stand temperatuurmeter fofo MK1

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ghia_sedan2000, 14 dec 2008.

  1. Ik rijd een Mk1 uit 2000. Ik heb het idee dat de motor veel te warm wordt, omdat de meter voor temperatuur net voorbij het midden staat tijdens een willekeurige, korte of lange, rit

    Waar staat julllie metertje? ook net vorbij het midden? of ver er onder?
     
  2. temp. meter

    ik heb een focus hachback uit 2003
    en de mijne is nog nooit voorbij het midden geweest.

    misschien moet je je koelvloeistof ff nakijken.

    greetzzz
     
  3. Bij mijn Focus staat hij altijd precies in het midden.
     
  4. Bij de mijne ook precies in het midden
     
  5. Die van mij staat ook altijd netjes in het midden als de motor op bedrijfstemperatuur is.

    Je temperatuurzender zou kapot kunnen zijn. Ik heb ooit eens een auto gehad die binnen een paar kilometer al de meter in het rood had staan. Na het vervangen van de temperatuurzender was het probleem verholpen.

    Succes.
     
  6. niet helemaal volledige beginpost: sorry

    laatst is al het thermostaathuis vervangen en weet niet waar de meter voor de vervanging stond. Nu in het midden dus.
    Heb alleen het vermoeden dat ik toch weer koelvloeistof mis, loopt langzaam weg. Twee weken geleden is de reparatie uitgevoerd, zou ik daar nu garantie op hebben? ook als het nu een ander slangetje ofzo is?

    Het rare is, dat de auto zeer snel op temperatuur komt en de koelvin direct aanslaat. Wat meestal pas gebeurd als je lang stilstaat in file ofzo (dat geluid)
     
  7. Kun je je koelslangen (bv die dikke die naar de radiateur gaat) nog inknijpen als de motor loopt? Of zijn deze keihard?
     
  8. Dat de temperatuurmeter snel oploopt is normaal. de sensor zit op een plek die snel warm wordt. De meter geeft na enkele kilometers al aan dat de motor op temperatuur is terwijl de motor eigenlijk nog vrij koud is. Als de koelvloeistof zakt zal er ergens een lek zitten. In het ergste geval zou het de koppakking kunnen zijn. De koelventilator slaat ook meteen aan als je de aanjager op de knop ontwasemen hebt staan. Hij schakelt dan tevens de airco in (zonder dat het lampje gaat branden) en dan gaat altijd de koelventilator draaien.
     
  9. Dit is volgens mij pas vanaf de fase 2 het geval.
     
  10. Auto is net even bekeken:
    er zat een luchtbel in het systeem sinds de vervanging van het thermostaathuis, daarom is de vloeistof gezakt. Men heeft het systeem op druk gezet en geen enkel lek kunnen zien

    gelukkig maar!

    En idd: ontwasemen zet automatisch de airco aan zonder dat het lampje brandt. Maar lekker suf: want de airco werkt nooit onder de 4 graden :-)
     
  11. Bij mijn fase 1 werd de airco wel degelijk ingeschakeld als de knop op ontwasemen stond. Als ik de knop verdraaide naar de ontwasem stand dan hoorde je vrijwel meteen de airco inschakelen en begon de ven te draaien.
     
  12. Ik heb het een tijdje terug getest door naar het toerental te kijken. Als ik de airco inschakelde zag ik ff het toerental veranderen (dacht dat ie ff iets omhoog ging) maar bij het inschakelen van de vooruitstand gebeurde dat niet.

    Of de fan aanslaat heb ik nog niet getest.
     
  13. Vanaf midden 2000 heeft de fase1 ook die functie.
    Echter het staat al in de handleidingen vanaf 1998. Het lijkt erop dat de eerste focus modellen andere (of misschien wel verkeerde) software in het airco-knoppen-paneeltje hebben zitten. (Ja... er zit een chip met software achter die knoppen, speciaal voor de airco en de recirculatiestand)
     
  14. bij mij komt hij niet verder dan het midden

    zou wel eens aan je koelvloeistof peil kunnen liggen
     
  15. Bekend probleem heb er zelf momenteel ook last van. Mijn auto heeft een lekkage ergens in het koelvloeistofsysteem waardoor ik hem een paar keer noodgedwongen met water heb moeten bijvullen. Nu gaat ie bij ook net over het midden heen. Hij is ook veel sneller op bedrijfstempratuur.

    Bij mij worden vandaag een aantal onderdelen vervangen en de vloeistof weer aangevuld met echte koelvloeistof. Waarschijnlijk zal het daarna wel weer over zijn.

    dus.... check je koelvloeistofpeil, slangen en koppelstukken op lekkage!
     
  16. zoals te lezen was: het is reeds opgelost:-0
     
  17. Ohw ja helemaal overheen gelezen :oops:
     
  18. Gaat de koelventilator alleen draaien wanneer je de aanjager op 3 zet icm met vooruitstand? (Deze zijn namelijk beide voorzien van zo'n oranje uitwaseming logo. ) of zijn er meer standen waarbij de aircopomp gaat draaien zonder dat het aircolampje brandt.
     
  19. Ik had zelf eerst een fase 1 en die hebben geen oranje symbolen. De airco ging altijd mee aan ongeacht de stand van de aanjager.
     

Deel Deze Pagina