1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hulp bij EGR klep sluiten? Update pagina 3, help!!!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door insane, 7 jan 2008.

  1. Ik heb sleufgaten in het plaatje gemaakt. Dan hoef je de boutjes maar een paar slagen los te draaien en kun je het plaatje er tussen schuiven.
     
  2. De EGR klep is er dan wel om de uitstoot van de auto te verminderen, maar er zijn in Nederland veel grotere oorzaken van vervuiling dan het afsluiten van je EGR.

    Eveneena als met de roetfilters......... De uitstoot verleegt niet dusdanig hard hoor.....

    Willen we in Nederland het grootste probleem aanpakken dan moeten we ons richten op het fijnstof van het zeezout. Dit deel is vele malen groter dan de uitstoot van de schadelijke gassen van voertuigen.

    Sorry voor het off-topic.
     
  3. Nee, nou, het voegt in ieder geval wat toe... :roll:
     
  4. Thanks heren voor alle info, weet nu waar ik moet zoeken, top!! 8)

    Ronald
     
  5. Ben benieuwd naar je uitvoerig! Veel TDdi-ers zijn benieuwd naar je bevindingen!
     
  6. ik kon het niet echt merken aan het rijden, maar hij rookt totaal niet meer!!!
     
  7. Zo vandaag even de EGR buiten werking gesteld na de tips hier op het forum!! Mooi plaatje gemaakt van een oude kentekenplaat, beetje sleutelen en klaar.... ;)

    Heb het idee dat de focus iets alerter reageert op het gas pedaal, en bovenal helemaal niet meer rookt / roet bij het accelereren... :D :D

    Nu even een maandje aankijken hoe het verlopen gaat, maar tot dusver tevree!!

    Ronald
     
  8. Mooi!! Echt sneller zal 'ie niet worden nee, maar het roken is minder. Verbruik kan ook lager worden als de klep in de openstand vast zit.
     
  9. FF checken

    Ik lees dit draadje met veel verwondering.
    Er zijn veel specialisten op dit forum gelukkig.

    Nou heb ik even een vraagje:

    Onze TDDi rookt met name in de winter nogal. Onze straat is zo'n 300meter lang en als ik 's ochtend wegrij, dan staat de hele straat naar lucht te happen in een dikke blauwe rookwolk :lol:
    Maar goed, de laatste tijd heb ik het gevoel dat ook het vermogen wat minder is en dat vanaf het begin het verbruik toch wel hoog is.
    Ik rij ongeveer 1:16 met veel kilometers op de snelweg, zie draadje over verbruik.
    Zou het schoonmaken en eventueel afdichten van de EGR klep hierop een positief effect hebben denken jullie?
    In Duitsland moeten auto's ééns in de twee jaar naar de TüV en dat is voor ons in oktober, dus ik was van plan om dan een grote beurt te laten uitvoeren en als bovenstaande helpt wil ik vragen of ze daar naar willen kijken.
     
  10. Veel roken is een onjuiste verbranding. Dat kan komen doordat je EGRklep vastit in een open of deels open stand. Daardoor krijg je bij een veel te lage motortemperatuur uitlaatgassen in je inlaattraject. Dat geeft een onjuiste verbranding, dat weer leidt tot extra roet. Dat gaat vervolgens deels je inlaattraject weer in en zo neemt je probleem significant toe.

    Maar het verlies van vermogen en een hoog verbruik kan ik er niet echt mee rijmen. Doet me meer denken aan een luchtmassameter die niet helemaal kaas is. Die kun je laten uitlezen.

    Maar om kort te gaan: de EGR, dicht is altijd beter!

    Een ding: de TUV, controleren die op NOx? Want de roetuitstoot is lager maar de NOx is hoger. bij de NL APK wordt dat niet gemeten.
     
  11. Re: FF checken

     
  12. @TDDI stage 3: en nu?? :?:
     
  13. Het lijkt alsof er wat olie verlies uit het blok komt en wel aan de bovenzijde van het blok. Precies daar waar de buis van de turbo naar de intercooler gaat. Die buis heb ik los gehad van het blok en ook weer vast gezet met dezelfde bout. Daar dus bij zie bout en bij de cirkel onder de buis en de bout daar weer rechts van is het dus vochtig van de olie....

    [​IMG]

    Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Moet ik die bout strakker aandraaien, of kan de lekkage daar niet vandaan komen?

    Gr Ronald
     
  14. Iemand een idee wat er gaande is???

    Ronald
     
  15. Hoi Insane, volgens mij kan je geen olielek veroorzaken met je laadluchtbuis te demonteren : het is gewoon een stud op je kleppendeksel om je laadluchtbuis te positioneren. Ik zou eerder de bevestigingsbout van je kleppendeksel verdenken ( met groot rondsel & rubber ) : mss dat die wat meer moet aangedraaid worden om terug goed af te dichten :?:
     
  16. @ Moriaantje; thanks! Heb vanmorgen de klepdeksel schoongemaakt en ben ermee naar het werk gereden. Vervolgens op mijn werk aangekomen onder de kap gekeken en zag ik weer een beetje olie lekkage precies daar waar die cirkel onder de lucht buis zit, en ook rond de rechter(als je voor de auto staat) bout van de klepdeksel.

    Waar dient die cirkel vormige plaat in de klepdeksel, en kan daar olie lekkage ontstaan?


    ronald
     
  17. Is het olie of diesel? gelet op je andere vraag...

    Overigens zit er in je intercooler en luchttraject altijd iets van vet/olie/zwarte vloeistof. Is dat het ook?
     
  18. Hoi Ronald, ik heb eens gekeken en die cirkel is idd een apart stuk. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de olieafscheider of PCV klep, ik dacht dat die geintegreerd zitten in het kleppendeksel. Maar zelf heb ik het kleppendeksel nog nooit verwijderd, dus ik weet niet of er een pakking rond die 'cirkel' zit en of die kan vervangen worden. Je zou evt. met vloeibare pakking de naad aan de buitenkant kunnen vullen en hopen dat het dan dicht blijft :?:
    succes ermee
    Wim
     
  19. Iemand ook ervaring met het afdichten van de Egr bij een 1.6Ti-Vct benzine ?
    Ik lees hier namelijk alleen maar over zelfontbranders.
     
  20. #40 OCLV, 10 dec 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 dec 2009
    Okee, hier dan toch een vraagje nadat ik wat problemen heb gekregen na het afsluiten van de EGR. Het gaat om een Focus 1.8TDCi 100pk. Ik heb met een plaatje de EGR afgesloten en de slang die de klep aanstuurt afgesloten. Ondanks dit krijg ik toch een storingslampje na een 200 tal kilometers. Uitlezen leert dat de EGR onvoldoende doorstroming krijgt wat natuurlijk logisch is want de slang is afgesloten. Sommige hier lossen dat op door in het geplaatste plaatje bij de EGR een gaatje te maken zodat deze een beetje blijft werken...maar dat werkt volgens mij niet want er is geen vaccuum (want afgesloten). Wie kan mij vertellen hoe dit werkt want ik begrijp het niet. Voor wat ik kan zien is er aan de EGR unit geen stekker en dus geen electronische sturing en werkt deze gelijk aan de vervroegingspomp van een puntonsteking (onderdruk in de motor zorgt voor het vaccuum). Mijn EGR zit propvol zut en de motor verbruikt en rookt behoorlijk (dit is overigens sterk verbeterd na het sluiten).
    Hoe kan ik van het lampje op mijn dashboard afkomen zonder het lampje eruit te halen?

    Ik ben benieuwd.
    Bedankt!

    Nanne.
     

Deel Deze Pagina