Cruise control

Discussie in 'Electronica' gestart door Arjan, 15 jul 2008.

  1. In mijn Focus II zit (uiteraard) een cruise control. Die moet ik aanzetten door eerst links op het stuur op het knopje "on" (o.i.d.) te drukken en dan rechts op het stuur "set" (o.i.d.).
    Die eerste handeling vind ik zeer irritant (want overbodig). Is er een manier om dit knopje af te schakelen, zodat ik alleen nog maar op "set" hoef te drukken?
     
  2. Net als als Arjan ervaar ik de "extra" handeling als overbodig en onhandig en vergeet dit steeds.
    Is er een mogelijkheid om de cruisecontrol standaard al aan te hebben bij het starten van de auto. Bijvoorbeeld door deze bij de dealer zo in te laten stellen.
    Indien ik deze, zonder te schakelen of remmen, uit wil zetten kan ik alsnog op de uit-knop drukken. Dit werkt ook bij andere merken zo en is erg prettig. Kortom wat zijn de mogelijkheden hierin?
     
  3. De functie om eerst de CC aan te zetten en dan te activeren zit op veel auto's. Ik meen jaren geleden ergens te hebben gelezen dat dit is gedaan voor de veiligheid. En met veiligheid word bedoelt dat de CC bewust word aangezet ipv per ongeluk als je met je handen langs het knopje gaat. En dus dat de CC aanstaat zonder de je het weet.

    Persoonlijk maakt het mij niet uit de CC eerst aan gezet moet worden wel of niet. Het is toch belangrijker dat het werkt??
     
  4. Het klopt dat de functie om eerst de CC aan te zetten en dan te activeren op bijna elke auto aanwezig is. Echter bij Ford werkt deze anders dan bij veel andere merken.
    Naast de Focus heb ik tevens een VW Golf en daar kan ik de (ook orginele) CC aanzetten met een switch op de richtingaanwijzer. Deze switch bepaald de instelling aan/uit todat ik deze wijzig dus ook bij het uit zetten van de auto.
    Ik bepaal dus bewust of de CC "op scherp staat" of niet. Dit is een erg fijn systeem en voorkomt de, in mijn ogen, de overbodige handeling de CC aan te moeten zetten voor gebruik.

    Ook bij de Focus zou het voor mij een zegen zijn niet elke keer de handeling te moeten maken de CC op scherp te zetten gewoonweg omdat ik deze erg veel gebruik. Daarnaast ben je nog steeds baas over je eigen systeem doordat de aan- en uitknoppen nog steeds werken.

    Denk dat de veiligheid er meer in zit dat de CC bij een schikreactie wordt gedeactiveerd. Denk bijvoorbeeld aan remmen wat een natuurlijke reactie is. Daarnaast is onbewust inschakkelen van de CC door de positie van de knoppen eigenlijk geen issue. Dit kan alleen volgens mij alleen bij een bewuste knopdruk. Daarnaast is in de tellerunit te ien dat de cruise control aan staat.

    Maar om een lang verhaal kort te maken. Kan me voorstellen dat voor sommigen van ons het een erg prettige oplossing zou zijn dat de instelling van de cruise control standaard op on staat bij het starten of dat er een soort van memoryfunctie is die de instelling onthoudt. Desnoods via de boardcomputer de activeren. (wishfull thinking)
    Vandaar de vraag naar eventuele mogelijkheden. Hopenlijk zijn deze er.
     
  5. Ford Focus: dat systeem van VW zit ook in Amerikaanse Chevrolets. Is inderdaad veel fijner maar ik heb hem dan altijd op scherp. Kan me geen situatie indenken dat het gevaarlijk is. Als je de rem in drukt stopt die toch... Verder is het over het algemeen bij het ford systeem niet echt vervelend maar wel overbodig. Wat wel irritant is, ik rijd vaak 60km dan zet ik even contact af om na 5 min weer verder te rijden dan vergeet ik vaak dat ik hem weer moet activeren. Dan druk ik en de snelheid stort in. Wat wel fijn is het lampje in de unit waardoor je altijd goed ziet of hij aan gaat.
    Ook weet ik als iemand anders in mijn auto rijdt er de ballen niet van snapt. Ook mijn opa en oma hebben een Ford en die vinden het ronduit lastig, daarvoor hadden ze een VW en heb ik ze er nooit over gehoord.
     
  6. Maar eenmaal geactiveerd, blijft ie op scherp tot je drukt op 'OFF' of auto uitzet, bij remmen of koppelpedaal indrukken gaat CC wel uit, maar blijft ie op scherp, dus dan moet je enkel gewoon op 'SET' drukken voor nieuwe snelheid of 'RES' als je de vorige snelheid terugwilt
     
  7. Wat kolere al aangeeft. Je moet hem elke keer bij opnieuw starten aanzetten, ook na korte ritten. Indien je dit vergeet en op set druk is het net alsof het systeem niet reageert wat een niet prettig gevoel geeft.
    Zover ik begrijp is de enige oplossing na de start eenmaal op de on knop drukken en het werkt. Nadien blijft deze inderdaad zoals Dragunov aangeeft gewoon werken. Dit is echter niet anders dan de systemen van andere autofabrikanten, ook zij kennen de functie res(ume) en set.

