beginners vraagje tddi 1.8

Discussie in 'Performance' gestart door blue-madness, 10 sep 2009.

  1. beste fofo rijders,sinds een paar maanden rij ik een ford focus tddi 1.8 ghiamet 335.000 km`s op de teller.heb deze van vrienden overgenomen,
    alijd goed onderhouden dus kan nog wel ff mee denk ik.ze begint wel een beetje krokant te worden onder de deuren en de achter klep maarja.

    nou is mijn vraag eigenlijk: bij de meeste turbo diesels hoor je de turbo fluiten bij het optrekken.niet het afblazen want da is wel leuk maar niet voor diesel is mijn mening.(daar heb ik mijn dochtr voor die kan een dumpvalve na doen met dr 14 maanden whaha).

    als je een vw hoord die fluiten overdreven veel maar mijn fofo dus helemaal niet,turbo voel je wel maar is niet echt lang aanwezig vind ik.
    weet iemand of dit normaal is op een fofo?:confused:

    ben een leek in ford,dus alle reacties is welkom

    gr blue-madness
     
  2. De mijne doet het ook nadat ik een sport inlegfilter heb gemonteerd. ik zal snel is een orginele er in zette en kijken of het dan weg is.
     
  3. Het plaatsen van een K&N filter en een kleine tuning deden destijds wonderen op mijn toenmalige TDDI :mrgreen:
     
  4. Op onze vorige Focus 1.8 TDDi uit 2001 hoorde je helemaal niets, ook niet
    met een K&N inlegfilter, turbo kwam bij 1700 rpm in en reed krachtig genoeg
    en trok met kracht door tot 4500 rpm en zwakte dan langzaam af.
     
  5. aha ik dacht dat alle td`s deden fluiten,haha dus een fofo wil zich niet laten horen hahah.

    @ wes rs: welk merk filter heb jij er dan inliggen als ik het vragen mag? laat maar wat weten als je de orginele er in heb gehad.bvd

    @iodokus: k&n inleg filter en wat tuning??? wat had je nog meer veranderd dan?

    @dexterxl: mijne begint zo rond de 1900 rpm dan voel je hem gefokt beginnen zoals ik gwend ben van turbo maar 4500 rpm red ik niet zo 4000 houd ie wel een beetje opmaarja ik schakel alvoorde 4000 rpm dan vind ik hem wat feller metdoortrekken
     
  6. Heb ook jaren een 1.8 TDDi-90 gereden, maar geen enkele keer een turbo gehoord.. En geloof mij dat ik eehhh heel stevig rij!

    Alleen bij heel koud weer (direct na koude start) dacht ik de turbo te horen.

    Groeten,

    Robert
     
  7. Heb een Ibiza TDI gereden en hier hoorde je duidelijk de turbo fluiten, zeker na plaatsen van katvervanger. Bij m'n Focus tdci was de turbo nauwelijks te horen, ook niet met K&N paneeltje. Rij nu een BMW 320d E90 163pk en de turbo geeft hier ook terug een zaaalige fluit.

    Volgens mij dus meer dan normaal dat jij je turbo weinig of niet hoort.
     
  8. kan zijn dat je intercooler een beetje dicht zit, eens doorspoelen met remmenreiniger en daarna schoenspoelen met water en droogföhnen wil ook wel eens helpen, na ruim 300k wil dat wel eens nodig zijn.
     
  9. Blue madness:
    Ben zelf ook in het bezit van een FoFo 1.8 TDdi uit 2000 en bij mij hoor je de turbo ook niet echt fluiten... Heb hem recent nog laten chippen van 90 pk naar om en nabij de 120 pk maar moet zeggen dat hij voor tuning idd niet veel liet merken van z`n turbo. Na de tuning daarentegen merk ik echt verschil, bij +/- 1400 tpm pakt hij hem op en trekt dan ook stevig door naar de 4000 tpm en het turbo geluid is ook beduidend (meer dan eerst) aanwezig....
    Zit er ook aan te denken om een ander filter erin te doen maar zou niet weten welk merk / type het best zou zijn, iemand suggesties???

    Greetz
     
  10. Haha lol

    Bij een tddi is de turbo niet te beinvloeden door een chiptuning, hij is
    namelijk mechanisch (wastegate) gestuurd. En niet zoals bij de tdci met elektronisch verstelbare bladen.
    Het enige wat ze aan kunnen passen met een chiptuning op een tddi, is de brandstofhoeveelheid en de timing hiervan.

