Vandaag heb ik eindelijk een afspraak op 1 nov staan voor het vervangen van de d-riem. Eigenlijk had ik het vorig jaar al willen doen maar er kwam zoveel tussen dat het iedere keer weer uitgesteld werd. Het enige waar ik nog mee zat waar het te laten doen. Bij de dealer of Mebu. Uiteindelijk toch gekozen voor Mebu, en hoop dat ik hier de juiste keus mee heb gemaakt.
mebu is een goed bedrijf dus waarom niet? nemen ze ook de O ring in de distributie deksel mee tijdens het vervangen? en daarna dicht gezet met vloeibare?
Heb gisteren de auto gebracht. Vandaag wordt eraan gewerkt. Neem aan dat ze weten wat ze doen. Is het ook zo dat de olie ook vervangen wordt, dit aangezien het blok open moet?
Ja als het goed is wel. Sowieso eerst aftappen voordat je blok open gaat en ik ken heel weinig garages waar ze diezelfde olie weer terug doen in je blok.
Ik vroeg dit dus ook aan de baliemedewerker die mij wist te vertellen dat de olie niet werd vervangen. Toen ik hem erop wees dat het om een 1ltr ecoboost gaat waar de riem door de olie loopt reageerde hij wat verbaasd. Ik ben ook geen monteur maar ik maak er een notitie van.
Baliemedewerkers maken alleen afspraken en hebben vaak totaal geen technische kennis dus dat soort vragen moet je hen ook niet stellen.
Omdat ik vanavond de auto nodig heb en Mebu toch niet zo gek ver weg is, ben ik afgelopen middag toch even wezen kijken hoever ze waren. Krijgen ze het vandaag niet af en zou het morgen worden. Uiteraard vroeg ik direct om een (gratis) leenauto. Hier deden ze niet moeilijk over en kreeg een Fiat 500 automaat mee, en nota bene ook nog electrisch.
Vandaag de auto weer op kunnen halen. Kostenplaatje €1300. Maar nu bij stationair hoor ik een tik, waarover ik direct bij thuiskomst heb gebeld. Morgen dus weer ff terug.
Wat mij opvalt is als de auto een tijd stilstaat en ik start is het er niet. Pas na een paar honderd meter begint het. Ik denk dus zelf dat er iets ergens tegenaan tikt tijdens het schudden van het blok. Straks eerst naar de tandarts en als er tijd over is ff terug naar Mebu. Anders wordt het morgen.
Kom dus net terug van Mebu. Monteur wist mij te vertellen dat het blijkbaar kan komen omdat de oude d-riem iets was was uitgerekt en de nieuwe nog moet "inleren" zeg Ik maar. Ook het vliegwiel wat het schudden van het blok veroorzaakt is aan zijn laatste portie toe. Dus volgend jaar is de koppeling aan de beurt.