1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wat is het verbruik van een 1.8TDDI 2003?? Normaal gesproken

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door harrysimone, 29 sep 2009.

  1. :confused: Ik heb nu een verbruik van 1 op 15 a 1 op 16.

    Dit vindt ik toch echt niet goed voor een diesel.

    Heeft iemand een 1.8 TDDI van rond de 2003.
    EN wat is zijn gemiddeld verbruik??:confused:

    Of kan het komen, omdat mijn turbo nog niet goed werkt??:confused:

    Gr.

    Harry
     
  2. Ik heb zelf maar 1 keer diesel gereden maar ik denk dat 1 op 16 niet geheel verkeerd is met het huidige verkeersbeeld? Ik weet natuurlijk niet welke afstanden je rijdt, je veel in de file staat, flink mag optrekken, bandenspanning niet bijhouden, airco altijd aan, etc.

    Er zijn dus veel factoren afhankelijk van het gemiddelde verbruik.
    Misschien eens een weekje bijhouden wat het verbruik is bij verschillende rijstijlen?

    Ow..en de door de fabrikant opgegeven gemiddelden moet je gelijk vergeten.
     
  3. Ik zit zo rond de 1:17 en heel soms op de 1:18. Maar goed heb niet de originele banden enzo dus denk dat het wel wat beter kan.
     
  4. verbruik is goed hoor, mijn tddi reed ongeveer 1 op 15 a 1 op 16 ;)
     
  5. Ik heb zelf een TDDi welliswaar van 2000 maar de motoren zijn identiek aan die van jou. Zelf kom ik gemiddeld ook niet boven de 1:17 uit. Na het plaatsen van een K&N inlegfilter is het verbruik iets gezakt. Daarvoor zat ik ook altijd rond de 1:16 a 1:15.

    Het zijn nu eenmaal geen bijzonder zuinige diesels, en eigenlijk is dat een vrij bekend iets bij Ford. Ze tippen bij lange na niet aan bijvoorbeeld de VAG dieseltjes die met alle gemak 1:22 kunnen rijden zonder daar heel veel moeite voor te hoeven doen.

    Het zal ook te maken hebben dat de motor toch relatief licht is als je kijkt naar het leeggewicht van de wagen. Wel voor de Wagon tenminste. Ruim 1200 kilo dan is 90 PK natuurlijk niet echt overbemeten.
    Zelf heb ik ook een Mondeo gehad uit 1999 met een 90 PK turbo diesel. Die kwam echt niet verder dan 1:15. Dat was ook ruim 1300 kg op 90 PK.

    Neem daarbij de relatief korte 5e versnelling. Bij 120 km/h bijna 2800 toeren is ook niet super gunstig.
    Mijn ouders rijden bijvoorbeeld een VW Bora TDI met 100 PK, ook verdelerpomp diesel. Ongeveer net zo zwaar als de Focus. Echter bij 120 km/h draait die motor slechts 2400 toeren. Met als gevolg gewoon boven de 1:20 rijden. Het zijn net die kleine verschillen die je terug vind in het verbruik.

    En je zegt turbo NOG niet goed werkt? Een turbo werkt, of hij werkt niet.
     
  6. de toeren op de snelweg van mijn tddi waren anders bij 120, ( focus van 2001 ) die hebben een andere versnellingsbak volgens mij, of in ieder geval een andere overbrenging. en zat volgens mij ook rond de 2400 toeren.
     
  7. Vergelijk anders jouw verbruik eens met de resultaten uit dit topic
    :D
     
  8. verbruik 1.8 TDdi

    Hallo Harry,

    Ik rijd zelf flink wat kilometers voor mijn werk dus voornamelijk snelweg km`s maar als ik zuinig rijd dan red ik om en nabij 1050 km op een volle tank dit zal uitkomen rond de 1 op 19 a 20 denk ik...

    weet niet wat voor kilometers jij maakt maar die van mij is wel echt zuinig...

    Greetz Arjen
     
  9. Ik heb een Ford Focus 1.8 TDDI uit 2002. Heb er nu 15000KM mee gereden en altijd verbruik bijgehouden:
    Gemiddeld verbruik: 1:18.
    Beste verbruik: 1:19.6
    Slechste verbruik: 1:16.6

    Veel snelweg, weinig stad en regelmatig provenciale wegen.
     
  10. Effe snel uitgerekend: 1 op 16,666 (in 't oneindige), maar veel hangt af van je rijstijl (opa-stijl of Schumacher-stijl), bandenspanning, kwaliteit van de diesel...

    Misschen een brutale uitspraak: maar ik denk 1 op 18 voor een Fo Fo I 1,8 TDDI lijkt me normaal.
     
  11. #11 Focus_Tddi, 30 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 sep 2009
    @ JPboerhof

    Voor de gein net nog even goed gekeken, maar mijn TDDI doet echt 2800 toeren op precies 120 km/h op de klok. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ze in 2001 andere bakken of verhoudingen hebben toegepast.

