1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Accu vervangen - gewoon doen of speciale aandachtspunten?

Discussie in 'Electronica' gestart door Slider, 2 jan 2009.

  1. Hallo,

    Onze Focus 1.8 tddi uit '99 heeft dezer dagen moeite met starten. Hij moet een keer of wat rond, stuitert en pruttelt een keer en slaat dan pas aan (ook nog 2x voorgloeien).

    Het ronddraaien van de startmotor gaat ook niet erg soepel dus ik vermoed een accu-issue. Vandaag daarom een nieuwe accu gekocht van het juiste type, en die wil ik er morgen in zetten.

    Kan ik gewoon de oude loskoppelen, en de nieuwe erin zetten zonder dat de boordcomputer/startonderbreker/iets anders moeilijk gaat doen? Ik denk dat de radio om een code zal vragen maar die heb ik bij de hand.

    Alvast bedankt voor jullie reactie.

    Groeten
    Paul
     
  2. je kan de oude gewoon loskoppelen
    en vervangen
    en idd alleen de radio gaat zeuren om een code :)
     
  3. Doe voor de zekerheid de sleutels in je zak en laat ze niet in het contactslot zitten. Bij sommige auto's gaan de deuren op slot als de accupolen worden losgekoppeld of vastgemaakt.
    Weet eigenlijk niet of een Ford dat ook doet, heb mijn accu nog niet vervangen. Maar je kunt beter voorkomen dat je auto op slot gaat en de sleutel er nog in zit.

    Misschien overbodige info maar haal eerst de minpool los en dan pas de pluspool. En bij het aansluiten eerst de pluspool aansluiten en als laatste de minpool.

    Succes.
     
  4. maakt bij een ford niet uit deuren gaan niet op slot :)
     
  5. Bedankt voor jullie snelle reacties!

    Dan ga ik het morgen gewoon los koppelen en de nieuwe aankoppelen, en dan kan hij er weer tegenaan! Althans - als dat het was dan. Ik laat het nog wel even weten. Is een setje gloeistiften duur voor zo'n auto?

    Ben wel wat sleutelen gewend, ik heb een Land Rover uit '74 die ik helemaal opnieuw opbouw. Maar ja - het meest geavanceerde stukje elektronica in die auto is volgens mij de lichtschakelaar :-) dus vandaar dat ik me dit even afvroeg.

    Groeten
    Paul
     
  6. Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn Focus als het koud is 's ochtends.

    2x gloeien en dan nog met moeite wil die dan eindelijk starten.

    Laat me even weten of een nieuwe accu het probleem heeft verholpen bij jou! :)
     
  7. En hier nog een..... Twee keer voorgloeien en soms nog moeite hebben. :? Als de temperatuur iets meer boven nul is gaat het wel beter maar hoe kouder hoe meer moeite de auto er mee heeft.
     
  8. Zorg ervoor dat je plus pool nooit tegen je minpool of tegen de massa kan komen!
    Met een beetje pech ontladen zich een aantal condensatoren. Die kunnen een hogere spanning geven dan het normale voltage. Printplaten etc. zijn daar erg gevoelig voor!
     
  9. Eigenlijk kun je het heel simpel controleren met een setje startkabels die aangesloten zijn op andere auto. Start de auto wel goed, dan is het zeker de accu.

    Accu's hebben last van capaciteitsverlies door kou. Ook die van mijn fotocamera overigens.
     
  10. Nou, vandaag accu vervangen: ging prima. Auto start goed nu maar het is natuurlijk ook geen -5 meer. Ik zal het van de week even in de gaten houden; als't beter is geworden dan was het dus inderdaad de accu.

    De - pool was trouwens ook erg gecorrodeerd.

    Nu iig 75 ampere ipv 70 dus hij kan een rondje meer draaien als het nodig is.
     
  11. Denk eraan dat je de accu nog even oplaadt door een stuk te rijden, ongeveer 30 a 40 km.
     
  12. Om de corrosie van de polen tegen te gaan doe ik er een beetje vet aan.

    [​IMG]
     
  13. ghehe van sommie fords wel :P de mijne gaan sms zelfs zomaar op slot ;)
     
  14. Garage had de laatste keer een spuitbus accupoolbeschermer van Würth in de Land Rover laten liggen - leek me prima pool-bescherming voor de Focus :D

    Toen ik wakker werd was de Focus weg, dus ijs en weder dienende kreeg m'n vriendin hem vanmorgen blijkbaar gewoon gestart.
     
  15. Das goed om te horen dat het vervangen van de Accu (waarschijnlijk) je probleem heeft opgelost!!

    Ik zal het de komende tijd alleen nog wel even in de gaten houden of de auto 'snel' start. Want anders zou het wel eens kunnen zijn dat een of meerdere gloeibougies kapot kunnen zijn!
     
  16. Nieuwe accu kan nooit kwaad vooral niet met dit koude weer
     
  17. Morgenochtend het ultieme testmoment voor de accu bij een graadje of -16 of nog lager in het oosten en zuiden.
     
  18. Doet ie het of doet ie het niet :lol:
     
  19. 06:30 uur morgenochtend draai ik de contactsleutel om. Ik ben ook benieuwd.
    Afgelopen periode met vorst merkte ik ook dat de accu behoorlijk moeite had.
     
  20. Tot nog toe zeer tevreden over de tdci (of accu). Instappen, voorgloeien schijnt niet te hoeven bij deze motor (zie ander topic), contact om en aan is de motor. Ik vind dit best bijzonder voor een diesel. Moet morgen om 7:00 weg dus ben benieuwd maar maak me er niet zorgen om :lol: .
     

Deel Deze Pagina