1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Piepende v-snaar

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Vercouluh, 26 okt 2009.

  1. Beste leden,

    Mijn Focus heeft last van een piepende v-snaar, heb met de moterkap open geluisterd enw eet bijna zeker dat dit de v-snaar is. Is hier wat aan te doen? Ik vind het een erg vervelend geluid, al hoor ik er zelf onder het rijden niks van.

    Roy
     
  2. Zal waarschijnlijk je multiriem zijn had ik ook, de beste optie:
    ik heb hem vervangen zo duur zijn die niet en je bent van het vervelende piepen af.
     
  3. De kans is vrij groot dat je de betreffende snaar moet vervangen.

    Er zijn diverse trucjes om het piepen (tijdelijk) te laten stoppen, snaar insmeren met bv kaarsvet, na spannen, poelie wat smeren of schoonmaken, maar in bijna alle gevallen is de beste oplossing vervangen van de snaar ;)
     
  4. Oke bedankt, dan zet ik me er een nieuwe in. Kan ik deze bij de forddealer bestellen of hebben ze deze ook gewoon gij een heuts of iets dergelijks liggen?
     

  5. De snaren zijn buiten de Ford dealer ongetwijfeld bij een parts dealer te krijgen, zelf ben ik echter een Ford dealer ganger voor dit soort zaken :mrgreen:
     
  6. Dan hoop ik voor je dat het slechts de multiriem zelf is, en niet de spanner.
    Vaak gaat de spanner ook 'kapot' en gaat het lager piepen.
     
  7. Neem aan dat het een 1.6 16v is? Riem en looprol vervangen is wat wij altijd doen.
     

  8. De looprol alleen is toch niet alleen te krijgen? Want wil ik die ook vervangen moet ik een hele spanner kopen en vervangen.
    En als ik de hele spanner zelf wil vervangen wordt het denk ik al moeilijker om dit zelf thuis op de oprit te doen? 9 van de 10 keer is het volgensmij alleen de multiriem.
    Verbeter me als ik het fout heb!

    Btw ga zelf ook het liefst voor orginel forddelen!
     
  9. Zeker een originele riem kopen want deze zijn veranderd qua samenstelling van materiaal. Heb de eerste laten vervangen door iemand die deze in een onderdelenshop had gekocht en na een paar 1000km piepte deze al terug. Vervolgens bij Ford een originele gekocht en geen gepiep meer....
     
  10. En heeft iemand ook enig idee wat het kost om dit te laten vervangen bij de dealert :D?!
     
  11. Bij m'n vrouw hare 1.4tdci Fiesta was de riem en de spanner + arbeidsloon 125 Euro.
     
  12. Spanner en looprol is een verschillend onderdeel.
     
  13. Kun je dit even toelichten?
     
  14. een looprol is niet meer dan een rol waar je riem over heen loopt, een spanrol zorgt er voor dat je riem op spanning blijft (is dus een rol met veermechanisme)
     
  15. Ik heb net mijn multiriem vervangen en het piepen is nu over!
    Had het zelf nog nooit gedaaan, maar dit is echt een klusje van niks. Gewoon thuis op de oprit gedaan, je hebt alleen af en toe een 2de persoon nodig.
    Riem van de Forddealer kosten €33,11 en slechts een halfuurtje werk.
     
  16. Heeft iemand een how-to om dit te doen?
    Wil hem ook graag vervangen, maar wat hulp zou niet slecht zijn.
     
  17. Maverickje: hier een kleine how to hoe ik mijn multiriem (v-snaar) heb vervangen bij mijn BMW.

    -dynamo los zetten door de bovenste schroef iets los te maken.
    -riem komt vrij is niet meer strak, wel de loop volgorde onthouden.
    -riem rustig eraf halen.
    -spanrol los schroeven.
    -looprol los schroeven.
    -nieuwe span- en looprol plaatsen.
    -riem erop zetten (wel onthouden hoe hij er op zat, de volgorde)
    -2de man dynamo beetje strak trekken en jij zelf de schroef van dynamo vast draaien.

    Enige puntjes waar je moet op letten is:

    -VAST IS VAST, niet als een gek extra aandraaien bij de schroeven.
    -Als je voor het eerst doet auto op de krik, rechter wiel + spatbord eruit halen. Zo heb je veel speel ruimte en meer overzicht bij de rollen.

    Suc6.
     
  18. Hey,

    Zo te lezen zit het bij de ford heel anders als bij je BMW (veel eenvoudiger).
    - Teken eerst hoe je multiriem moet lopen zodat je bij het terugplaatsen nog weet hoe hij zat
    - Kruip onder de auto en zorg dat je iemand erbij hebt die vanuit bovenaf een handje helpt
    - Pak de juiste ringsleutel(uit mijn hoofd was dit 15) en door een slag te draaien aan de spanrol ontspan je de v-snaar en kan de andere vanuit bovenaf de riem loshalen
    - leg nu de nieuwe riem er zover mogelijk op en kruip weer onder de auto op de spanrol te ontspannen en zorg dat andere van bovenuit de riem er weer mee oplegt.
    - kom onder de auto uit en klaar ben je.

    Roy
     
  19. Ik heb dit door een ford service dealer laten doen en was 90 euro inclusief kwijt.
    Het weer is een beetje te slecht om dit aan de weg te doen en werd helemaal gek van de herrie.
     
  20. Ik was helaas wat meer kwijt nadat de riem was geknapt.
    Nieuwe riem,nieuwe looprol,nieuwe spanrol,nieuwe waterpomp en wat gematst met de uurtjes en een mooie ronde 600 Euries kwijt.......

    Wel raar dat de spanrol alleen compleet met behuizing wordt geleverd, á € 155 tsss !

    Peter
     

Deel Deze Pagina