1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Dagteller blijft branden/knipperen

Discussie in 'Electronica' gestart door Moos, 4 dec 2007.

  1. Vandaag viel me iets vreemds op. Na het uitzetten van de motor en en het verwijderen van de sleutel uit het contactslot bleef de verlichting van de dagteller branden/knipperen. Alle andere dashbord verlichting was gewoon uit. Het gaat ook niet uit na bijv een kwartier. Blijft knipperen. Het is ook niet zo dat hij spontaan reset of zo. Hij is in principe uit, zie geen getallen meer maar het schermpje geeft nog licht en knippert. Net het nagloeien van tl buizen. Wat kan dit zijn?

    Het gaat om een focus uit 2003
     
  2. Hoi Moos, ik heb net hetzelfde. Meer nog, bij mij licht het gele ABS lampje ook soms op. Ik ben daarmee naar de dealer geweest, aan de diagnose gehangen, maar er waren geen foutcodes en het ABS werkt wel degelijk.Hun conclusie was : interne kortsluiting in het instrumentenpaneel. En zo'n nieuw paneel kost 250euro...blijkbaar een slechte serie in 2003, jammer eigenlijk dat je daar geen aanspraak meer op kunt maken. En nu we toch bezig zijn : als je een TDCi hebt pas dan op met je nokkenassensor, die gaan ook al eens stuk.
    -greets-
     
  3. Same here: knipperende dagteller (al geruime tijd) en laatst de nokkenassensor vervangen. De mijne is ook van 2003 (maart).

    Mvg,
     
  4. Maar bedoel je dan een knipperende teller tijdens het rijden? Want bij ons is het dus als ie gewoon voor de deur staat geparkeerd. Geen contact aan, zelfs de sleutels zijn eruit en ja het licht is ook uit . En wij hebben een benzine motor. De onze is van mei 2003.

    En wat heb je ermee gedaan? Nieuw instrumentpaneel erin? Waar wij bang voor zijn is dat je op een gegeven moment met een lege accu staat. Oja, en het lampje van de benzine doet het dus ook al een hele tijd niet meer, maar dat zijn ledjes die niet zo maar te vervangen zijn :?
     
  5. Nee, niet tijdens het rijden. Dus zoals je zegt : geparkeerd, op slot, lichten uit, dan nog blijft de 'tellerverlichting' branden/knipperen. Het is een fout in de printplaat maar niet in die mate dat er een zekering sneuvelt. Voor een lege accu moet je niet vrezen, ik denk dat het niet meer verbruikt dan dat antidiefstal-rode ledje dat altijd knippert :) Ik heb nog geen nieuw ( of sloop )paneel gekocht, je moet sowieso naar de Ford dealer om je km-stand in het nieuwe paneel te laden.
    ' Verwacht meer ' zeiden ze maar dit had ik toch ook niet verwacht !
    -greets-
     
  6. Nou ja, hij gaat er volgende week voor naar de garage. Het moet dan toch open ivm het indicatielampje van de benzine. We zien het wel, zal wel weer een rib uit ons lijf zijn maar dit vinden we ook onrustig. Het stomme is dat het vandaag weer minder lijkt te zijn. Je ziet nog wel iets vaag flikkeren maar niet zo fel als gisteren. Ze hadden bij de dealer al wel gezegd: er zit ergens een storing in het circuit. (zo ver waren we zelf ook al wel) en dat moeten ze dus gaan bekijken.
     
  7. @Moos: Je zou ook eerder kunnen tanken? :lol:

    De diesel heeft ook geen lampje daarvoor, en ik rij er ook niet onrustiger door.
     
  8. Ik heb nog nooit zonder gestaan, er zit ook gewoon een wijzertje op. Ik rijd de tank ook nooit zover leeg, heb ik een hekel aan. En ik heb een boord computer dus wat dat betreft heb ik het niet nodig. Het is al een hele tijd kapot en we hadden zoiets: we melden het wel als hij weggaat voor onderhoud. En aangezien het nu toch open ligt mogen ze het meteen doen.
     
  9. Ik heb bij mijn diesel gewoon een lampje, hoor..
     
  10. Gek de mijne heeft er wel en lampje voor, en wat denk je ? het werkt ook nog.
     
  11. Apart. Ik heb bij de mijne een keer expres de tank richting 0 gereden, maar terwijl de BC al 80->60km resterend aangaf, ging de low-fuel lamp niet branden. Ik had er ook ergens iets over gelezen.

    Aha, gevonden in TIS: "Vehicles equipped with a trip computer do not use the low fuel warning indicator."
     
  12. Dat verklaard alles dus
     
  13. Moos, je moet dit eens proberen ( met dank aan Fordtune ) :"Dit is iets wat door weinig mensen geweten is, maar in het instrumentenpaneel van een Focus1 zit een zelftest waarmee je oa alle lichtjes kan testen, de uitslag van je meters, de exacte snelheid en toerental, maar ook de batterijspanning. Dit kan wel eens nuttig zijn voor diegene met zoveel ICE en verlichting, dat de alternator het moeilijk krijgt.