    Dus dat jij je turbo nu beter kan horen dankzij de tuning, zit slechts tussen 2 oren ;)
    Door bijvoorbeeld een openluchtfilter of iets dergelijks te installeren, kan je wel wat meer turbo-geluid horen.
     
  11. reactie op dutchguy!

    Aha, dat zit dus zo... dan zit het idd gewoon tussen de oren:p
    bedankt voor je snelle reactie dutchguy, heb jij toevallig ook nog een tip voor een goed luchtfilter???

    greetz Arjen
     
  12. Waar heb jij je auto laten chiptunen dan? Heb net gebeld naar chip4power en die zeggen dat een Focus uit 2000 alleen getuned kan worden door de chip er uit te solderen en dan vervangen door een nieuwe ipv via een stekker. Dat solderen kunnen ze helaas niet bij de vestiging bij mij in de buurt (Hoogvliet). Wel jammer, want ze hebben nu een aanbieding voor € 295,-

    Groet,

    Boretti
     
  13. Volgens mij heeft een focus I gewoon een obdII port dus ik snap niet wat het probleem geeft. Heb je ook al bij een ander bedrijf navraag gedaan?
     
  14. Met de juiste apparatuur gaat het prima. Dus ook een tddi uit 99/2000. De meeste tuningbedrijven gebruiken hiervoor een PowerGate apparaat.
    Superchips Bluefin kan het overigens ook gewoon.

    Mijn focus is ongeveer 2 jaar geleden getuned bij fasttech.nl
    Ze hebben toen wel de chip los gesoldeerd (en ontdaan van alle hars en lijm).
    Was een aardig rotklusje..... chipje was goed beschermd zeg maar ;)
    Vorigjaar ben ik met JP Boerhof nog een keer bij ze geweest om zijn auto te chippen, toen hadden ze een powergate. Binnen 45 minuten was het klusje geklaard, terwijl ze met mijn auto toch 3 uur bezig zijn geweest.

    effect is overigens exact hetzelfde: solderen of via obd, want de software is hetzelfde :mrgreen:

    en voor het filter gewoon een vervaningsfilter nemen van bijvoorbeeld Green of K&N
     
  15. Trenzij ze de druk iets hebben verhoogt door de actuator aan te passen, samen met iets meer brandstof heb je dus meer vermogen. De wastegate gaat dan wat later open.
     
  16. chippen!


    Hey Boretti,

    Ik heb mijn auto laten chippen door Pedro Hartog Tuning in Alkmaar!
    Dit op aanraden van mijn oom die zelf z`n 5 transporter bedrijfswagens had laten doen. Ben er erg tevreden over.
    Ik mocht hem laten chippen voor 350 euro en 2 weken gratis uitproberen,
    vond ik het niks dan mocht ik binnen 2 weken mijn oude software laten terugzetten. Dus een stukje garantie...

    Greetz Arjen
     
  17. Mijn Filter is van Sandler.. ( Sandler = Duitse Tuning shop ):)
     
  18. De tunig moet je zien als het laten vervangen van de motormanagement chip door een programmeerbare versie en vervolgens de standaard Ford map laten aanpassen zodat er een tandje meer vermogen uit de toenmalige 1.8 90 pk sterke TDDI kwam. Denk hierbij aan een vermogen van ongeveer 115 pk en 280 Nm :mrgreen:

    Wat tuning dus :lol!:
     
  19. mensen sorry het iseen oude topic maar wil jullie toch laten weten dat ik eindelijk de turbo hoor fluiten, het probleem was wel degelijk verstoppingen door ouderdom. intercooler heeft een flinke remreiniger bad gehad en daarna alleen uitgeblazen, alle slangen van lucht toevoer en afvoer gereinigd en met lucht alles waar ik bij kon schoongeblazen.vervolgens nog eens een flesje injector reiniger in mn tank gegooid en mijn turbo gaf ineens gehoor aan deze schoonmaak beurt.
    vorige week tijdens de keuring liet hij echt van zich horen,whahaha ik heb eindelijk een turbo met fluitje, hoe meer km je ermee rijd aan 1 stuk hoe minder je hem hoort, maaar een fofo`2000 met 350.000 km op de teller is in eenkeer goed gekeurd joehoe!!!!
     

Deel Deze Pagina