1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Benzine in NL goede kwaliteit?

Discussie in 'Performance' gestart door Rino, 10 aug 2008.

  1. Ik tankte altijd bij Shell RON 95 benzine voor mijn 1.6 auto.
    Toen ik op vakantie ging, tankte ik ook Shell in Duitsland.
    In Oostenrijk was ik genoodzaakt om BP (vol) te tanken omdat ik geen Shell zag.
    Met deze tank reed ik zeker 700 km, wellicht 720 km of zo. Ik kan mij het niet zo goed herinneren. Plus het feit dat er file in Oostenrijk was, dus ik reed een stuk steeds met de 1e en 2e versnelling. In Slovenie had ik ook file, door wegwerkzaamheden.

    Laat ik voorop stellen. In de auto zaten drie personen en een volle kofferbak. De airco ging nooit uit.

    Op mijn vakantiebestemming Bosnie, tankte ik bij OMV een Oostenrijkse benzinemaatschappij. Ook met deze benzine kon ik echt bij de 700 km komen met een volle tank (ik rijd nooit op reserve).
    Daar is het veel schakelen tijdens het rijden, want er zijn helaas geen snelwegen, wel in Kroatie om even lekker te scheuren. Het was dus steeds maximaal 90 rijden op de vierde versnelling. De vijfde kon ik daar niet gebruiken omdat ik dan weinig grip had op de accelaratie.
    Ik neem aan dat het schakelen, airco ook allemaal weegt voor het verbruik.

    Eenmaal teruggekomen in Nederland, heb ik voor het eerst BP vol getankt. Ik ben een streep voorbij en heb 150 km gereden. Hier rijd ik maximaal 130 km op snelwegen.

    Als ik het zo vergelijk kom ik tot de conclusie dat benzine in ieder geval in Oostenrijk (BP) en die OMV (in Bosnie) beter zijn en ik meer kilometers er mee kan rijden. Met een volle tank van Shell kom ik hier niet boven de 600 km.

    En die hoge piefen van Shell maken maar praatjes dat de benzine hier o zo van goede kwaliteit is. Ik vind dit absurd.

    Hoeveel ik uiteindelijk kilometers kan maken met deze BP, laat ik jullie weten.

    Dit wou ik even meedelen aan jullie :focus: rijders.
     
  2. Het is op deze manier appels met peren vergelijken vind ik. Vooral omdat je luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid. Of te wel; als je 2 keer zo hard gaat rijden, wordt je luchtweerstand 4 keer zo groot. En juist die luchtweerstand bepaalt in dit geval voor het grootste gedeelte je verbruik. En je airco, die pakt eens een keer 5 tot 10 procent, maar als je die in Nederland ook aan hebt dan kun je dat ook tegen elkaar wegstrepen. Al met al vind ik de aanname dat de benzine hier van een lagere kwaliteit is niet echt goed onderbouwd.
     
  3. Was de benzine in het buitenland ook ron95 of was de waarde hoger??
    Dat kan namelijk ook al een verschil geven.
     
  4. Hoezo is het niet goed onderbouwd en ik als ik je antwoord lees wil zeggen hoe groter de luchtweerstand (snelheid), hoe hoger het verbruik.
    Op de meeste delen in Oostenrijk, Slovenie en Kroatie gaf ik plankgas (140 km/u af en toe 150 km/u) en hier rijd ik zoals eerder geschreven niet meer dan 130 km/u. Dan zou het verbruik toch zuiniger zijn?
    Plus het feit dat ik daar files heb gehad en het meeste verbruikt een auto toch als je 'm in zijn 1 en 2 zet.
    Ik gebruik mijn auto hier niet dagelijks, rijd nooit in files en rijd best zuinig (binnen de bebouwde kom).

    Ik tank altijd RON95, ook in het buitenland.
     
  5. Je hebt gelijk wat het benzine verbruik betreft. Met een tank NL witte pomp benzine reed ik 1 op11 met een snelheid van 145-150 km per uur.
    Op de terugweg haalde ik met Aral benzine op hetzelfde stuk 1 op 12.3 met dezelfde snelheid als op de heenweg.
    Geen files, opstoppingen e.d. gehad met dezelfde weersomstandigheden.
    Heenweg 82 liter verbruikt, terugweg 70.5 liter, dus best wel een verschil.
     
