zware versnellingspook

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by robbywag, Dec 8, 2008.

  1. hallo,

    Sinds een dag of 2 gaat mijn versnellingspook ineens heel zwaar. Hij pakt de versnellingen wel nog goed maar de pook voelt heel stug aan..

    iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn en hoe te verhelpen?
    Heeft er iemand ook last van (gehad)?

    Het betreft een TDdi van 2000

    Gr Robby
     
  2. Bedoel je dat het schakelen heel stroef gaat???
    Doet hij dat alleen bij koudstart?
    Of blijft hij dat continue doen?

    In het ergste geval zou het dan kunnen zijn dat de koppeling niet meer goed ontkoppeld. Dus met andere woorden, dat je koppeling versleten is.
    Remedie, koppeling vervangen!

    Of er moet iets zijn met het schakel mechanisme?

    Mijn advies is om zsm naar de garage te gaan. Als je koppeling is versleten en je blijft doorrijden maar je meer kapot dan je lief is....
     
  3. ja schakelen gaat zwaar. Hij pakt de versnelling goed, maar de pook
    gaat gewoon heel zwaar in de versnelling. Zowel als de motor koud als warm is.

    koppeling lijkt me uitgesloten, zitten nieuwe platen in (3/4 jaar oud)

    Misschien de aansluiting bij de versnellingbak wat verschoven?

    Niemand een idee verder?

    Gr Robby

     
  4. OK, dat had je niet verteld dus kon ik ook niet weten.
    Maar ik had allang bij de garage gestaan om naar dit probleem te laten kijken........
     
  5. Hoe zit het met de olie?
     
  6. Heb ook geregeld last van 'zwaar' schakelen in mijn tddi.
    Hier hebben al meerdere garages naar gekeken, maar niemand wist het.
    Uiteindelijk ben ik maar gestopt met geld uitgeven voor dit probleem.

    Bij mij wordt het minder, als je veel gewicht achterin de kofferbak of iets zwaars aan de trekhaak hangt. Zelfs als je de auto eens flink naar beneden duwt op de kofferbakrand, dan is het even weer goed.

    Denk zelf dat het iets met de baksteun te maken heeft, maar ik ben er inmiddels aan gewend.
     
  7. Ik neem aan dat robbywag echt een probleem met zwaar schakelen heeft ? Ander heb ik het ook met mijn focus II. Als ik soms niet snel optrek en sneller opschakel dan gaat die ook erg zwaar naar zijn 2 maar maak me er allemaal niet zo druk om. Bij mij gaat het ook veel makkelijker als ik een klein beetje gas bij het opschakelen geef. Niet dat de koppeling slipt maar dat de toeren niet helemaal terugvallen. Je weet tenminste dat die schakelt :wink:

    Wat heeft eigenlijk die paar centimeter lager aan de achterkant voor invloed op de motor ophanging? Lijkt me toch een beetje sterk dat dit de reden is. Veel gewicht zou natuurlijk wel een reden kunnen zijn. Er staat veel meer druk op de tandwielen en je schakelt ook anders.
     

  8. Mij lijkt in jouw omschrijving, kolere, dat het zware schakelen van 1 - 2 te maken heeft dat de synchromes niet "tijd" genoeg heeft om te synchroniseren. Jouw manier vind ik persoonlijk niet erg voor de hand liggend. Handiger lijkt mij de volgende stappen: optrekken - kopp.in - pook uit eerste versn. naar vrij - kopp.op - kopp.in - pook naar 2e versn.
    Juist, een simpele vorm van dubbelclutchen dat je kan doen bij terugschakelen. Je geeft op die manier de versn.bak tandwielen hetzelfde toerental als je motor. En als je dan de 2e versnelling inschakelt schuift de pook erin als boter. Heerlijk! (ik ben een fan van dubbelclutchen)

    Maar on-topic: Mij lijkt als de auto achter zwaar beladen is dat de motorsteunen alsmede de versnellingsbaksteunen als het ware uit worden getrokken waardoor de bak een andere positie krijgt.
     

Share This Page