1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

themperatuurmeter met langzaamrijden bijna op koud

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door jeroen88, 18 dec 2008.

  1. mijn themperatuurmeter staat met constant 100 of harder altijd netjes bovenaan en bij constant 80 net heel klein stukje terug als het midden alleen zodra ik bijvoorbeeld bij een rotonde kom gaat mijn themperatuurmeter naar beneden tot bijna het streepje van koud en mijn thermostaat en waterpomp zijn al vervangen zit genoeg koelvloeistof in lekt niet enzovoort weet iemand hier iets van? of is dat bij elke focus zo? het is trouwens een 1.8 16V benzine van 1999.
    ik zat trouwens zelf aan themperatuursensor te denken? na het weekend heb ik weer tijd om te gaan meten als niemand het dan weet
     
  2. ik heb een 2.0 uit '99 maar dit heb ik bij mij nog nooit gezien.

    Lijkt me ook niet helemaal lekker (al zal het geen kwaad kunnen) zolang ie het maar af en toe doet.

    Kan het niet zijn dat het stekkertje een beetje los zit, bij het nemen van een bochten dat ie z'n contact verliest?
     
  3. Normaal wordt de motor bij lage toeren juist sneller warm omdat de waterpomp de koelvloeistof veel minder snel rondpompt. Als de thermostaat open blijft staan komt hij bij lage toeren wel redelijk op temperatuur maar bij hogere temperaturen zakt de temperatuur terug. Het kan zijn dat er een luchtbel in het koelsysteem zit die bij lage toeren bij de sensor blijft hangen en bij meer toeren wat verder wordt gedrukt. Als er lucht in het systeem zit geeft de sensor ook geen goede waarde. Ik heb zelf ook gehad dat ik na het vervangen van de thermostaat het koelsysteem erg slecht onlucht kreeg.
     
  4. Kans bestaat dat er lucht in het systeem zit.
    Volgens zeggen is dit soms moeilijk te verwijderen.
     
  5. Kan ook zijn dat de termostaat open blijft staan waardoor de motor niet goed opwarmt.

    Gr Fred
     
  6. ik heb pasgeleden gehad dat de motor met stationair draaien goede temperatuur is en met rijden werd ie te warm dat was de thermostaat dus gelijk waterpomp meegenomen en lucht in het systeem kan ook niet als je de auto gewoon warm laat draaien met het koelvloeistofreserve potje boven je motor kan er geen lucht in blijven zitten dat heb ik namelijk ook gedaan. themperatuursensor vandaag doorgemeten en ik kreeg bij koude motor net niet genoeg ohm's op me multimeter en met warme motor juist te veel maar het wijkte niet zo heel veel af dus de sensor is ook goed en heb nog een klap op het dashboard gegeven:D:p tot nu toe doet ie het gewoon weer haha:p
     
  7. Als er eenmaal lucht in het koelsysteem van een focus zit kan het erg moeilijk zijn om het eruit te krijgen. Zoals jij het beschrijft krijg je het er vaak niet uit. Ik heb zelf ook een keer lucht in het systeem gehad na het vervangen van de thermostaat. Bij de dealer werd gezegd dat het bij sommige modellen een ramp is om te ontluchten. Er is ook een modificatie van het koelsysteem om dit probleem te voorkomen. Ze adviseerden mij om de auto met de voorzijde omhoog te zetten (25 cm) en de motor op 2000 toeren te laten draaien totdat de ven 2 keer aan en uit ging. Bij mij was het daarna meteen opgelost. bij mij was de temperatuur ook erg wisselvallig.
     
