1.6 tdci, nokkenasketting,

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door wika, 29 sep 2017.

  1. na eerder op de dag parkeerschade van iemand die mij "kleine"focus wagon niet zag staan. kwam het volgende


    distributieriem versprongen door uitgerekte en versprongen nokkenas ketting waardoor de kleppen tegen de zuigers aan kwamen, en dus krom waren, totaal meer dan een cm speling tussen de schakels van de ketting die de nokkenassen met elkaar verbindt, en van enkele was de totale binnenste bus weg gesleten, ; gevolg totale kop revisie

    advies voor motoren met een "zogenaamd onderhoudsvrije" nokkenas ketting laat rek/slijtage controlen bij vervangen distributie riem zeker bij de psa 1.6 tdci
    controle is veel goedkoper dan kop revisie.
     
  2. Dat gaat dan alleen op voor de 16V versies denk ik.
     
  3. Dat had je dan al wel een tijd moeten horen. Dit soort plotselinge kettingproblemen komen eigenlijk alleen voor als de spanner het plotseling begeeft. Verder balen wat was de km-stand? Boven de 3ton neem ik aan?
     
  4. #4 wika, 29 sep 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 sep 2017
    gebeurde bij starten van de motor
    s'morgens nog geen probleem, 50 km gereden
    s'avonds na dag stilstaan, bij starten kapot
    spanner was oke maar ketting was veels te lang geworden en
    afstanden tussen de schakels onderling varieerde.
    mk1 2007
    280.000 km
    1.6 TDCI 66 kw
     
  5. Dan heb je ontzettend veel pech.
     
  6. controle is haast onmogelijk.
    probleem is dat de ketting in de kop zit. om erbij te komen moet je de kleppendeksel eraf halen
    helaas heeft een wijze ingenieur gekozen om de nokkenas vast te zetten op de kleppendeksel
    gevolg dat de d-riem er af moet om er bij te komen.
    naast dat moet dus bovenkant kaal en verstuivers eruit

    gelukkig kiezen ze weer voor d-riem die lang mee gaat in plaats van ketting die zogenaamd nooit vv hoeft te worden
    echter d-riem zit minder rek in dan een ketting op den duur.



    dus in plaats advies om bij vv van distributieriem ook meteen de ketting te controleren en kettingspanner.
    kun je het beter preventief vervangen. probleem dan spreek je wel over extra werk en onderdelen. daar zullen ze ook weer 3 a 400euro voor durven te vragen. maar altijd goedkoper dan koprevisie dat dan weer wel

    moet wel zeggen heb ze nooit echt kapot zien gaan zoals jezelf omschrijft. heb wel gehoord dat het bijgeluid gaf en dus toen advies om het te laten vervangen is gegeven.
     

Deel Deze Pagina