verkeerd achterlicht: auto niet uit + geen cruise control

Discussie in 'Electronica' gestart door Singha34, 9 aug 2008.

  1. Afgelopen week ging na 7 weken al rechtsachter mijn achterlicht kapot. Op zich vind ik dat toch al vrij snel. De verlichting deed het niet meer, maar het remlicht wel nog, hoewel dit in hetzelfde lampje zit.
    Snel naar de dealer een nieuw lampje gehaald. Kosten: € 12.95. Komt zeker door die mooie rode kleur :oops: Lampje zelf ingebouwd, hetgeen niet erg moeilijk is, als je maar een kruisschroevedraaier bij de hand hebt.

    's Avonds het lampje vervangen en de dag erna met de auto naar het werk. Motor starten, verlichting aan (ik rijd altijd met de verlichting aan) en de snelweg op. Lekker rustig op de weg, dus lekker de cruise control aan. Oeps....geen cruise control!! Vreemd. Maar goed. Daarna kom ik aan op mijn werk en parkeer de auto in het parkeervak. Ik zet de auto van het contact af en heb de sleutel in mijn hand. Maar de motor liep nog!!! Pas toen ik de voet van de rem haalde, sloeg de motor af. Vandaag nog wat experimenten gedaan... licht aangemaakt, zie ik dat het derde remlicht blijft branden en dat de twee achterlichten ook wel erg fel branden, dus met remlichtverlichting. Vervolgens weggereden met het licht uit en warempel: mijn cruise control werkt weer. Toen de lichtschakelaar op 'aan' gezet, waarna de cruiscontrol weer uitging.

    Thuis toch maar het lampje er uit gehaald en eens goed bekeken. Bleek dat ze het verkeerde lampje hebben meegegeven. Er moeten namelijk 2 gloeidraden inzitten (één voor het licht en één voor het remlicht). Dit lampje had echter maar één gloeidraad.

    Dus als je eens een nieuw achterlicht nodig hebt voor je Focus III, kijk dan wel of je de juiste meekrijgt. Dus met 2 gloeidraden. :D
     
  2. de Focus III is toch nog niet uit?
    bedoel je niet de mk2 ½?
    maar in iedergeval we raar dat dat allemaal met elkaar in verbinding staat.

    Gr Danny
     
  3. Heb je nog mazzel dat je de + en de - niet door elkaar gehaald hebt anders had je de hele tijd achteruit gereden ipv vooruit...
     
  4. Ja, dat klinkt heel bekend. Motor blijft lopen al zet je het contact uit, cruise control doet het niet. Maar als je je licht uit zet werkt het ineens weer wel normaal, tenzij je je rem ingetrapt houdt.

    Ik heb het zelfs twee keer gehad. 1e keer bleek een kortsluiting in de zekeringkast te zijn. 2e keer een afgeknelde kabel bij het achterlicht.

    Blijkbaar werkt dit alles met een bussysteem en komen de commando's verminkt door als er ergens een sluiting zit, zodat er allerlei gekke dingen gebeuren.

    De garage had het overigens snel gevonden.
     

Deel Deze Pagina