    @ Harry

    Maar zoals al gezegd, zijn er genoeg andere factoren om je verbruik te beinvloeden. Alleen al het aanzetten van de airco bijvoorbeeld. Je hebt ineens 10PK verlies en je verbruik is direct 10% hoger. Dus reken uit je winst.
     
  12. Wow, da's raar: op 2800 rijdt m'n 1,8 tddi uit 2003 zo'n 130.
     
  13. #13 Focus_Tddi, 30 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 sep 2009
    Ik dan 130 bij 3000 toeren....

    Het lag bij mij nog hoger met mn vorige bandenmaat. Nu heb ik 195/50/15 een iets grotere omtrek dan mn oude banden. De tellerafwijking is minimaal nu. Bij 120 geeft TT 118 aan. Dat was bij 120 volgens TT 110.....met de vorige bandjes.

    Dus het kan ook de afwijking van de snelheid zijn natuurlijk waar de verschillen kunnen ontstaan.
    Hoe groter je banden, des te minder toeren draai je om dezelfde snelheid te behalen.

    Op topsnelheid gaf de teller bij de oude banden 195 op de klok aan, nu ligt dat rond de 185 en dan geeft de GPS 182 km/u aan...dus op zich komt dat redelijk overeen met de fabrieksopgave.

    Maar goed....het ging over het verbruik....:P
     
  14. Het verbruik is van zoveel factoren afhankelijk, dat je niet echt een vergelijk kunt maken.

    Ikzelf heb een MkI 1.6 16v (benzine), daar reed ik met 195-50-15 banden (echt een maat te klein) op een volle tank zo`n 700-750 km bij gecombineerd verbruik. Nu heb ik 205-50-16 (de juiste maat) en kom ik niet verder dan 500-550 km op een tank bij gecombineerd verbruik.

    Zelf vind ik 1op 15/16 wel redelijk acceptabel. maar als je turbo niet goed werkt; door een kapotte slang o.i.d. dan gaat je auto wel meer verbruiken, hij moet immers meer vermogen leveren voor de dezelfde snelheid.
     
  15. Kapotte slangen op een turbomotor hoor je in de regel wel. Er komt dusdanig veel druk op te staan dat je dan wel iets moet horen sissen/fluiten.
    Maar goed, het zou wellicht kunnen
     
  16. Je verhaal klopt niet helemaal, als je je snelheid meet met je tomtom zul je inderdaad een verschil zien bij een andere bandenmaat.
    Maar op de teller maakt het niets uit of je er nu 14" of 20" onder hebt liggen. Je km-teller is niet meer dan een schaalverdeling nav het aantal toeren dat je wiel draait. Dus in verhouding tot je toerental zal je altijd dezelfde snelheid op je teller blijven zien ongeacht de bandenmaat.
    Je tomtom zal echter een andere waarde aangeven ;-)
     
  17. Ik denk dat dat verschil aan je huidige banden ligt, origineel lm is 195x60-R15
    dus rijd je nu met plattere banden dan origineel met de bijbehorende
    afwijking.
    Onze Fo I Fa I 1.8 TDDi uit 2001 reed ook zo rond de 1:16, vond dat ook niet
    echt zuinig voor een diesel.
     
  18. #18 Focus_Tddi, 30 sep 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2009
    Jou theorie klopt indd. Daar heb je een punt.

    Ik had het anders moeten formuleren. Het toerental ten opzichte van de in werkelijkheid afgelegde afstand per tijdseenheid is veranderd door de andere bandenmaat. Het is echter niet de snelheidsmeter waar je de snelheid op beinvloed, maar de werkelijke snelheid die bijv. TT aangeeft.
     
  19. Ook ik heb ooit in een mooie :focus: 1.8 TDDI mogen rijden en het verbruik was op de gunstige momenten (veel snelweg) rond de 1:18, maar gemiddeld was het resultaat niet veel hoger dan 1:16,5 ;)

    Kleine kanttekening de auto was toen al niet meer voorzien van de originele chip maar getuned naar een vermogen van ongeveer 119 pk (was 90). Hoewel dit het verbruik vaak ten goede komt als je ermee blijft rijden alsof er geen tuning heeft plaats gevonden, kom daar in praktijk vaak weinig van terecht :mrgreen:

    Ook de bandenmaat was een maatje groter dan standaard. Als ik me het goed herinner lag er een 205x50x16 onder, 'k weet het niet precies meer :rolleyes:

    Zelf was ik niet ontevreden over de verbruik cijfers, dat zal echter mede liggen aan het feit dat de TDDI de vervanger was voor een Toyota Hilux welke ik daarvoor 10 jaar lang gereden heb en deze had een verbruik van 1:8,5 :o
     
  20. Ik rijd eigenlijk altijd rond de 850 kilometer op een tank en dat gaat er weer 50 liter in.
    Dat is dus 1 op 17.
    Inderdaad niet superzuinig, maar acceptabel.
    Mijn auto is overigens wel gechipt.
     

Deel Deze Pagina