1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Spruitstuk gescheurd!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door marcelfocus, 25 okt 2009.

  1. Van mijn Focus 1 1.6 16v uit 1999 is mijn spruitstuk ingescheurd. Nu vroeg ik mij af of dit vaker voorkomt? In de garantie periode is er wel een nieuw flexibel stuk tussen gelast, misschien dat dit er iets mee te maken heeft? Ik ben wel tot het besluit gekomen om er een nieuwe tussen te zetten of zouden jullie het spruitstuk laten lassen?
     
  2. Ook ik heb eens een gescheurd spruitstuk gehad zei het op een TDDI 1.8 uit 2001. Destijds is dat onder coulance gerepareerd mede omdat bij een TDDI de turbo en het spruitstuk één geheel vormen wat bij vervanging een aardige kostenpost oplevert. De auto was toen net 3 jaar oud, ik verwacht niet dat de dealer of Ford op een FoFo uit 1999 nog garantie geeft op een dergelijk onderdeel :(

    Persoonlijk zou ik voor vervanging gaan want een spruitstuk is over het algemeen niet echt kostbaar. De kosten worden voornamelijk gemaakt door het arbeidsloon en dat kan flink oplopen.
     
  3. Ik zou een verse nemen en die er onder sleutelen!
     
  4. Ik ga ook een nieuwe halen en die eronder zetten. Ik moet hem er sowieso onderweg halen. Dus dan liever een nieuwe terugzetten dan een die gelast is. Het flexibel stuk is er al een half jaar geleden tussen gelast en mijn garantie is sinds een paar maand ook afgelopen dus daar maak ik ook geen kans meer. Ik kan een romax kopen voor een +/- €250,- maar is dit ook wat?
     
  5. Ga je zelf het spruitstuk vervangen? Let goed op de bouten van het spruitstuk, deze kunnen verrot zijn en goed vastzitten. Als ze afknappen heb je een groter probleem.

    Wat betreft romax... ik ken het niet. Misschien is het een optie om een net spruitstuk van de sloop te halen?
     
  6. Het flexibel stuk is er al een half jaar geleden tussen gelast. [/QUOTE]

    Mij werd bij de garage verteld dat het flexibele stuk niet te
    lassen is. Heb inmiddels wel een vervangende maar nog steeds geen tijd gehad om er onder te zetten.
     
  7. Een vervangend flexibel deel met aan beide uiteinden harde pijp. Dus dat is prima te lassen. Alleen ben ik er geen fan van. Dus vandaar dat ik nu een volledig nieuwe ertussen wil. Dan ben ik er sowieso van af, denk niet dat ik er ooit nog een keer bij kom dan.

    Wat betreft het vastzitten van de bouten? nu eerst even een paar keer inspuiten met wd40? Zal wel lekker stinken, maar hopelijk gaan die bouten dan wel los in één stuk.
    Iemand nog ervaring met het vervangen van het spruitstuk? Wat kan ik er beter direct bijkopen? nieuwe bouten? pakkingen uiteraard.
     
  8. :cheer: Hij is weer klaar :rock:

    Ik heb er zelf een nieuwe onder gezet, was helemaal niet zo heel duur. €270 incl pakkingen bij de dealer. Was binnen 1,5 uur klaar incl koffie drinken. Verder voor degene die het zelf ook van plan is: er zit 1 bout in en 4 moeren maar deze kon ik zo los draaien zonder problemen. Ik heb dit wel gedaan vlak na het rijden met de auto dus het spruitstuk was nog lekker heet. Weet niet of dit misschien iets uitmaakt?
     
  9. Zou juist moeilijker moeten gaan, bij warmte zet alles uit en zou het dus strakker gaan zitten ;)

    Maar wel goed dat je het zelf gefixed hebt! :thumbs:
     
  10. Dat is nu juist niet zo, alles zet uit en daardoor word alles makkelijker los
    te nemen, dat zie je ook in mijn vak, de koppelingen van een cv-pomp willen
    ook vaak muurvast zitten, even de brander erop en je draait ze zonder veel
    kracht zo los.
    Ook stuurstangen worden eerst heet gestookt om ze daarna te kunnen stellen
    voor het uitlijnen van de auto, het is ook niet voor niets dat als je een wiellager
    wilt vervangen dat je het lager 24 uur in de vriezer legt en het gat waar hij in
    moet heet stookt, hierdoor kan je zonder persgereedschap toch zelf het lager
    vervangen.;)
    Raar maar waar...
     
  11. beetje offtopic maar het verhaal van het lager is idd niet meer dan logisch, lager krimpt door lage temp, de bus zet uit door warmte en de binnendiameter wordt dus groter, TENZIJ het een gat betreft in een groter massief deel. Dan kan het materiaal rondom het gat niet naar buiten uitzetten omdat daar materiaal "in de weg" zit.
    Of het makkelijker of moeilijker gaat heeft ook nog te maken met de verschillende materiaalsoorten, het ene materiaal zet meer uit dan het andere ;)
     
  12. Hangt er in dit geval idd vanaf welk onderdeel sterker uitzet bij warmte, omdat alles heet is.
     

Deel Deze Pagina