Defecte motor

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Focus1999, 16 mrt 2009.

  1. In april 2008 heb ik een Ford Focus Ghia 1.8 TDDI van mei 1999 aangeschaft.

    Nu, 11 maanden later kreeg ie een tik in de motor. Wij eerst naar de Ford Dealer. Die zeiden vrijwel direct dat de motor stuk is en er niks meer aan te doen is. Alleen een compleet nieuwe motor was nog een oplossing.

    Er is mij al te vaak een oor aangenaaid door diverse garagers en dealers dus ik ging naar een andere garage (occasiondealer) voor een second opinion. Vanmiddag werd ik gebeld en werd mij mede gedeeld dat ik beter op zoek kon gaan naar een nieuwe auto. Wat er precies mee aan de hand is weet ik nog niet, maar hij had het over uitgesprongen lagers en een kapotte krukas. Hiervoor moest ik de halve motor uit elkaar halen met als gevolg dat mijn auto nu helemaal niet meer rijdt en ik em moet laten wegslepen bij de garage.

    We kunnen nog wel een nieuwe/tweedehands motor kopen en erin laten zetten, maar dan ben je ook veel geld kwijt en vind het het risico niet waard.

    Baal natuurlijk verschrikkelijk, maar ben het inmiddels gewend. Heb alleen maar pech met autos. Ik heb nog niet eens 5 jaar mijn rijbewijs en ben al toe aan auto nummer 6.

    Mijn echte vraag is nu: kan ik er nog wat voor krijgen als ik mijn focus inruil ergens of wordt dat niks??
     
  2. Als de auto zelf nog goed is en het echt een krukas lager is zou ik hem laten reviseren. Kost je even wat maar bij een goed bedrijf krijg 1 a 2 jaar garantie op de motor. Overigens zijn de tddi's degelijke motoren dus eigenlijk moet die zo een aantal tonnen aan kunnen. Je hebt dan gewoon zekerheid. Een nieuwe tweedehands is al snel duurder.
     
  3. Volgens de garage was revisie niet mogelijk. Er staat nu precies 200.000 op, dus ja, je zou denken dat ie dan nog wel ff moet kunnen doorrijden.

    Nogmaals, heb er verder weinig verstand van (vast ook de reden dat ik al regelmatig besodemieterd ben door e.e.a)
     
  4. Tja ik weet niet wat er precies aan de hand is maar een dealer of normaal garage bedrijf kan vaak al amper een blok uit een auto takelen laat staan reviseren. Als ik jou was zou ik contact opnemen met een revisie bedrijf en vragen wat het ongeveer gaat kosten dan kan je zelf een objectieve afweging maken. De auto is in deze staat niks meer waard natuurlijk.
     
  5. Waarschijnlijk is het een lager in het onderblok, zo'n verhaal hebben we al vaker gehoord. (komt overigens gelukkig niet al te vaak voor).

    Kan me niet voorstellen dat het niet gereviseerd kan worden, een correcte diagnose kan alleen gesteld worden als het blok uit elkaar wordt gehaald.
    Dat laatste hebben ze vast nog niet gedaan.

    Dutchguy
     
  6. JA ik ben degene met een onderblok revisie, ik heb dit na veel wikken en wegen laten doen, dit mag ongeveer 2500 eur. incl inbouw gaan kosten, ik heb er nog geeen spijt van dat ik het heb laten doen, allen ik heb het bij de vekeerde garage laten doen, ik was al 2000 eur achter de wagen voordat ze erachter waren dat het in het onderblok zat (drijfstanglager).
     
  7. En teruggaan naar de occasiondealer waar ik em 11 maanden geleden gekocht heb?? Gewoon om te kijken of er iets van een coulance-regeling is?? Volgens mij heeft dat geen zin, maar er zijn zoveel mensen die je (al dan niet ongevraagd) adviseren over wat je allemaal wel niet moet of kan doen...
     
  8. misschien een donor motor zoeken een idee??
     
  9. Uhm zoiezo mag je volgens de wet 12 maanden na aankoop geen grote reparatie's verwachten na verkoop dan alleen onderhoud.

    Dit valt dus buiten het onderhoud tenzij er geen olie in zat en kan je dus terug naar de vorige eigenaar/dealer om verhaal te halen.


    Zoiets/ongeveer staat er in de wet vastgestelt dus FF CHEKKE
     
  10. Brons, dat gaat niet in altijd op. Het is een indicatie die nergens in de wet is te vinden. Het product moet aan de verwachting voldoen die je in de gegeven situatie redelijkerwijs mocht verwachten. In dit geval is het toch een grensgeval en eigenlijk kan ik er wel voor inkomen dat de verkopende partij zegt niet voor de schade in te staan.

    Het gaat wel over een 10 jaar oude auto met 2 ton op de teller. De kans dat er iets niet klopt is natuurlijk niet zeker, maar wel mogelijk. 11 maanden na koop is dan best een tijd jammer genoeg.
     
  11. Precies, en als je onderhoud door derden of door jezelf hebt laten uitvoeren vervalt alle garantie...ook al heb je een week terug je auto gekocht met garantie en noem maar op.

    Mocht je nog wel in aanmerking komen voor garantie, dan krijg je de touwtrekkerij of je niet roekeloos rijdt en dat soort gezanik, op draaiende onderdelen zit niet altijd 100 procent garantie etc. etc.

    Echter is 2 ton voor een diesel een peuleschil en mag je verwachten dat ie niet versleten is...maar als de vorige eigenaar dat ding als trapbak heeft gebruikt zit de volgende mooi met de ellende.

    Balen voor je...en ik hoop dat het geen kwaaltje is, want ik heb er ook pas een gekocht.
     
  12. zoals ik het lees heb jij minimaal een ST nodig om vooruit te kunnen :lol: of valt het wel mee met het gassen?
     
  13. Ik denk eerder dat je in dit geval moet weten hoeveel km's je in de
    afgelopen 11 maanden hebt gereden, als dat veel is, hoef je echt niet
    terug naae de verkoper, die poging is dan kansloos.
    Inruilen is een optie, maar geen geweldige, je krijgt dan een symbolisch
    bedrag er voor terug, dan is een ruilblok nog het meest rendabel,
    en dan er zelf mee door gaan rijden, anders koop je iets voor een ander
    en dat is niet slim.
     

Deel Deze Pagina