1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

roest onderkant LA portier

Discussie in 'Exterieur' gestart door regima, 17 aug 2009.

  1. Mijn linker achterportier is aan de binnenkant onderaan aan het roesten. Ook zijn er wat stukken ikweetnietwat er van afgevallen.
    Hoe kan ik dit repareren??? En kan ik dat zelf repareren?

    Nog nergens bij een garage ofzo nagevraagd hoe duur het zou zijn om dit te repareren.
     
  2. Dit is een bekend probleem bij Ford. Laat de auto even schouwen bij een Ford dealer en hoop dat ze bij Ford Nederland coulant zijn.
     
  3. Ik heb gelezen dat het inderdaad een bekend probleem is bij een groot aantal series van Ford. Je kunt het beste langs een dealer rijden. Ford geeft 12 jaar garantie op dit probleem. Ze kunnen echter stellen dat je hem dan wel ieder jaar na hebt moeten laten kijken op roest, door Ford. Dat zou je eventueel weer kunnen betwisten.

    Ik hoop voor je dat ze het onder garantie zullen repareren, succes!
     
  4. Ford erkent de problemen met de zogeheten "felsrandcorrosie". Door een verkeerde kit die is gebruikt tijdens de productie van zowel de Ka's, fiesta's, Focussen(type 1) en mondeo's (type 4) gaan die kitnaden roesten van binnenuit als gevolg van vocht dat achter de kit gaat zitten.

    Ford geeft inderdaad op de focussen 12 jaar fabrieksgarantie op doorroesten van binnenuit. Ieder jaar bij een originele Ford onderhoudsbeurt wordt een carrosserie-controle uitgevoerd en de roestschade dus tijdig opgemerkt.
    Mocht het nou zo zijn dat je een tweedehands focus koopt en er zit roest op omdat de oude eigenaar dit niet heeft gezien of laten herstellen, kun je nog steeds aanspraak maken op de garantie. Ford zal dan alleen, in geval van ernstige roest of zelfs doorroesten, het basisbedrag vergoeden. Dat wil zeggen het bedrag dat de reparatie had gekost indien het gebrek tijdig was opgemerkt.

    In jou geval betekend dit dus dat het natuurlijk afhankelijk is van de onderhoudshistorie van de auto (regelmatig bij de dealer onderhouden is vaak al genoeg) , maar dat je gewoon naar de dealer kunt gaan en een aanvraag kan doen voor reparatie onder garantie. Een lakinspecteur van Ford zal dan misschien naar je auto willen kijken en wellicht nog meer roestschade vinden. hij bepaald dan (onder andere aande hand van onderhoudshistorie en vordering van de roest) of de reparatie door Ford zal worden vergoed.


    Ga er dus voorlopig zelf niets aan doen, maar laat eerst je dealer er naar kijken.

    Succes!, groeten, Dico
     
  5. #5 regima, 17 aug 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 aug 2009
    Bedankt!!!! Nu weet ik wat meer. Gelijk nagekeken en dit is het resultaat:

    De auto is t/m 2006 bij de dealer in Steenbergen in onderhoud geweest waar hij ook is gekocht. (Misschien kent iemand deze dealer uit Steenbergen De naam is: Autobedrijf Iriks Het is een Ford dealer).
    In 2007 heeft hij nog een beurt gehad bij een autobedrijf. En is in 2009 terecht gekomen bij een ander autobedrijf waar ik hem vier weken geleden gekocht heb.

    Helaas laatste twee autobedrijven geen Ford dealer
     
  6. Gewoon even langs een ford dealer gaan, ik heb het ook gehad toen ik mn focus vorig jaar kocht. Bij de 2 rechter portieren zat er roest, even naar de dealer gebracht, is zo'n vent langsgeweest en een week later had ik hem terug (omdat ik een week in duitsland zat :P, volgens mij duurde het maar 1 dag)
     
  7. Correctie, niet bij de Mondeo Type 4 maar Type 3
     
  8. Roest linksachter- en rechtsachterportier

    Gisteren naar de dealer geweest voor dit euvel.
    Bevestigde dat het een fabrieksfout was. De man van de garage zei dat ik nog een oud boekje had en
    dat ik geluk had.

