Benzine lekken bij tanken

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door dnaswitcher, 13 dec 2008.

  1. Als ik tank, tank ik altijd zo veel mogelijk.
    Bij mijn vorige Focussen (type I en I.5) hield dit in dat ik na het afslaan van de brandstofpomp, het vulpistool er iets uithaalde en nog een half litertje erbij pompte.
    Nu ik een Focus type II.5 heb, is het mij opgevallen dat er benzine (volgens mij) onder de achterbumper loopt vlak vóór het afslaan van de brandstofpomp.
    Het kan dus geen geknoei mijnerzijds zijn, aangezien het vulpistool nog helemaal in de Focus' "cloaca" zit.
    Hebben meer mensen dit verschijnsel bij hun auto waargenomen?

    Andere vraag: hoe voorkom je dat een onverlaat je tank leeghaalt nu er geen slot meer op zit? Of is het overhevelen nu onmogelijk dankzij dat capless systeem?
     
  2. De tankdop gaat wel op slot, probeer hem maar eens te openen als je centraal hebt afgesloten :wink:
     
  3. Het kan zijn dat hij het eruit gooit via de overloop. Maar dit hoort niet te gebeuren als je hem niet voller doet dan de eerste keer afslaan van het pistool.
     
  4. Bij de focus 2 fase 2 word het tankklepje niet mee afgesloten met de centrale vergrendeling. Het enige dat er in zit is de klep van het capless refueling system. Deze kan je open drukken met een buis van de juiste diameter. Als je een beetje handig bent zou je de tank dus vrij eenvoudig leeg kunnen halen. Dit is denk ik weer een van de bezuinigingen om hem niet meer af te laten slaan. Dat hij lekt is niet normaal. Hij zou pas moeten kunnen lekken als hij al totaal gevuld is en de brandstof al boven de klep in de leiding staat.
     
  5. Andere vraag is of het handig is om altijd maar je tank propvol te stampen. Door het ''klotsen'' komen er allerlei dampen vrij en zeker zomers moet je hem niet té vol stoppen 8)
     
  6. Dampen komen altijd vrij. Probleem kan zijn dat in de zomer bij watmte er niet voldoende ruimte is voor de dampen om uit te zetten, en de druk dus oploopt in de tank. Dus gewoon 1 of 2 keer af laten slaan en stoppen.
     
  7. Leeg halen is bij moderne auto's zo goed als onmogelijk doordat er een soort "zwanehals"in zit maar het lekken heb ik ook al heel snel ook al na een keer extra drukken. Tegenwoordig stop ik maar bij eerste keer afslaan. Wat ik eerst afvroeg was of ik dan geen diesel lekte tijdens het rijden, maar ook dat wordt tegen gegaan door de "zwanenhals"
     
  8. Dat is al een hele geruststelling. OPEC gaat productie drastisch verlagen dus prijzen gaan weer stijgen en dan groeit het aantal parasitaire brandstofgebruikers ook vast weer.

    Dat doe ik ook dan maar. Het was bij mijn vorige Focussen (Foci?) niet opgevallen maar dat waren allemaal diesels.
    Die kon ik gewoon 'tot de dop' vullen. Dat van de druk opbouwen of andere problemen in de zomer is bij mij niet van toepassing want ik tank altijd 's ochtends vroeg en rij daarna minimaal 100 kilometer.

    's Ochtends is het èn lekker rustig èn het idee van zo koud mogelijke brandstof in het licht van het krimp-verhaal motiveert, ondanks het broodje aap gehalte, eigenlijk ook wel.

    Staat die in open verbinding met de buitenlucht!?
     
  9. Ik ga alsnog hier over een keer met de dealer praten, ben daar wat laks in geweest maar hij loopt al over (ergens achter de bumper) bij eerste keer afslaan en dan gewoon een halve liter of zo. Als ik niet oplet spettert het steeds op mijn schoenen.
     
