JW’s Focus 2 fase 1 -- Focus ingeruild, Project beeindigd.

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 26 aug 2008.


  1. Ik heb dit setje op Ebay besteld bij een aanbieder uit China. Hier kan je de advertentie zien. Je kan kiezen tussen witte, blauwe of rode verlichting. Deze aanbieder verzend gratis wereldwijd. Bij mij zat er zo'n 2 weken tussen bestellen en aflevering.
     
  2. Netjes! Heel mooi gedaan.
     
  3. Ik heb nu naast de Autolock functie ook het momentele brandstofverbruik kunnen activeren op mijn Focus 2 fase 1. Normaal gesproken is deze functie niet beschikbaar op de fase 1 tellerunits met groene verlichting. Deze functie zit voor zover ik weet wel standaard op de latere fase 1 tellerunit met rode verlichting en de fase 2 tellerunit. Deze functie zit wel al in de tellerunit maar moet vrij geschakeld worden. Ik heb dit gedaan met ELMconfig en een gemodificeerde ELM327 interface.

    Dit is dan het resultaat. Let niet op de rare kleur van de verlichting. Dit komt door mijn foto camera. In werkelijkheid is de achtergrondverlichting wel echt rood.

    [​IMG]

    Met alleen het contact aan.


    [​IMG]

    Met draaiende motor.
     
  4. lekker bezig:)
     
  5. Dat zijn functies die we wel willen!
     
  6. handige functie Wilco :thumbup:
    maar 1.8 L/H bij stationair draaien? is dit niet wat veel of is dat normaal bij benzine?
     
  7. Bij het nemen van de foto had ik de motor net gestart. Hier liep de motor dus nog verhoogd stationair en wordt er tijdens de opwarmfase meer brandstof ingespoten (vergelijkbaar met de ouderwetse choke). Hierdoor is het brandstofverbruik wat hoger. Als de motor op temperatuur is verbruikt hij stationair draaiend bij stilstand 0,9 L/H.
     
  8. Leuke update weer.
    Kan je dat bij mij ook regelen ?
     
  9. Het momenteel verbruik en de ruitenwissers vloeistof 'te laag' melding zijn de reden voor mij om een ELM327 reader aan te schaffen. Bij mij staat er een sensor (en bekabeling) op de vloeistof tank. Ik vind het raar dat deze het niet deed (ja, een kapot sensor kan het ook zijn, maar hopelijk niet).

    JW, je bent goed bezig met jouw Focus! :respect:
     
  10. Wanneer is er een programmeermeeting bij jou?:mrgreen: dan kom ik ook :thumbs:
     
  11. +1 ... en taart ter compensatie, voor iedereen? Ja ach gewoon doen.
     
  12. dan kom ik ook:) niet dat ik iets heb aan de programmering aangezien ik geen can-bus hebt, maar taart is altijd goed:mrgreen:
     
  13. Knap hoor hoe je met die ELM-unit bezig bent! Heel gaaf!
     
  14. Als er belangstelling voor is mogen jullie best een keer langskomen om samen te kijken wat er mogelijk is. Een Minimeeting is ook mogelijk maar dan met maximaal 5 auto's zodat ik voldoende tijd heb om per auto te kijken wat er mogelijk is.

    Voor de Focus 2 fase 1 kunnen voor zover ik heb kunnen ontdekken wat dingen ingesteld worden zoals:

    Autolocking.
    Momenteel brandstofverbruik.
    Activeren cruisecontrol in GEM en tellerunit.
    Instellingen met betrekking tot follow me home verlichting, autolocking e.d.


    Bij de fase 2 zijn veel meer dingen mogelijk. Hoewel ik dit nog niet geprobeerd heb moeten naast de hierboven genoemde zaken (afhankelijk van de softwareversie) het volgende mogelijk zijn.

    DDS bandenspanningscontrole.
    Weergeven van radio info in display van de tellerunit.
    Eco mode.


