Op die plek heb ik in december zelf al een keer schade gereden. En nu op exact dezelfde plek heeft mijn vrouw een andere auto aangetikt. Nu is de bumper weer gescheurd en het plamuur geknapt. Voor het mooie wil ik er nu een andere bumper ophebben. Dat kost waarschijnlijk net zo veel als een expert die de bumper (weer) gaat repareren.
Gisteren kwam ik er achter dat ik één motorsteun verkeerd heb besteld. Deze is niet voor de 2.5T, maar voor de 2.2 TDCI. Na even zoeken op het juiste onderdeel nummer [1714320], ben ik op een Rusisch forum terecht gekomen. Daar is iemand die heeft ontdekt dat hetzelfde onderdeel [31277314] bij Volvo véél goedkoper is!. Scheelt behoorlijk! Ford [1714320] €108,96 vs Volvo [31277314] €37,91 Ik heb een Rusisch filmpje gevonden dat volgens mij bij mij ook het probleem is.
Dat zijn leuke dingen om te ontdekken (van het onderdeel)! Wel bijzonder dat het bij Volvo juist goedkoper is.. En al helemaal dat het prijsverschil dan zo groot is
in het filmpje laten ze de reactiesteun zien. die aan de onderkant zit, wat tegen de bak of tegen de motor blok is. dit wil soms verschillen per motor/bak. die heb ik laatst ook vv voor een van een electrische ford. nu kantelt de motor tenminste niet zoveel meer. qua trilling merk je geen verschil. het is idd altijd weer een verrassing als je kijkt wat hetzelfde onderdeel elders kost bij andere merk, die hetzelfde gebruiken als ford. zo is bijvoorbeeld vacuumleiding en hogedruksensor voor 1.6tdci bij peugeot los te bestellen en bij ford is het 1 kompleet onderdeel. zelfde als met aftermarket, dat je doosje open doet en orgineel onderdeel in zit, alleen ford logo eraf is gegrafeerd hahaha
Afgelopen week een mooie set velgen gescoord als vervanger voor mijn ST220 velgen! Komend najaar de velgen ontdoen van de banden om de lichte stoeprandschade die er aan zit te repareren. En dan gaan deze velgen dienen als winterset. Morgen wordt eindelijk de nieuwe achterbumper geplaatst!
Na 3 maanden met een gedeeltelijk zwart gewrapte achterbumper te hebben ronden gereden, zit er eindelijk weer een smetteloos exemplaar op de Mondeo!
Dank! Om überhaupt te blijven rijden liggen er de nodige onderdelen te wachten op installatie: - onderste, linker en rechter motorsteun; - trillingsdemper - koelvin; - stabilisatorstangen; - bougies; - grotere (RS2) oliekoeler.
Al een aantal weken had ik last van een oplopende motor temperatuur als er geen rijwind op de radiator kwam. Oorzaak; een niet werkende koelvin! Dus een nieuwe koelvin besteld, omdat de aanstuurunit daarvan wel eens wil gaan hemelen. Koplamp eruit zodat ik beter bij de unit kan. Gelukkig is deze makkelijk te wisslen; 1 schroef en 2 stekkers. Helaas bleek dit niet de oplossing. Opzoek naar het volgende verdachte onderdeel; relais R5. Ook dit bleek niet de oplossing te zijn. Na lang speuren kwam ik op het engelse 'Ford Owners Club' forum uit waar werd uitgelegd dat er een kleine ontwerpfout zit in de kabelboom. De roze draad die het psm signaal naar de aanstuurunit van de koelvin stuurt maakt een te scherpe knik als deze uit de kabelboom komt, icm met de plek exact onder het bijvulpunt van de ruitenwisselvloeistof. Na 11 jaar trillingen, hitte en af en toe een scheut gemorste ruitenwisservloeistof heeft dit er voor gezorgd dat het kabeltje helemaal is weg geoxideerd. Het omhulsel is helemaal groen uitgeslagen. Nadat ik er een stukje tussenuit heb geknipt en dit stukje heb opengesneden, is wel duidelijk waarom de roze kabel in de knik helemaal groen is; koperoxide! Ik heb er een stukje tussenuit geknipt en er een iets langer stukje kabel tussen gesoldeert. Krimpkous er omheen en weer dik in de tape gezet. Na het terugplaatsen van de koplamp de auto gestart en gelijk draaide de koelvin weer!!
Afgelopen week weer een mooie upgrade gescoord; een 3 inch Ferrita JTsuperflow downpipe met een 100 cells katalysator. Ik zit nu alleen te twijfelen of ik ook de midden demper zal meenemen. Daarvoor heb ik deze 'straight pipe' gevonden. Nu ben ik heel benieuwd hoe dat gaat klinken. Helaas kan ik geen voorbeelden vinden op YouTube.