gele lamp op het dashboard niet branden en heb je er geen last van.
     
  18. I stand corrected!

    De vorige keer heb ik daar niets van gezien tijdens het uitlezen, ik vraag mij af welke meldingen dat dan zijn. Wellicht stonden ze er wel in maar heb ik ze dan verkeerd geïnterpreteerd. :P
     
  19. Bij een 1.8 TDCi vanaf ongeveer eind 2003 kun je de EGR alleen afdichten als er een gaatje van 6 mm in het plaatje wordt geboord. Heb het zelf ook eerst geprobeerd zonder gaatje. De EGR gaat dan klapperen (heb niet gewacht op foutmeldingen).
     
  20. Dit heb ik precies hetzelfde gehad. De LMM was schoongemaakt en hij leek het even goed te doen, maar nog geen km later had ik niet eens genoeg vermogen om in z'n 5 te accelereren. Ik denk dat een gedeelte van je probleem straks inderdaad verholpen is.
     

Deel Deze Pagina