  8. waarom zou je de auto aan de voorkant omhoogtillen je koelvloeistofreserve zit al boven je motorblok dus dat maakt niet meer uit en ik heb hem ook later draaien toen ie warm was op 3000 toeren dat ie effe lekker warm werd en toen rijden was het goed alleen nu niet meer en als er lucht in zit dan heb ik het idee dat het er later in is gekome kan natuurlijk niet maar eerste 2000 km is er niks aan de hand geweest dus ik vind het raar als er nu wel ineens lucht inzit
     
  9. Als je de voorzijde omhoogzet wordt de lucht er gemakkelijker uit gedrukt. Bij mij maakte dit dus net het verschil. Er bleef dus gewoon een luchtbel in het motorblok zitten die er niet werd uitgedrukt. Als modificatie werd er een dunne slang tussen twee andere koelslangen geplaatst waardoor de luchtbel wel wegkon. Ik had een 1.6 mischien dat er voor jouw motor ook een modificatie is.
     
  10. Men neme het revervoir uit de wagen en houde hem hoog op met draadje ver boven blok hangen, kachelkraan helemaal volopen zetten en motor starten, en tussen de 2 en 2,5 k toeren laten draaien wachten totdat de fan aanslaat, dan weet je dat ook de thermostaat helemaal openstaat, alleen op deze manier is een focus goed te ontluchten.
    (bron; de klootviolen van hier om de hoek.)
     
  11. ik zal de dealer even bellen morgen maar toen ik een nieuwe waterpomp en thermostaat en thermostaathuis heb besteld is dat me er nie bijvertelt en ik het het op een bedrijfsnaam gedaan en met elke storing helpen ze graag dus kunnen het ook goed vinden met de dealer dus als dat zo zal zijn zullen ze het er vast bijgezecht hebbe mja alsnog bel ik ze morgen nog even. ik ben trouwens van het weekend naar maastricht geweest vanaf meppel maar als je zon lang stuk op de snelweg rijd en bij de tussenstop gaat de meter niet meer terug maar als ik vanaf biddinghuizen naar zwolle rijd dan doet ie dat wel dan moet ie eigenlijk wel op temperatuur blijven, ik vind het maar raar probleem als er egt geen lucht in zit:p maar ik laat het allemaal nog wel effe wete.

    edit XR5Turbo: :offtopic: pfoei, als jij praat zoals je schrijft heb je wel een hele lange adem. tip: gebruik wat meer punten (.) en/of komma's (,) in je zinnen.
     
  12. nou ik heb nu nog even gekeken, wat massapunten schoongemaakt maar dat hielp ook niet en nog eens goed ontlucht op de manieren die jullie hebben vertelt maar dat was het ook niet.
    ik heb nu met de computer eraan gereden en dan gaat de temperatuur ook naar beneden en niet alleen mijn meter dus ik heb een temperatuursensor besteld ik denk dat die kapot is.
     
  13. Dat is zeker weten de thermostaat, als ik je klachten lees.

    Met een nieuwe is het probleem zeker weten verholpen.
     
  14. Dat zijn twee zinnen maar veel regels. Niet te lezen...
     
  15. er zit al een nieuwe thermostaat in
     
  16. Je zou de werkelijke temperatuur van de motor nog kunnen vergelijken met de temperatuur die de sensor aangeeft. Veel garagebedrijven hebben wel een multimeter waar een temperatuursensor op aangesloten zit. Als de waarden van alletwee afwijken zal inderdaad de temperatuursensor kapot zijn. Als alletwee de meters dezelfde waarde aangeven zit het toch in de motor en zal je verder moeten zoeken.
     
  17. jah presies ik vervang eerst de temperatuursensor wel die heb ik nu tog al liggen en als dat het niet is ga ik dat eens meten.
     
  18. JW: kun je aangeven wat de modificatie is? Heb zelf een 1.6 uit 2002 waarvan het reservoir van de koelvloeistof helemaal leeg was. Garage heeft weer bijgevuld met nieuwe, maar als er moet worden ontlucht (weet niet of ze dit goed hebben gedaan) is het misschien een optie om eenzelfde mod als jij te laten uitvoeren.
     
  19. ik heb ook eens tijd gehad om de temperatuursensor te vervangen maar dat was het ook niet ik denk dat ik dan nog maar is een keer de termostaat vervang
     
  20. ik heb zaterdag weer een nieuwe termostaat erin gezet en nu is het probleem over:D nog bedankt voor jullie meedenken
     

Deel Deze Pagina