1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor ombouw van 1400 naar 1600

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door 2focus, 24 jan 2009.

  1. Wie o Wie.

    Is het mogelijk om het 1400 blok te vervangen voor het 1600 blok?
    Als ik de plaatjes inschat is de bouw vorm van het blok het zelfde.
    Zijn de spruitstukken, dynamo, bak, koppeling, motorophangening etc hetzelfde, het lijkt er wel op?
    Waarschijnlijk zal het motor management systeem wel overgezet moeten worden.

    Is er iemand die dit eerder heeft gedaan?

    Ben benieuwd naar de reakties!

    Philip
     
  2. is mogelijk hoor!!!

    maar inlaatspruitsuk kan je niet over zetten..kan wel maar de 1.4 inlaat is dunner...

    verder gaat het passen want mun buurman heeft ut zelfs ook op zun werk gedaan...
     
  3. Ik heb dit pas ook nagevraagd alleen ik woue er op zijn minst een 1.8 in hebben en anders een 2 liter.

    De 1.4 en 1.6 zijn hetzelfde kwa ophanging etc, alleen waarom zou je dit willen zoveel verschil zit er niet in, vooral omdat er wel aardig wat werk inzit.
     
  4. Uhm, dat ben ik niet met je eens, tussen de 1.4 en 1.6 zit toch een vershil van 26PK. Dat is niet weinig. Wel is het handig om ook een versnellingsbak van de 1.6 te nemen. De bak van de 1.4 heeft een andere overbrenging (korter).
     
  5. Zo bedoel ik het eigenlijk niet, ja er zit 26 pk verschil in maar ga je voor 26 pk een motorswap doen ?
     
  6. kan ook zijn dat jhe 1.4 gaar is en dan gooi je er een nieuw blokkie in. Dat is dan deze 1.6. Why not? 33% meer vermogen is mooi toch?
     
  7. Ik heb het ook gedaan voor 25 pk :twisted:

    Dus ja....waarom niet :!:
     
  8. Ik denk met name dat Notorious wil zeggen dat het veel werk is t.o.v. de vermogenswinst. :wink:

    Al denk ik zelf dat het nog wel meevalt met de moeite. De ophangingen zijn gewoon hetzelfde. Idd spruitstuk omzetten. Maar vaak koop je een blok met spruitstuk. Het is te doen.
     
  9. Dus jij had ook een 1.4 en heb je omgebouwd naar een 1.6 ?

    Wat silver baron zegt bedoel ik dus ja :), maar aan de andere kant idd als het een kwestie is van alles losmaken motor eruit en andere erin het alles weer monteren is het idd toch wel best snel gedaan ;p
     
  10. Ik heb mijn Escort omgebouwd van een 1.6 90PK naar een 1.8 115 PK.

    Was dus geen Focus, maar denkt dat het bij de Focus makkelijker is :wink:
     
  11. Ik vraag me af of dit waar is. De 1.6 heeft hetzelfde type versnellingsbak bij mijn weten. Ik weet wel dat de 1.4 die ik had uit 1999 het fase 1 model een behoorlijk lange overbrenging had. Draaide 500 toeren minder dan de focus II benzine 1.6 !!!!
     
  12. Het zijn wel dezelfde bakken, alleen andere verhoudingen. Zelfs tussen de 1.6 16v MKI fase I en II zit er verschil in. De bakverhoudingen van de Fase II zijn ook korter dan die van de Fase I. Daarom zal de fase II ook meer toeren draaien.
     
  13. Klopt. Tussen de fase 1 en 2 zitten meer verschillen met de bakken. De TDdi heeft ook een andere bak gekregen, die maakt juist minder toeren...
     
  14. Hartelijk dank voor de vele reakties en bruikbare info.

    Maar ik zoek nog naar iemand die me kan vertellen of het motor management het zelfde is tussen de 1400 en 1600 motor.

    Alle wilde plannen ten spijt, lijkt me deze ombouw een mooi begin om de auto goed te leren kennen.
     
  15. mun buurman zegt dat hij de oude motormanegment heeft laten zitten maar als je een motor bij de sloop haalt byv.kan je tog voor de zekerheid de computer van die auto waar dat blok uit kwam er bij doen...


    geef je geen 100% zkerheid maar dat had ik gehoord...
     
  16. Ik heb een paar jaar geleden hetzelfde gedaan, niet met Focus, maar Astra (station) van 1.6 (284k) naar 1.8 (110k) op lpg.
    De laatste (4 deurs) was van mijn zwager en had lichte schade, maar verzekeringstechnisch total loss.

    "Gewoon" de hele voortrein omgezet, omdat de uitgaande assen en de bak anders waren, evenals de wielmaat ( van 13' naar 14'standaard).
    Als je bovenstaand doet, heb je de minste sores, en werkt het snelste.

    Op 2 bruggen gewerkt, met z'n 2-en. Vrijdags begonnen om 19.00 u tot 23.00 u, en 's zaterdags van 9.00u tot 16.30u en rijden maar.

    Wel de motormanagement computer mee omgezet.

    Verder is het gewoon "plug and play".
    Alle stekkers met dezelfde functie zijn standaard op bijna alle types.
    En aan de motor zit eigenlijk maar 1 uitgaande stekker, welke naar het motormanagement gaat.
     

Deel Deze Pagina