  10. ik heb precies hetzelfde

    betreft een diesel.

    als de pomp afslaat moet ik ook direct stoppen,anders komt er inderdaad wat diesel lekkage. :cry:


    't zal wel normaal wezen. :wink:
     
  11. Of een complot van Ford met de pomphouders die zo iedere keer meer brandstof aan je verkopen dan je mee kunt nemen...

    In elk geval laat ook ik hier bij de eerstvolgende onderhoudsstop naar kijken. Misschien helpt Gun-gum? :lol:
     
  12. Als ik het wil voorkomen moet ik echt stoppen voor het afslaan anders loopt hij altijd over....
     
  13. laat het even weten wat de verschillende garages ervan zeggen

    ben wel benieuwd
     
  14. tinnus ik zie dat je 'm getuned heb hoe is dat? of valt er al een ervaring van je te lezen in een ander topic?
     

  15. je hebt waarschijnlijk in mijn onderschrift gelezen dat hij getuned is

    en als je dan 3 woorden verder leest zie je waar je het verhaal staat :D


    in het topic http://focusclub.nl/forum/viewtopic.php?t=2486&start=90&postdays=0&postorder=asc&highlight= dus :lol:


    maar goed in het kort:

    Oordeel tot nu toe:

    Veel meer trekkracht ( vooral onderin ) trekt zowat de klinkers uit het wegdek :wink:

    Veel betere respons van het gaspedaal

    minder verbruik: mijn verbruik is ondanks mijn vrij sportieve rijstijl gezakt naar 5,5 ltr/100 km gemiddeld ( was 5,8 tot 6,0 )

    uitspraak van een collega die niet wist dat de auto was getuned:
    Wat heb jij voor een raket gekocht ?! 8)

    en hij wou dus ook niet geloven dat het "slechts" om een 1,6 tdci motor gaat.

    Al met al een aanrader voor iedereen met een turbodiesel !

    Ik rij nu elke dag met veel plezier van en naar mijn werk ( 100 km ) :veryhappy:


    p.s. misschien krijg ik de volgende keer wel korting na deze geweldige reclame :wink:
     
  16. lekken bij tanken

    Als je klaar bent met tanken moet je de vul slang even laten zitten ongeveer 10 sec dan loopt er geen diesel meer uit de tank

    Mijn vader had het gehad met een 2.0 tdci en is daarvoor bij de dealer geweest en volgens mij had hij het proleem niet meer gehad

    Ik heb het zelf nog niet gehad.

    De dealer zij dat het alleen bij diesels was!!
     
  17. Ik kreeg van de dealer te horen dat het normaal is; een soort 'overloop'-systeem. Ik kreeg zelfs geprinte tankinstructies (samengevat: "stoppen met tanken na eerste keer afslaan van de pomp") met een schematische tekening van het systeem.
    Tja, óverlopen doet hij zeker ;)

    Een andere, veel oudere, manier die tegenwoordig weer vaker wordt toegepast en je dierbare benzine gaat kosten, is benzinediefstal.
    Ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat onze capless fuel auto's niet óók met een stuk slang en een jerrycan zijn leeg te halen.
    Weet iemand of er voor onze Foci ook een "Locking Fuel Plug" verkrijgbaar is?
    Als ik er bij de dealer naar vraag, verwacht ik weer vragende blikken (die ik het liefst beantwoord met een FINIS nummer).
     
  18. Ik ben ook wel benieuwd naar een afsluitbare tankdop. We hebben onze
    Focus gisteren opgehaald en toen hoorden we dus dat de klep (aan de buitenkant) niet vergrendeld is. Dat had onze 10 jaar oude auto al (bij de bestuurdersstoel zat een hendeltje om hem te openen), dus van vooruitgang is niet echt sprake op dit gebied.

    Ik vraag me af wie er bedacht had hiermee 10 euro te besparen.
     

Deel Deze Pagina