1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

uitlijnen na vervangen veer

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door greenmachine, 6 dec 2009.

  1. hoi,

    Twee weken geleden is bij de dealer de veer aan de rechtervoorkant vervangen, ik heb echter het gevoel dat mijn stuur een klein beetje naar rechts staat als ik rechtdoor rijd, moet ik de voorkant uit laten lijnen, las ook al ergens dat de boel eerst een aantal weken zich moet zetten.

    grtzzzzzzzzzz
     
  2. ik zou de auto wel uit laten lijnen als ik jou was ja :)
     
  3. hmmm veer aan 1 kant vervangen........ :schater:
    weet niet hoeveel kilometer jouw auto heeft gereden, maar in principe zou je de veren aan beide kanten moeten vervangen, net zoals bij de schokdempers. (zeker als de auto al aardig wat kilometers heeft gelopen)
     
  4. hoi, nou vanmorgen de auto naar de dealer gebracht, samen met mij een proefritje gemaakt, de monteur voelde niets vreemd, toch nog uitgelijnd , geen afwijking geconstateerd, dus toch meer last van mijn gevoel dan van de focus, tja de mening van beide veren vervangen schijnt afhannkelijk te zijn waar je hem laat vervangen, de een vindt beide veren vervangen de ander vindt enkel de kapotte veer vervangen nodig
     
  5. Als je een veer moet vervangen altijd 2 stuks per as vervangen. Anders krijg je inderdaad klachten zoals jij nu hebt.
     
  6. Daar ben ik het niet mee eens, veer veranderd niets aan in de loop de jaren, schokdempers moet je wel per 2 vervangen
     
  7. Nou volgens mij kunnen veren echt wel veranderen...waarom ligt een doorgezakte auto na montage van nieuwe schokdempers dan nog steeds laag? en waarom gaan dan de schokdempers opnieuw aan gort?

    Volgens mij zakken veren op den duur wel uit...dat is nu ook de reden dat er een andere suspensionkit op gaat bij mij... :cheer:
     
  8. tja zoals ik al zei, veren hoeven schijnbaar niet per set vervangen te worden, iik rijdt ook alweer een heel tijdje auto en dit is uberhaupt de eerste keer dat ik een veer heb laten vervangen, schokbrekers inderdaad per set.
     
  9. #9 Chris van S., 8 dec 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 dec 2009
    Je hoeft het niet te doen want een veer per stuk vervangen is mogelijk. Immers dat heb je zelf gedaan. En aan een veer veranderd er zichtbaar niks.
    Alleen feitelijk is het wel zo, en als je logisch de feiten naast elkaar zet is het wel te adviseren om het te doen.

    Zeg dat een auto 120.000km heeft gereden.
    1 veer moet worden vervangen: Dus je doet dat.
    Dus 1 veer is nieuw en gaat een nieuw leven beginnen.
    En de andere heeft al 120.000km "geveerd" +/- 3x de aarde rond.
    nieuw vs gebruikt

    Ik zie het als het monteren van 2 verschillende banden op 1 as.

    Wat je doet moet je zelf weten. Maar om het onderstel echt goed te houden moet je echt de andere veer op dezelfde as ook vervangen.
     
  10. Ben het helemaal met Chris eens. Dat is namelijk wat ik ook probeerde te zeggen met mijn post.
     
  11. Dat dacht ik al, Dutchguy. Alleen of we ze hebben overtuigd......... ;)
     
  12. Er bestaat ook zoiets al metaalmoeheid....
    Dus de nieuwe veer zal een compleet andere veercapaciteit hebben dan de andere en dat is ook niet meer dan logisch.
    Nu, als je tevreden bent van de huidige rijeigenschappen (kan uit je eerste bericht uitmaken dat dit niet zo is...) laat het dan gewoon zo.
    Indien niet, dan de oude veer ook veranderen.
    Its as simple as that. ;)

    Greetz
    BIGcharlie
     
  13. Veren zijn van een metaal legering gemaakt en daarna 'getemperd'.
    Metaal is onderhevig aan metaalmoeheid bij veel repeterende belasting.
    De legering, dikte van het metaal en de mate van 'tempering' bepalen dan in welke mate hij er tegen 'bestand' is.
    Uiteindelijk zal iedere veer de geest geven: uitzakken door 'moeheid' of breken vanwege roest of materiaalfout (denk aan de Citroën C3)


    Vooral bij hogere kilometerstanden gaat dit spelen, en dan voornamelijk op de vooras; omdat daar het meeste gewicht op hangt en dus de veren daar de zwaarste klappen krijgen. Veren op de vooras zijn daarom ook een stuk dikker dan achterop, zodat ze het (hopelijk) langer volhouden.
     
  14. hoi, tja ik ga hier niet over discussieren, want daar voor heb ik er te weinig verstand van, alleen wielen en schokbrekers zitten op de as en de veer niet lijkt mij,
     
  15. ik heb eens wat rondgeneusd op internet , daar hoor je zowel of een of beide(geef wel eerlijk toe dat de optie met beide vaker voorkomt), maar waarom als je bij de dealer komt vindt de een het nodig om er 2 te vervangen en de ander maar een, de verdiensten op 2 lijken mij groter hihihihi.

    Ik begreep wel van de monteur dat het vervangen van een veer geen invloed heeft op het onderstel
     
  16. Als de nieuwe veer 'progressiever" veert als de andere krijg je zowieso een rijeigenschap en wegligging die links en rechts varieert.
    Als je monteur dit niet wil inzien, tja, fine by me natuurlijk.
    alleen moet je ook denken aan je eigen veiligheid en die van je inzittenden.
    Ik zeg niet dat je met die ene veer ongelukken gaat doen, maar het ligt dikwijls in een klein hoekje.

    Greetz
    BIG charlie
     
  17. hoi, nou heb net nog even mijn eigen monteur gebeld die eigenlijk al het onderhoud doet aan mijn auto, maar omdat ik met dit euvel op maandagmorgen op het industrieterrein stond waar ook de dealer gevestigd is en ik de volgende dag de auto nodig had daar een keer mijn auto heb gebracht en inderdaad het gaat het liefst per set , dus door zijn advies en jullie opbouwend commentaar, binnenkort de tweede veer ook laten vervangen, dus bedankt en ik houdt jullie op de hoogte.:thumbs:
     
  18. goed zo !! ben jijzelf gerust en wij ook.....

    Greetz

    BIG charlie
     

Deel Deze Pagina