    Hoe moet je dit doen: zet het contact op "0" en druk de reset-schakelaar van de dagteller in, houdt deze ingedrukt en zet het contact op "2", blijf deze indrukken, tot je ziet dat er iets anders verschijnt dan de dagteller. Door nu de reset-schakelaar kort in te drukken, kan je door de verschillende tests lopen, waaronder de batterijspanning (let wel op: 80% van de gegevens die je zal zien zijn totaal onbruikbaar)

    Greetz,
    Diederik"

    Zie je wel dat je Focus 220 haalt ... :) Zie je nu je reservelamp branden ? Laat je nog iets weten als je naar de garage bent geweest ? Mss kan het wel hersteld worden ofzo.

    en @ Rebel, de mijne is ook van maart.
     
  14. [quote="Hoe moet je dit doen: zet het contact op "0" en druk de reset-schakelaar van de dagteller in, houdt deze ingedrukt en zet het contact op "2", blijf deze indrukken, tot je ziet dat er iets anders verschijnt dan de dagteller. Door nu de reset-schakelaar kort in te drukken, kan je door de verschillende tests lopen, waaronder de batterijspanning (let wel op: 80% van de gegevens die je zal zien zijn totaal onbruikbaar) [/quote]

    Is dit de truuk waarbij ook eventueel snelheid en toerental in je dagteller worden aangegeven?
     
  15. Yep, al moet je wel wat doorklikken vooraleer je je toerental digitaal ziet.
    Woest !

    -greets-
     
  16. Had het inmiddels ontdekt, (was op mijn werk toen ik de vraag stalde) is inderdaad wel een leuk speeltje.
    Zag de gage (uitslaan van de meters), displaytest, lamptest, rijsnelheid, toerental, watertemperatuur, en een hele hoop andere dingen.
    De batterij spanning schijnt er ook tussen te zitten maat weet nog niet welke dat is.
     
  17. Nou zoals wij al dachten: er moet eventueel een nieuw display in. Maar volgens de dealer kan het geen kwaad en belast het de accu niet te veel. We hadden daarnaast ook nog melding gemaakt van een dansende toerenteller (en het bijbehorende motorgeluid) na de start. Of ze daar ook even naar wilden kijken.....

    Kapot uitlaatspruitstuk waardoor hij zeer waarschijnlijk niet door de viergasmeting zou komen en dus ook niet door de apk.

    Aangezien we dat belangrijker vonden hebben we besloten dat eerst maar te laten repareren. En we concluderen beiden dat de auto nu rustiger loopt. Tja, als je een auto net hebt denk je soms wel eens dat het zo hoort :?

    Qua instrumentenpaneel: we kijken het gewoon een tijdje af. Tot op heden merken we niets op het gebied van moeilijker starten, ook niet met koud weer.
     
  18. Moos,Rebel,mdk7, ik heb goed nieuws, je kunt het zelf oplossen! Het is wat aanslag achteraan op de printplaat die idd. doorverbindingen geeft die helemaal niet moeten gebeuren. Ik heb die verwijderd en rara servela, mijn dagteller wordt niet meer verlicht, yippie-ka-jee ! :bingo:
    Ik zal een korte how-to geven, ik kan geen pics nemen wat ik heb geen digitaal fototoestel :? 1) Ontgrendel je stuur en plaats het naar voor en omlaag 2) Klik de bovenste kap rond je stuurslot links en rechts los 3) Verwijder de 3 kruisschroefjes die je boven je dagteller ziet 4) Het 'kader' rond je dagteller en die bovenste kap zijn één , je kunt het nu achteruit uit je dashboard klikken ( zit vastgeklikt met 4 metalen clipsen ) en verwijderen 4) Rondom je Glockenspiel zie je 4 kruisschroefjes ; losdraaien 5) De module naar voor brengen en de fiche van de kofferontgrendeling en de multistekker loskoppelen. De witte multistekker heeft een zwarte ' hevel' die je moet opheffen om te ontgrendelen 6) De zwarte achterzijde van de module zit vast met 2 Torx-schroefjes ; losdraaien en alle zwarte clipsen rondom ook ontgrendelen en de zwarte plastic verwijderen 7) Nu zie je de hele printplaat en hier en daar een zwarte,harsachtige aanslag aan de printbanen > die moet weg ! Met een ontvetter, alcohol, zoiets. Voila, in omgekeerde volgorde inbouwen en Kees komt klaar ! Ik heb bij het terug starten de display-test uitgevoerd om de meters te resetten. Als je vragen hebt hoor ik het wel, hopelijk werkt het ook bij jou.
    -greetzz-
     
  19. hoi moriaantje

    Ik ben gelijk gaan kijken en inderdaad mijn printplaat zit er niet zo goed uit, kijk maar
    [​IMG]
    Heb hem een beetje schoon gemaakt , maar is nog niet helemaal voorholpen ,volgende week met beter spul schoonmaken (wat speciaal voor printplaatjes is)
    Maar bedankt voor de tip :thumbup:
     
  20. Voila, net hetzelfde als bij mij! Jammer dat het nog niet helemaal OK is,
    hopelijk beter resultaat volgende week.. :bye:
     

Deel Deze Pagina