JW’s Focus 2 fase 1 -- Focus ingeruild, Project beeindigd.

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 26 aug 2008.

  1. Klinkt weer echt als een projectje voor jou, ben benieuwd naar het resultaat.
     
  2. Als je dit voor elkaar hebt, kun je dan heel graag een how-to schrijven? :D
     
  3. gewoon maar eens een vraag: wat is het verschil in diameter tussen een focus2 en mondeo mk4 stuur?
     
  4. [MENTION=142]JW[/MENTION] Pb me even, heb nog een setje cruisecontrol schakelaars liggen.
     
  5. Daar wordt al aan gewerkt.


    Er zit geen verschil in diameter tussen het stuurwiel van de Mondeo MK4/MK4.5 en het stuurwiel van de Focus 2. Beide stuurwielen hebben een buitendiameter van 375 mm.


    Ik heb de schakelaars inmiddels al in huis. op dit moment ben ik dus al voorzien. Ik heb nu het Mondeo MK4.5 stuurwiel helemaal compleet.
     
  6. Vandaag ben ik weer wat verder gekomen met het aanpassen van het Mondeo stuurwiel. De Cruise Control knoppen die ik begin deze week heb gekocht heb ik uit elkaar gehaald om te kijken wat er veranderd moest worden om ze werkend te krijgen in de Focus 2.

    Nadat ik de printplaten van de schakelaars uit de behuizing had gehaald heb ik deze doorgemeten om te kijken wat er allemaal aangepast moest worden. Helaas zijn alle weerstandwaardes bij de Mondeo totaal anders als bij de Focus 2. Er moet dus behoorlijk wat aangepast worden om de knoppen überhaupt werkend te krijgen.


    In eerste instantie was ik van plan om de knoppen aan de hand van een topic op het Russische forum om te bouwen. Hier staat vrij duidelijk beschreven wat er allemaal aangepast moet worden. Tijdens het verwijderen van de SMD weerstanden van de printplaat kwam ik er achter dat mijn Cruise Control knoppen nieuwer/anders zijn als degene die in het Russische topic besproken worden. Dit was in mijn geval dus niet bruikbaar. Daarnaast is het zo dat als je de knoppen volgens dat topic ombouwt de ON en OFF knop van de Cruise Control zijn omgewisseld. Omdat me dit niet erg aanstond heb ik ervoor gekozen om het op mijn eigen manier te doen.

    Vervolgens heb ik alle overbodige weerstanden van de printplaten verwijderd en ben ik gaan kijken hoe ik de printplaten het beste kon aanpassen. Dit bleek nog niet zo eenvoudig te zijn als ik vooraf had gedacht. De printplaten zijn dermate klein en voorzien van zeer kleine SMD weerstanden dat het erg moeilijk is om de nieuwe weerstanden op de juiste plaats te solderen. Omdat onder de printplaten relatief veel ruimte is heb waar mogelijk gekozen voor draad weerstanden. Vooral op plaatsen waar voorheen geen weerstanden zaten was dit de beste oplossing. Inmiddels heb ik een dermate grote voorraad SMD en draad weerstanden liggen zodat ik alle benodigde weerstanden had liggen en de printplaten meteen af kon maken.

    Omdat ik de bedrading tussen de knoppen niet had en de bedrading van de Mondeo toch niet past zonder aanpassingen (vooral niet nu de printplaten zijn aangepast) heb ik ervoor gekozen om de bedrading zelf te maken. Ik heb de draden rechtstreeks op de printplaten gesoldeerd en vervolgens de knoppen weer samengebouwd en op het stuur gemonteerd.

    De knoppen voor de radiobediening en boordcomputer bediening had ik al eerder aangepast. Deze knoppen kon ik dus meteen monteren en aansluiten op de bedrading.


    Vooralsnog zijn alle weerstandswaardes van zowel de Cruise Control als de radio en boordcomputer bediening goed en lijkt alles goed te werken. Nu alleen de bedrading nog voorzien van de juiste connector voor de Focus 2 wikkelveer en dan is het stuur klaar voor montage.