    De gedachte achter mijn reactie is deze, in mijn ogen, overbodige handeling na het starten voorkomen en zoek hier een oplossing voor.
    Ik begrijp dat er mensen zijn die het prettig vinden dat de on-knop eerst ingedruk moet worden. In mijn situatie zou echter een standaardinstelling "on" de oplossing zijn. Ik kan direct de CC aanzetten maar ook middels de knop "off" uitzetten indien ik dit gewenst is. Dit zou veel gebruiksgemak opleveren. Zodoende ben ik benieuwd of de mogelijkheid bestaat dit middels de computer van de dealer te regelen of middels een "tweak"? Zijn hier überhaupt mogelijkheden voor?
     
  8. Moet in de electronica toch wel te schakelen zijn...
    Of software matig (BC) de startfunctie van de CC op 1 zetten ipv 0...
     
  9. Dit is inderdaad ook mijn gedachte. Ik moet over een paar duizend kilometer naar de garage voor een beurt en zal het ze eens voorleggen.
    Heb echter geen idee of ze hier de mogekijkheid toe hebben.
     
  10. Hier al een oplossing voor? het blijft een beetje jammer
     
  11. Ik denk dat het vergeefse moeite is. Het CC systeem is zoals het is.
    Bijv. BMW heeft in haar vorige generatie modellen ook dezelfde manier van inschakelen gehad als in de Focus. Tijdens mijn werk bij BMW heb ik nooit klanten over horen klagen dat je eerst de CC actief moet zetten. Sterkte nog, nu BMW het CC systeem dmv een hendeltje aan het stuurkolom heeft heb ik mensen horen klagen dat ze "per ongeluk" de CC aanzetten. En dat ze het gevaarlijk vinden....
    Tsja, wat voor de een perfect is, is voor de ander waardeloos.

    In elk geval succes met het oplossen van je "probleem"
     
  12. waar mensen zich al druk om maken
     
  13. Tja een extra handeling moeten doen voor dat een systeem werkt is werkelijk wel te erg voor woorden !!! :shock: :x

    Kom op mensen dit is nou eenmaal zo en idd dat systeem in een vw is goed daar zal ik niks van zeggen maar dit is toch een simpele handeling ; Je start je auto, doet je veiligheidsgordel netjes om, om dan vervolgens je verlichting nog es aan te zetten en zodra je je stuur vastpakt steek je je linkerduim even uit om op het knopje "ON" te drukken en klaar is het al !!!!!! :woohoo:
     
  14. Ljibbe, ik hoef de verlichting nooit aan te zetten, die heb ik aan contact gekoppeld, zodra als de auto start gaat de verlichting automatisch aan :P
    Dus aub nog een oplossing voor t ON knopje, en ik ben van alle luxe voorzien :)
     
  15. Je houd dus wel van luxe begrijp ik wel, ik persoonlijk vind het geen probleem om de verlichting aan te doen en de cruise control aan te zetten maarja geen mens is gelijk he.
    Ik heb eerlijk gezegt geen oplossing voor dit "probleem", het lijkt mij ook wel vrij moeilijk want volgens mij is het een Can-bus systeem maarja daarmee kan ik ook fout zitten natuurlijk.

    Succes !!!
     
  16. Ik had op mijn oude focus geen CC, deze nu wel.Ik gebruik het meestal buiten de stad en doe duimpje links, duimpje rechts in een handeling... ik vind het wel goed gaan. Ik vind het "vervelender" dat ik zo vaak de snelheid moet aanpassen door verkeer voor mij...:rolleyes:
     
  17. Tjah, ik ervaar het ook als irritant dat je 2 handelingen op 2 verschillende plekken moet doen om je cc in te schakelen... Maar ik begrijp al uit dit topic dat ik er maar aan moet wennen 8)
     
  18. Ik zou niet opgeven, gewoon iedereen bij zn dealer navragen, dr moet echt wel een technische oplossing mogelijk zijn... gewoon even doorzetten
     
  19. gewoon vw kopen, dan ist klaar :p
     
  20. Even een oud topic nieuw leven inblazen:

    Is hier inmiddels al meer over bekend? Ik rijd zelf een Focus 3 en zou ook graag de default setting van de CC op 'on' willen (laten) zetten als die mogelijkheid er is.

    Het is inderdaad een kleine moeite en ik zie het niet als een probleem, maar zie het wel als 'onnodig' wanneer het ook anders kan;)
     

Deel Deze Pagina