1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

motorproblemen focus mk1

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door kaal.nl, 21 dec 2008.

  1. Hoi Fordvrienden,
    Ik heb een focus station (daily ride)! Het betreft een mk1 1.6 16v. Ik heb de laatste weken problemen met het stationair toerental! De motor loopt op bedrijfstemperatuur erg beroerd stationair! Hij schommelt dan tussen de 500 en 1000 toeren! Ik heb ook het idee dat de motor te lang in z'n toeren blijft 'hangen' tijdens het overschakelen/ontkoppelen! Kan het zijn dat bijv. de luchtmassameter vies is? Het wordt in ieder geval alleen maar erger! Ik heb al een flesje injectiereiniger van Wynns in mijn volle tank gegooid maar dat heeft tot nu toe nog niet geholpen! Wie kan me vertellen wat er met mijn focus uit '99 aan de hand is?
    Mvg Robin
     
  2. - Hoeveel kms heeft de auto gelopen?
    - Goed onderhouden of niet? (dit ivm met slechte bougies e.d.)
    - Loopt de auto gewoon op 4 cilinders of soms op 3 cilinders?
    Is dat het geval, dan moet je je bougies, je bougiekabels en je ontsteking controleren.

    Als je luchtmassameter smerig is dan gaat de auto op een gegeven moment inhouden, maar niet slecht stationair lopen.

    Wat je eventueel kunt doen is je gasklephuis (laten) schoonmaken. Hoe je dit moet doen, staat op het forum. Verder kun je eens proberen om een aantal keren Shell V-Power te tanken (Klinkt cliche, maar er zit wel een reinigende werking in). Verder de diverse vacuumslangen e.d. controleren.

    Succes.
     
  3. ik zou als eerste je gasklephuis maar is schoonmaken want zo klinkt het beetje maar je luchtmassameter is niet kapot zo te horen.
     
  4. De km-stand is 99000 km! De onderhoudshistorie is niet echt bekend. De auto heeft wel bij aflevering een grote beurt gehad met alle vloeistoffen!
    De motor loopt gewoon op 4 cillinders. Ik zal eens kijken of ik ergens loszittende/gescheurde vacuumslangetjes zie zitten. Het gasklephuis zal ik ook eens grondig schoonmaken en ik hoop dat het euvel dan verholpen is! Alvast bedankt voor de reakties!
    Mvg Robin
     
  5. Misschien dat de luchtomloopklep (stationairklep) niet goed werkt. Zou je ook even kunnen reinigen.
     
  6. Waar kan ik deze precies vinden bij mijn motor? Ik heb deze tip al eerder gekregen namelijk!
    Robin
     
  7. Die zit denk ik vlak voor of aan het inlaatspruitstuk (ken deze motor niet zo goed).
     
  8. wat ik rood gemaakt heb op de foto daar zit y...2 boutjes los en stekker en effe goed inweken met remreiniger...

    [​IMG]
     
  9. Hoi allemaal,
    Ik wilde dit topic maar weer eens aan het licht brengen!
    Mijn focus loopt zo nu en dan nog steeds slecht stationair :x
    Ik heb al diverse dingen geprobeerd zoals:
    Ecu gereset dmv afkoppelen +kabel accu (30min)

    Gasklephuis schoongemaakt.

    Stationair regelklep schoongemaakt met remmenreiniger maar gelijk met perslucht drooggeblazen.

    De gehele motor gecontroleerd op bijvoorbeeld kapotte vacuumslangen.

    Luchtfilter vervangen.

    Eigenlijk was dit allemaal niet de moeite om het schoon te maken omdat het niet zo heel erg vies was!
    Ik zou nu nog kunnen proberen om de stationair regelklep te laten weken in remmenreiniger oid.

    Ik wil niet gelijk naar de dealer rennen zonder het eerst zelf te hebben geprobeerd! Ik doe eigenlijk alles zelf aan onze auto's dus vandaar!
    Voor alle duidelijkheid: De motor loopt AF&TOE schommelend tussen 800 en 500 toeren stationair! Tegen het afslaan aan dus!!!
    Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.
    Mvg Robin
     
  10. Hoi!
    Als jij het weet, let me know!
    heb t zelfde probleem met een 1600 16v, van 10 jaar oud.
    138000 gelopen, onderhoud onbekend maar ik verwacht er niet teveel van...
    heb net een bestelling geplaatst om een beurt te geven, maar ga het voor de aller, aller eerste keer zelf doen, en ( nu komt het!) ben een VROUW!
    Jaja, hoop dat er hier geduldige mensen zijn, want heb een vaag vermoeden dat ik nog wel wat topics ga plaatsen...
    Reden; heb zwaar de pest in garages, en vind het vette geldverspilling eigenlijk ( en ben niet bang om vieze handjes te krijgen+ technisch inzicht is enigzins aanwezig)!
    en stiekem vindt ik het ook wel leuk eigenlijk...
     
  11. Jaag de auto eens flink in toeren voor een paar km, en check of het probleem nadien optreedt (of misschien zelfs tijdelijk verergerd).
    Als dat het geval is, dan is de kans groot dat je onsteking niet helemaal fris meer is. Bougies en bougiekabels vervangen helpt dan meestal, maar helaas slijt de bobine ook.

    Dutchguy.

    p.s. en met "toeren" bedoel ik natuurlijk geen 4000rpm ;) maar helemaal tot het rode gebied :p
     
  12. Het maakt bij de mijne idd verschil of er netjes gereden wordt, of als ik er geen zin in heb, zal eens kijken of vervangen van bougies en kabels helpt.
     
  13. Mijn 1.6 wagon heeft hier ook last van.
    Soms valt hij bij stationaire loop in toeren terug van ongeveer 1000 naar 600.
    En bij 1800 en 2800 toeren is de auto merkbaar aan het inhouden.
    Kan het kwaad om hier nog even mee te blijven rijden of moet er direct een schoonmaakactie worden gestart?
    Auto is altijd netjes bij de dealer in onderhoud geweest en heeft nu 154000 gelopen.
    Hiervoor nooit deze problemen gehad.
     
  14. lamdasonde voor katalysator of katalysator! Test CO2 eens, buiten de waarden ( zie APK D15)
     
  15. Carter ventilatie slang al gecontroleerd ? Is een probleempje bij de focus
     
  16. Reageren jullie nu op een topic waar zes jaar geleden voor het laatst op gereageerd is?
     
  17. Lmao[emoji23]

    StephenV FoFo 1.6 benzine 100pk 2006
     
  18. Inderdaad niet eens naar de date gekeken wat een ei....
     

Deel Deze Pagina