Dames en heren Van mijn '06 Focus 1.6 zetec Heb ik de distributieriem waterpomp en spanrol vervangen. Op hoeveel nm moet de krukaspoelie vastgezet worden? En is deze op een farsoenlijke manier te blokkeren zodat je er ook goed kracht op kan zetten, met het pinnetje op de achterzijde vind ik dat best trickie. Dan de multiriemen, ik heb er 2 een grote en een kleine. Ik heb geen spanrollen, hoe krijg je in ...... die riemen erop. Van de automaterialen zaak wat hulpstukken mee gehad, maar dit lijkt niet te passen omdat ik een dubbele poelie hebt. Groet Jeroen
krukaspoelie word vastgezet dmv een universele flensblokkeer tool ( Ford nummer 205-072 ) hier een foto https://drive.google.com/file/d/1BGuw2yYPSJQzEpVkcSOAqEI4JzgoSPZR/view?usp=sharing Multiriem en de riem van stuurbekrachtigingspomp zijn strechbelt.
Hoe vast de krukaspulley bout moet worden aangedraaid is afhankelijk van de dikte en lengte van de bout. Er zijn verschillende krukaspulley bouten bij dit type motor toegepast (M12 met 2 verschillende lengtes en M14). De krukaspulley bout is een rekbout welke slechts eenmaal mag worden gebruikt. Deze bout dient dus altijd te worden vervangen en mag niet worden hergebruikt. Let er dus zeer goed op dat de nieuwe krukaspulley bout dezelfde lengte en schroefdraad heeft als de oorspronkelijke bout. De krukaspulley bout dient als volgt te worden aangedraaid: M12 Stage 1 = 40 Nm Stage 2 = 90° M14 Stage 1 = 100 Nm Stage 2 = 90° Stage 3 = 15° Om de krukas te blokkeren tijdens het vastzetten van de krukaspulley bout is een blokkeertool nodig welke het vliegwiel blokkeert (hiervoor dient de startmotor te worden verwijderd. De krukas blokkeerstift is alleen bedoeld om de krukas tijdens het vervangen van de riem op de juiste positite te blokkeren. Deze blokkeerstift mag pertinent niet worden gebruikt om de krukaspulley bout vast te zetten ! Voor het monteren van de stretchbelt multitiriemen is een montagetool vereist. Op Youtube zijn hier genoeg filmpjes over te vinden.
Is er ergens een manual die ik kan naslaan voor de aanhaalmomenten en volgorde van het aandraaien van de bouten van de cilinderkop, en of de bouten vervangen dienen te worden