brandplaatjes ???

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door prutser, 20 feb 2010.

  1. Heren en dames,
    Ik zit met het volgende ;
    Ik ben in het bezit van een focus 1.6 tdi van 2005.
    In deze blokken zitten in de sproeiers een soort rubbere ringetjes die er regelmatig ''uit klappen''.:weird:
    De smurrie die dan ontstaat wordt er met druk uitgeperst en loopt over het blok en vormt,na afkoeling,een soort teer laagje.
    Ik ben er al eens voor naar de garage geweest en deze hebben de boel gereinigd en nieuwe plaatjes/ringetjes geplaatst en melde dat dat bij deze blokken regelmatig voor komt.
    Nu zijn er weer 2 kapot.:cussing:
    Ik ga ze nu zelf vervangen en schoonmaken maar ik vraag me af of er meer mensen last van hebben en of er geen andere oplossing voor is.
    Ik wacht jullie reactie vol spanning af.

    Marcel
     
  2. Graag eerst even voorstellen aub . Wordt hier zeer gewaardeerd.
     
  3. Het komt idd vaker voor bij deze motor, samen met nog andere kostbare kwalen...

    Persoonlijk denk ik dat je met een 1.8 of 2.0 beter af bent, maar daar schiet je nu niks mee op. Dat is voor de volgende auto.

    Als je de brandplaatjes zelf vervangt, dan is het niet eens zo kostbaar denk ik.

    Succes ermee.
     
  4. @jason, dit is niet verplicht! Als een nieuw lid als eerste antwoord dit botte antwoord krijgt, krijgt hij niet zo'n hele goede indruk over dit gezellige forum! Dus graag alleen reageren als je marcel daadwerkelijk kan helpen.
     
  5. Als uw injectors smurrie over het blok gooien, dan "lekken" ze waarschijnlijk redelijk hard... idd een kwaaltje van deze motoren.
    Normaal gezien kan je dit oplossen door de koperen ringen te vervangen die zich onderaan de injectors bevinden ( zie op bijgevoegde tekening bij nr 5 )

    [​IMG]

    Als je dit zelf kan doen, dan valt dit kostenplaatje zeer goed mee.
    Natuurlijk kan het nooit kwaad om de dichtingen ( 3 en 4 ) ineens mee te vervangen.

    Greetz
    BIG charlie
     
  6. brandplaatjes

    Hoi BIG charlie,
    Dit is info waar ik iets aan heb,hartelijk bedankt.:cheer::thumbs:
    Toch zou ik graag willen weten waar je die tekening vandaan hebt,het lijkt van de pc te komen?
    Kan ik de injectors er zo uit tillen ?????

    M.vr.gr.
    Marcel
     
  7. #7 jordyk, 26 feb 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 feb 2010
    Hallo Marcel,

    Neem wel de tijd voor deze klus, haal bij de dealer een setje om de commonrail en verstuivers af te doppen, vuil is hier funest!
    Ook moet je officieel de verstuiverleidingen vervangen omdat het commonrailtechniek is hogedruk dus. De verstuivers die lekken kunnen vast zitten, ga voorzichtig te werk, Bij het terugmonteren de verstuiver terugplaatsen in de cilinder waar hij uit kwam. En vergeet niet de aanhaalmomenten te hanteren, ik kan ze evt voor je opzoeken.

    Suc6
     
  8. Hoi BIG Charlie,
    Ik had vernomen dat het vervangen van de brandplaatjes,incl.schoonmaken,niet al te veel werk was en makkelijk te doen.
    Maar als ik jou verhaal lees is het nogal een klus en kan ik het beter laten doen.

    Marcel
     
  9. Ik had een tijd geleden een probleem met een verstuiver wat ik heb laten repareren bij http://www.buchli.nl. De kosten vielen volgens mij mee.
     
  10. Vrijdag gaat de mijne naar de dealer om dit bij alle 4de verstuivers in orde te maken
    officeel zouden de verstuivers moeten vervangen worden maar de monteur zie dat dit niet nodig is.
    wel gaf hij aan dat de brandplaatjes met de keerringen en de BOUTJES (8stuks) en de "gaffels" vervangen moeten worden om de kans van herhaling te voorkomen.
    ook moeten de leidingen vervangen worden omdat deze maar voor 1malige montage zijn.
    Ik heb een prijs opgave voor dit geheel van 530 euro incl. alles
    vond dit nog wel mee vallen (had bij een andere dealer een opgave van 1350 euro)
     
  11. Wat een prijs! Ik heb ook sinds een reparatie olie bij een verstuiver staan. Dealer zegt dat het geen kwaad kan nadat ze het hebben gemaakt maar het niet opgelost was. Denk dat ik toch mijn poot maar stijf ga houden en dat ze het moeten oplossen! Reparatie was nog in de garantie periode.
     
  12. Het verhaal van de grote klus komt van jordyk ;)

    Als je niet te lang wacht met de demontage kan dit nog meevallen om ze te demonteren hoor.
    Als je langer wacht komen de injectors "vastgekoekt" te zitten en wordt het een ander verhaal...
    Als je de imbussen losdraait dan komen de injectors er normaal zo uit.
    De brandplaatjes en de keeringen vernieuwen ok... de gaffels tot daartoe, maar gebeurt zeer weinig en de leidingen vernieuwen gebeurt in 90 % van de gevallen NIET...
    Als je deze met beleid terug monteert dan gaan deze gegarandeerd lekvrij zijn.
    Het staat wel in de technische handleiding, maar gebeurt in de praktijk bijna nooit.
    Dit jaagt natuurlijk de kosten deftig omhoog.
    een particulier die een beetje technisch onderlegt is, klaart deze klus( brandplaatjes en keerringen ) in 1.5 uur voor pakweg 100 a 120 euro.
    aan u de keuze natuurlijk, maar ik vind 530 euro toch nog veel geld voor hetgeen gedaan moet worden.

    Greetz

    BIG charlie
     
  13. Vind het idd zoals hierboven staat vermeld nog al flink aan de prijs! Wat zowiezo kan helpen is het combineren met bijvoorbeeld een beurt dan wil er nog weles wat aan de prijs gedaan worden! Zelf doen zou evt wel kunnen maar pas heel erg goed op voor vuil in de onderdelen van het inspuitingssysteem. En als het garantie is dan is de keus niet moeilijk gewoon terug blijven gaan totdat het op gelost is!!
     
  14. Als je geen kennis hebt van de miniscule toleratanties die komen kijken bij het werken aan commonrail moet je hier niet aan beginnen.
    Heb je hier wel de kennis voor, dan heb ik nog een tip, rijd de auto roodheet voor je begint, is soms lastig ivm de hitte aan je handen, maar je trekt de verstuivers er redelijk makkelijk uit, omdat de (koek,kit) achtige substantie vloeibaar wordt als hij warm is. Daarnaast heeft elke dealer een gereedschapsset, speciaal voor deze verstuiverlekkage, met onder andere een afdichting voor het gat in de kop waar de verstuiver in zit.

    Wie geld wil besparen, maar toch wil dat het goed gebeurt kan mij PB-en :P
     

Deel Deze Pagina