    Binnenkort de bedrading in de auto en de wikkelveer maar eens aanpassen aan de extra functies van het Mondeo stuur zodat het plaatsen dan later plug & play is.
     
  7. Respect wat je nu weer voor elkaar hebt gekregen.

    Jij krijgt bij wijze van spreken zelfs het Ford Synchro systeem (zo heet dat toch??) uit de :focus3: werkend..:badgrin:
     
  8. Dat is inderdaad het SYNC systeem.

    Maar breng me nu niet op ideeen ;) ;)
     
  9. Klinkt erg mooi! Ben benieuwd naar het eind resultaat!!
     
  10. Ik ben heel benieuwd hoe dat staat!
     
  11. Het is een geweldig systeem, heb het live bij mijn vriendin's partycar (zoals zij hem noemt, een Fiësta dus) zien werken, echt top, dat SYNC®.
     
  12. Allemachtig, respect voor die projecten waar jij je mee bezig houd.
     
  13. Dit is inderdaad wel wat anders als nieuwe ventieldopjes of led-lampjes :respect:
     
  14. Idd, respect mag wel gezegt worden! Ow zeker! Hoe jij dat allemaal weet/kan/zelf doet! Ongeloofelijk! :D
     
  15. Ach het is hobby zal ik maar zeggen.



    Vanavond heb ik de bedrading van het stuurwiel zoveel mogelijk netjes op de juiste plaats gelegd en uitgezocht. Omdat zowel beide cruise control knoppen als de bedieningsknoppen van de radio en boordcomputer draden met dezelfde functie hadden (verlichting en massa/aarde van de knoppen) heb ik deze zoveel mogelijk samengevoegd/afgetakt om zo de hoeveelheid draden wat te verminderen en zo wat meer ruimte te maken.

    Dit is nodig omdat ik op het stuurwiel nog 2 diodes tussen de bedrading van de boordcomputer moet plaatsen. Dit vanwege het feit dat het Mondeo stuur voor alle functies 10 draden nodig heeft terwijl de Focus 2 wikkelveer maar een 9-polige connector heeft. In de wikkelveer kom ik dus een draad te kort. Dit los ik op door met een schakeling 2 functies van de boordcomputerbediening over 1 draad te sturen. Achter het dashboard maak ik dan een kastje met schakeling die beide functies dan weer van elkaar scheidt naar 2 draden. De werking hiervan heb ik een tijdje geleden al eens getest met een proefopstelling. De definitieve schakeling wil ik een stuk kleiner maken zodat deze gemakkelijk is weg te bouwen. Alle componenten voor deze schakeling heb ik inmiddels besteld dus het is weer even afwachten tot deze binnen zijn.


    Verder ben ik tot de conclusie gekomen dat alle functies de juiste weerstand hebben en goed meten. Echter is er 1 knop van de boordcomputerbediening waar ik nog niet helemaal tevreden over ben. Deze knop werkt de ene keer wel in 1 keer goed en de andere keer moet je 2 keer drukken voordat de knop goed werkt. Ik vermoed dat dit komt doordat de printplaten afgelopen winter diverse malen zijn vastgepakt en daarna niet meer gebruikt. Ik denk dat de contactvlakken als gevolg van zweethanden wat zijn aangeslagen waardoor er af en toe niet gelijk een goed contact is. Binnenkort wil ik alle printplaten daarom maar even reinigen met een electro reiniger. ik wil alle knoppen toch nog 1 keer uit elkaar halen om overal foto's van te maken.
     
  16. Das een bekend probleem van de mondeo knoppen.
    Heb er zelf ook af en toe last van, beetje temperatuur afhankelijk zelfs.
    Schoonmaken helpt, alleen lees gek genoeg wel dat het uiteindelijk toch weer terug komt (talkford stond zoiets).
     
  17. Respect JW! Jij doet beroepsmatig vast iets met electronica?
     
  18. Voor mijn werk reviseer ik (grote en kleine) elektromotoren en generatoren (zowel elektrisch als mechanisch). Ik ben dus de hele dag met elektrische machines bezig.


    Electronica (en dan vooral van de Focus) is meer een hobby.
     

Deel Deze Pagina