  6. Dit verschijnsel heb ik ook gemerkt met onze vorige 2 auto's, de 1 een
    benzine (Carisma 1.8i) de ander met de Focus 1.8 TDDi.
    In beide gevallen reed ik op "buitenlandse" brandstof meer km's op 1 tank
    en als het nou 30 km meer was dat had ik nog kunnen verklaren, maar op
    benzine bijna 150 km meer, en bij de diesel 75 km meer.
    Ook was het rijgedrag nagenoeg identiek: veel files, bij geen files konstant
    140km/h en daarna veel B-wegen.
    Privé rijden we weinig bebouwdekom, veel B-wegen, snelwegen en geen
    files.... :D veluwe hé :wink: en toch nog 75 km/per dag......
    heb er geen verklaring voor
     
  7. Of de benzine hier slechter is weet ik niet, aangezien ik bijna altijd in het buitenland (ik woon 500 meter van de Duitse grens) tank. In Duitsland tank ik vooral Aral of Esso SuperPlus en ik ga ook geregeld naar Luxemburg. Daar tank ik Aral Ultimate 98 of Shell V-Power 98 (lekker goedkoop daar).
    Wat ik wel weet is dat ik mijn :st: na het tanken vaak een reikwijdte van 600 tot 650 km aangeeft. Mijn persoonlijk record is 620 km met een tankvulling (wel 'normaal' moeten rijden natuurlijk). Als ik zie wat mijn collega :st: -bezitters die boven of bij de rivieren wonen voor een verbruik hebben, zal er misschien toch een kern van waarheid in zitten.
    Hierbij moet ik wel zeggen dat je met RON98-benzine sowieso verder komt zolang je rijstijl hetzelfde blijft. En als je de :st: gebruikt waarvoor ie bedoeld is haal ik die 600 km natuurlijk ook niet, maar toch nog altijd 450 tot 500 km.
     
  8. In principe kan de benzine niet slecht zijn. Er zijn hier europese normen voor en regels waaraan benzine moet voldoen. Wel kan het zijn dat de pomp in luxemburg een andere leverancier heeft dan de pomp in groningen of duitsland. Het verschil zit dan voornamelijk in de toevoegingen die de merken erbij doen om zo de benzine schoner, zuiniger, etc te maken.m Hierdoor kan het zijn dat de auto dus beter en zuiniger draait.

    Daarnaast schijnt het ook zo te zijn dat ALLE tankstations hun benzine uit hetzelfde regionale depot halen. Dus zowel de BP als de Tango krijgen dezelfde benzine, alleen de toevoegingen verschillen dan weer.
     
  9. Kom allemaal uit depot van bp,toevoegingenkomen er naderhand bij tijdens overslaan van depot in tankwagen.
     
  10. Ik ben blij te lezen dat ik niet de enige ben die dit heeft opgemerkt.
    Wat de benzine hier betreft sta ik nog steeds achter dat het slecht is.
    Ze zijn toch bezig met allerlei onderzoekjes V Power, Ultimate? Het is allemaal propaganda.
    De ministers willen hier toch Nederland zo milieuvriendelijk mogelijk maken en dan komen ze met die labels.
    Zij zouden eerst moeten beginnen met de vraag, hoe kan de benzine bijv. in Duitsland, Oostenrijk en jawel ... zelfs in Bosnie :D van betere kwaliteit zijn dan in ons Tulp-landje?
    Benzine zou overal in de EU hetzelfde moeten zijn. Shell, BP etc. allemaal uit een centra.

    Verhalen over het verschil dat benzine x meer in Duitsland dan in Nederland door file, rijgedrag (heb ik ergens gelezen in een autoblad of zo) is lariekoek. Wat betekent is dat Shell in NL anders is dan Shell in D, door zogenaamde rijstijlen, filevormingen etc. Dit geloof ik best, maar het heeft een negatief effect. Alleen mensen staan er niet bij stil, want NL tankt niet even in D om het verschil te merken.

    Net als Tim en Dees zegt, benzine zou volgens de europese normen moeten voldoen. Om benzine schoner en zuiniger te krijgen zouden die lui zouden moeite moeten besparen in die proeven en gewoon benzine importeren uit D bijvoorbeeld.
    Zoals ik het zie en concludeer worden wij consumenten die benzine tanken in NL in de maling genomen door de overheid en bezinemaatschappijen in NL.

    Echt, hier deugt iets niet. Alleen al dat Shell €€€ miljarden verdient is bespottelijk.
     