    Hoewel dit alles relatief veilig is en ik nog niet heb gelezen dat het bij iemand fout is gegaan bestaat er altijd de mogelijkheid dat er iets fout gaat. Ik maak zowieso altijd een back-up zodat ik altijd de originele instellingen weer kan terugzetten. Mocht er toch iets fout gaan is dit voor eigen risico !

    Voor wat betreft de kosten zat ik te denken aan €20,-. Dus als je interesse hebt kan je me altijd een PB sturen.
     
  15. wacht ik ff tot na mijn vakantie in juli en dan wil ik wel ff een afspraak maken met je vind dit wel een deftige update voor die 20 euries!!!:rock::rock::rock:

    Als hij in italie kapot gaat kan ik dit niet uitleggen in het Italiaans.
     
  16. +1

    Netjes.
     
  17. lekker bezig weer JW! ben wel benieuwd wat er voor de fase 2 nog is, afhankelijk wanneer je een minimeet organiseerd ben ik er bij :)
     
  18. De laatste tijd heb ik steeds vaker een probleem met mijn tellerunit. De snelheidsmeter valt dan even weg en ook het display valt dan weg. Dit gebeurd nu zo'n 1x per 2 weken.

    Gezien het feit dat ik me hier vreselijk aan erger heb ik besloten om een andere teller te plaatsen. Omdat ik toch een ander teller moest aanschaffen heb ik meteen een fase 2 teller aangeschaft.

    In Nederland bleek het aanbod fase 2 tellers vrij klein te zijn waardoor de prijzen ook vrij hoog liggen. Ook is het grootste gedeelte van de aangeboden tellers voor een diesel (hierbij loopt de toerenteller tot 6000 rpm i.p.v. 8000 rpm bij de benzine versies).

    In de UK is het aanbod fase 2 tellers veel groter waardoor ook de prijzen veel lager zijn. Nadeel is dat deze tellers in mijlen zijn. Het electronische deel kan je omzetten naar kilometers maar je blijft altijd zitten met de dubbele schaalverdeling van de snelheidsmeter. Voor mij was dit geen probleem. Ik had nog een defecte fase 2 teller liggen waarvan ik de tellerplaat over kon zetten.

    Uiteindelijk heb ik voor weinig geld een fase 2 teller gekocht met 10.000 miles op de teller. nadat ik deze ontvangen heb bleek dat er op het plexiglas van de teller een kras zat (dit stond ook in de advertentie). Hierdoor heb ik besloten om ook het plexiglas te gebruiken van mijn sloop teller.

    Ik ben dus meteen maar begonnen met het ombouwen van de teller. Ik heb eerst de teller open gemaakt. Daarna heb ik de wijzers er af gehaald en hierna kon de tellerplaat verwisseld worden. Hierna was het een kwestie van de wijzers weer op de juiste stand plaatsen en alle onderdelen weer schoon en stofvrij terug plaatsen.

    Na dit alles zit de teller er zo uit:

    [​IMG]

    [​IMG]


    Hierna heb ik de teller (tijdelijk) in de auto gebouwd en met ELMconfig voorzien van de juiste instellingen en het VIN nummer van mijn auto. Hierna heb ik nog wat instellingen aangepast die specifiek voor de fase 2 zijn. De fase 2 teller functioneerd prima in mijn fase 1 zonder foutmeldingen en ook de fase 2 functies zoals radio info en telefoon info worden in het display van de teller weergegeven.

    Het enige dat nog niet werkt is de PATS (startblokkering). Met de fase 2 teller kan de auto dus (nog) niet gestart worden. Om dit werkend te krijgen moet volgens de informatie die ik heb met IDS de sleutel inleer procedure worden uitgevoerd. Ik ben nog op zoek naar iemand die dit voor me kan (en wil) doen. Op deze manier hoop ik de fase 2 teller volledig werkend te krijgen in mijn fase 1.
     
  19. Knap dat je dit allemaal zelf kunt
    en het ziet er ook nog prachtig uit :thumbs:


    Hier zou je Lars (Dutchguy) ff een pb voor kunnen doen
    hij heeft z'n testkast van Ford
     

Deel Deze Pagina