1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Trage opwarming koelwater

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Poppol, 14 jan 2010.

  1. graag had ik wat info over: alu tussenstuk in de rubber darmen van de kachel aansluiting. Dit alu pijpje bevat 2 electr. aansluitingen.

    Mijn wagen:Focus 1.8 tdi 90 pk bauj. 2000.

    Na 9 jaar in bezit te zijn van deze wagen is me voor de 1° keer opgevallen dat deze zo traag op temp. komt. Ik heb nat. al de thermostaat vervangen zonder resultaat. daarom mijn vraag: heeft dat tussenstuk daar iets mee te maken? Wat kan ik meten aan electr. aansl. 12V ? Welke zijn de zekeringen voor dat tussenstuk en hoe werkt het.
    Alvast bedankt.
     
  2. Wat is lang? In deze tijd van het jaar heb je de kachel misschien vol open. Dan duurt het inderdaad redelijk lang voordat de tempmeter in het midden staat. De TDDI blokken genereren niet zoveel warmte. Zeker niet als je ze vergelijkt met een benzinemotor.
     
  3. idd de tddi blokken generen niet veel warmte en met deze temperaturen duurt het gewoon langer voordat de motor de bedrijfsemperatuur bereikt.
    het kan zelfs zo zijn dat als je bij een verkeerslicht staat te wachten dat je temperatuurmeter terug loopt(geen zorgen het is de tijd van het jaar).
    Echer zomers heeft het weer een voordeel, minder last een van kokende motor.
    doe je voordeel er mee
     
  4. Ik las dat er iemand was die gewoon een stuk karton voor zijn radiateur heeft geplaatst..
    Die truuk deed ik vroeger met mijn opel kadett-d ook als deze in de winter niet goed op temperatuur kwam.
    Als je je radiateur voor een deel afdekt, zou het inderdaad moeten helpen..

    ..maar ik durf het niet.. :)
     
  5. Dat zou niet uit moeten maken. De thermostaat schakelt de omloop via de radiator pas in als de koelvloeistof op een bepaalde temperatuur komt.
     
  6. dat was vroeger een stuk karton voor de grille. Door dat stuk karton had je gewoon veel minder rijwind op je blok. Dus dat koelde minder af. Kan nu ook. gewoon je grille dicht maken.
     
  7. Inderdaad, je ziet deze methode zo nu en dan ook terug in de tourwagen racerij. Juist om het motorblok op de perfecte temperatuur te brengen en te houden.
     
  8. hallo,

    Ik heb net mijn Fofo terug van de garage, weer een jaartje APK...
    En had ook problemen met het warm worden van de moter, had al nieuwe thermostaat geplaatst.
    Alleen leverde dit niet het gewenste resultaat op...
    Nu had de garage er nog even naar gekeken, en er blijken in het koelsysteem 2 gloeistiften te zitten.
    Deze zorgen voor een snellere opkomst van de temperatuur in het koelssyteem...
    Bij mij waren die stuk en zijn nu vervangen, en moet zeggen, auto wordt en een flink stuk sneller warmer...

    Mss eens de moeite waard om te informeren of dat bij jou ook niet het geval is...

    hier heeft het in ieder geval geholpen...

    gr jeroen
     
  9. Dat aluminium onderdeel bevat inderdaad 3 gloeistiften.
    Deze gaan redelijk snel stuk (ongemerkt).
    Deze worden in 2 trappen aangestuurd vanuit het motormanagement via 2 relais in de zekeringskast.
    De stiften kan je normaalgesproken niet los vervangen. Je moet de hele unit wisselen.
     
  10. Kun je die stiften gemakkelijk zelf controleren?
     
  11. Je kan de relais overbruggen zodra de motor loopt. Dan kan je met een professionele ampere-tang meten hoeveel stroom (lees ampere) er loopt.
    Dit gaat je niet met een simpele multimeter lukken, die gaan maar tot max 10 amp. Deze gloeistiften zijn 40amp afgezekerd (zo uit mijn hoofd).
    Dan heb je nog maar een indicatie van de toestand.
    Je weet het pas zeker als je dat ding demonteerd en los test.

    Maar als hij een paar jaar oud is, ga er dan maar van uit dat hij defect is.
     

Deel Deze Pagina