  11. Ik wil hier toch even op inhaken. Toen ik het eerste bericht las, dacht ik, onzin..
    Maar nu ik er wat langer over nadenk:
    Hier in Nederland rijd ik gemiddeld ongeveer 1:17,5 - 1:18.
    Begin juli op vakantie geweest naar Zuid-Duitsland, op de snelweg en op vakantieadres Aral getankt.
    En omdat ik toch een zuinige Hollander ben, heb ik ook daar het verbruik bijgehouden.
    Wat blijkt; zelfs met alle heuvels en bergen, wat dus inhoudt dat de auto meer trekkracht moet leveren
    en dus meer zou moeten verbruiken, reed ik in Duitsland gemiddeld 1:18,8
     
  12. Ik wil ook nog even als opmerking plaatsen dat in Duitsland de afstanden groter zijn, en dan bedoel ik meer wegen 80-100 km per uur ipv 50-70 hier in NL. Daardoor zal je auto ook al zuiniger rijden en dan begin in niet over het continu stoplichtrijden hier...

    Ik zal volgende week eens tanken in Belgie en Duitsland en kijken of het veel verschil maakt. Ik hou jullie op de hoogte.
     
  13. Benzine en diesel die in Nederland wordt verkocht moet voldoen aan het "Besluit kwaliteitseisen brandstoffen wegverkeer". Deze wetgeving is gebaseerd op Europese regels en geldt dus ook voor andere EU-landen. Dus in theorie zou er weinig verschil mogen zijn.
     
  14. Persoonlijk merk ik weinig verschil tussen Nederlandse Normale 9 en BP Ultimate als ik het vergelijk met de OMV "Carrera 100 octaan" of de "Shell Racing 100 octaan" benzine. Rij er nagenoeg even ver mee. (Focus ST)

    Er zijn te veel andere factoren die een grotere rol spelen bij het beinvloeden van je prestaties en/of zuinigheid van je motor, al blijf ik daarintegen in Nederland toch altijd BP Ultimate tanken omdat ik geloof dat het beter is voor je motor.
     
  15. TNO heeft Bp wel getest, en er kwam uit dat het inderdaad beter was voor de motor. Ik tank ultimate vooral omdat roet bij diesel een probleem is voor de injectoren en de egr, ik merk dat ik iets zuiniger op ultimate rijd en de boordcomputer geeft dit ook aan. Ik heb deze onder een link gezet omdat bij de tno je eerst moet registreren:
    http://www.xs4all.nl/~hanthuis/Rapport_TNO_BP.pdf


    http://www.tno.nl/groep.cfm?context=markten&content=publicaties&laag1=190&item_id=1
     
  16. Je heb het alleen over hoe ver je komt met een volle tank. Want dat is namelijk het enige wat je kan zien. Daar baseer jij op of benzine "slecht" of "goed" is. Maar je moet eigelijk de uitstoot meten van de verschillende soorten benzine. Dan pas weet je of benzine "slecht" is.

    Dat je minder ver komt met NL benzine is alleen minder voordelig voor jezelf. Misschien heeft de buitenlandse benzine wel een veel hogere uitstoot.
     
  17. Nou oké, mijn woorden over de benzine in NL zijn wat te hard uitgedrukt.

    Het ligt inderdaad aan de verkeerssituatie en ook hoe hard je rijdt op de snelweg. Ik reed laatst van Eindhoven naar Rotterdam met een constante snelheid van 120 km/u. De boardcomputer gaf aan 6.6 of 6.7 l. gemiddeld.
    Vind ik wel netjes.
    Ik heb toen Texaco benzine getankt. Het lijkt mij sterk dat het invloed op hier had.
    Trouwens ik zag dat Texaco ook euroXL heeft. Dit is ook ongelood 95, alleen wordt hier je motor meer gereinigd en het zou zuiniger rijden.
    Ik heb het nog niet geprobeerd.
     
  18. Doe mij maar Duitse benzine ;

    In Duitsland volgetankt ; 250 KM Autobahn, stukken 200 + Diverse stukken binnnedoor, ook flink doortrekken. Dus niet heel zuinig gereden. Tank ik gisteren in Epe ging er 45 Liter in, dus dat even berekend met de gereden kilometers en bleek dat ik 1 op 13,1 gereden heb met de tank duitse benzine. En dat met een 1800 !!

    Nu in Nederland getankt, redelijk rustig gereden maar alweer een kwart tank kwijt op 115 kilometer :(

    Ik vind dus de Duitse brandstof beter :!:
     
  19. Niek, let jij er ook op dat de wijzer net evenredig zakt? Bij een halve tank volgens de wijzer, hoeft je tank echt niet half leeg te zijn...
    Bij mij gaat de eerste helft altijd langzaam, en hoe leger ie is, hoe sneller de naald zakt... :-(
     
  20. Ja idd, ik heb ook betere ervaringen met duitse benzine dan met
    nederlandse benzine :D
     

Deel Deze Pagina