    Aanstaande dinsdag komt er een man van Ford Nederland en dan zal hij er naar kijken.
    Hij beslist of het vergoed word door Ford of misschien een gedeelte.
     
  9. Hou ons op de hoogte :)
     
  10. Ik begrijp niet zo goed waarom de focus II (vanaf 12/2004) er geen last van heeft en de mondeo (tot 2007) nog wel. Als Ford het kitprocede voor de focus II wel aangepast heeft maar voor de Mondeo nog gebruik maakt van de verkeerde kit. Komt op mij erg vreemd over.
     
  11. Wie heeft beweerd dat de Mondeo na 2004 er nog last van heeft?
     
  12. Mondeo type 3, werd er hiervoor gezegd. Dit type loopt toch t/m 2007?
     
  13. Dit geld niet voor alle bouwjaren. Vanaf een bepaalde productiedatum is Ford overgestapt op een nieuwe kitsoort die geen roestproblemen heeft. De allereerste focus 1 modellen hadden ook weinig last van roest op de kitnaden omdat daar ook een andere kitsoort werd gebruikt. Het gaat eigenlijk maar om een relatief kleine serie auto's die last van roest bij de kitnaden hebben. Van de 5 focus 1 modellen (2 keer fase 1 en 3 keer fase 2) die bij ons in de familie zijn /waren was er maar 1 met roest op de kitnaden en dat is netjes verholpen.
     
  14. Na veel telefoontjes, vanuit mijn initiatief, eindelijk een uitslag.
    Denk ik een boekje vol stempels te hebben krijg je dit te horen:
    "Uw auto is sinds 2005 niet meer bij Ford in onderhoud geweest en hierdoor is de carrosserie garantie vervallen."
    Leuk is anders...
     
  15. Dat is een behoorlijke tegenvaller. Maar ik heb wel ergens op dit forum gelezen dat iemand bij verschillende dealers is geweest en uiteindelijk heeft hij toch een dealer gevonden die het ging repareren.
    Misschien is dat wel een idee.
    Er zullen toch wel meer dealers bij jou in de buurt zijn.

    Wat betreft de carrosserie garantie, tegen mij heeft de Ford dealer gezegd dat het een fabrieksfout is (wat betreft de kit bij de deuren) maar heeft niet gezegd dat het 12 jaar garantie op zit zoals op het forum is gezegd.

    Succes ermee!
     
  16. Mijn Fofo 2 uit 2005 staat momenteel ook bij de dealer ivm roestvorming door verkeerde kit (dat is mij althans bij Sutherland in Heerenveen verteld). Aangezien de auto altijd bij Ford in onderhoud is geweest, kom ik dus in aanmerking voor de carrosseriegarantie.

    Dit was geconstateerd bij de check die ze deden bij het afleveren. Ik moet zeggen dat me bij de eerste proefrit in de auto al opviel dat er onder bij de achteras al wat roestplekjes zaten op het onderstel. Dit valt me toch wel tegen; mijn vorige auto's (peugeot 205 en 306) hadden nergens last van roest (in elk geval niet op het chassis).

    Als het trouwens een fabrieksfout is, dan maakt het toch niet uit waar de auto in onderhoud is geweest? Je zou kunnen zeggen dat er eigenlijk een terugroepactie zou moeten komen voor dit soort zaken.
     
  17. Wat roestplekjes op het chasis heeft volgens mij bijna elke auto. Dat kan lang aan hoor op die dikke balken. Wat anders is het op het plaatwerk van deuren.

    Hoe kan het trouwens dat de ene focus uit 2005 er wel last van heb en de ander focus uit 2005 niet. Ze gebruiken dezelfde kit toch?
     
  18. Dat zou je verwachten ja. Mijn Focus is trouwens van eind mei 2005. De eerdere stelling dat het alleen bij FoFo1's een probleem zou zijn klopt dus niet; ook bij FoFo2's komt het nog voor blijkbaar.
     
  19. Ik heb een Fofo II van febr. 2005. Ik had 1 jaar geleden wat oxidatie op het rechterportier naast een kitnaad. Stelde eigenlijk niet zo veel voor. Is gewoon keurig behandeld. (ik had dan ook alle stempeltjes)
     

Deel Deze Pagina