Kan ik die dan aftakken uit de zekeringkast achterin? enig idee hoe ik er dan achter kom op welke aansluiting? Heb bijvoorbeeld ook nog een sigaretten aansteker aansluiting achter..... (Zoek iets wat afgeschakel als de motor uit is)
Ik zal even kijken of ik de handleiding voor de montage nog heb. De voeding wordt inderdaad gewoon van die zekeringkast gepakt.
Gevonden! Ik zal hem even inscannen. Daarna kijk ik even hoe ik hem ga uploaden, er zijn er vast meer in geïnteresseerd Bij dezen: https://drive.google.com/file/d/0BxgeOrH_i3YJNUZWUHFjTERBZkU/view?usp=sharing
Dit is iig een hele andere kabelboom/aansluiting als de ecs die ik had. Even meten met spanningzoeker welke geschakelde aansluiting je kunt gebruiken ...... Verstuurd vanaf mijn MI 5 met Tapatalk
Regelt de ecs module de geschakelde stroom niet dan? Ford heeft er gewoon constante spanning op staan. Aan en uit wordt geregeld door de canbus.
Waarschijnlijk wel maar ik heb zelf gekozen voor geschakelde plus. Er zit volgens mij ook een constante in de achterste zekeringkast maar moet je alsnog even met de spanningzoeker kijken welke aansluiting je moet hebben. Zekering zelf zit in de kabelboom van ecs... Verstuurd vanaf mijn MI 5 met Tapatalk
Ik heb het inmiddels ingebouwd. ECS module zit als ik het goed onthouden heb ook op nr 26 aangesloten. Inbouwen was gemakkelijk maar ik vind het minder mooi dan std ford module. Verder werkte het zonder inleren. Waarschijnlijk werkt de kapotte lamp detectie dan niet en parkeersensoren misschien ook niet. Moet ik nog even testen met aanhangertje.
Vraag ECS-kabelset De ECS-kabelset wordt met een kabelschoen U1 op de zekeringkast van de auto aangesloten. In deze kabelschoen komen 2 kabels vanaf de ECS-module samen, maar de schoen zelf is een 'vrouwtje' met maar 1 positie. In de zekeringkast heeft zekeringpositie F26 2 pennen die bij een originele Ford-kabelset met de 40A zekering met elkaar worden verbonden. Kan iemand mij vertellen op welke van de 2 pinnen van zekeringpositie F26 stekker U1 van de ECS-kabelset moet worden geprikt? Zie blz. 15 van de ECS handleiding http://catalogue.ecs-electronics.nl...L_VRT_ID=181&MDS_MODEL=01&PRC_ID=&PRD_VLG_ID= , stap 17A. Reden van mijn vraag is dat de kabel is losgegaan en ik wil weten waar deze op moet. EDIT: Vanmiddag gecheckt bij ECS. De kabelschoen U1 moet op de 12V aansluiting van F26 worden gedrukt. Dit is de linker (bumperzijde) van de 2. Dus opgelost.
Heeft de module ook een onderdeel nummer? Ik kan hem zo niet 123 vinden edit, is dat toevallig FOMOCO AM5J19H378AC
Mijn trekhaak zat bij aankoop al onder de auto en toen we vorig jaar met de caravan wilden vertrekken kwam ik er pas achter dat ik geen vaste plus aansluiting voor de caravan had. Eenmaal op de camping heb ik zelf een noodvoorziening gemaakt door de rode draad (die dus los achter de bekleding lag) met een geknutselde stekker op de zekeringkast aan te sluiten onder de zekering van de trekhaakmodule (plaats F25) en dat werkte prima. Nu wil ik dat toch even goed in orde maken want ik mis een zekering. Maar zoals ik het in het schema en de how-to zie, zie ik ook geen zekering tussen de rode draad die uit de kabelboom komt en de rode draad uit de stekkerdoos van de trekhaak? Ik wilde die vrije aansluiting in de zekeringkast gewoon weer gebruiken maar er dan een 20A zekering tussen maken. Kan dat of loop ik dan de kans dat mijn canbus systeem in de waar raakt? En ik heb nog een losse stekker liggen met een gele en een geel/bruine draad. Zoals ik het kan vinden is die bestemd voor het eventuele opladen van een accu in de caravan en verder niets, klopt dat?
Als dit een geschakelde spanning is waar dus alleen spanning op komt bij lopende motor is die ook voor de koelkast. Die wil je namelijk ook niet op de constante plus hebben (is je accu zo leeg)
Hij is niet geschakeld en heeft altijd spanning. Dat wil ik ook want als we op een parkeerplaats staan te pauzeren dan heb ik de auto uit en op slot een wil ik wel graag dat verlichting en waterpomp e.d. in de caravan werken. Veel langer dan een half uur staan we toch niet stil dus dat moet de accu kunnen hebben. Ging me er meer om dat de auto niet van slag kon raken doorgaat er ergens 'onbekende' stroom getrokken zou worden Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk
Voor waterpompje en een led lampje is de normale constante plus is geen probleem ook niet voor langer dan een uurtje. Wel op de goede aansluiting zetten anders nept de koelkast je alsnog
Ik weet niet hoe oud je caravan is, maar als hij origineel met een 13 polige stekker is geleverd heb je grote kans dat de constante en geschakelde stroom apart zijn aangesloten. Daardoor heb je voor de verlichting en waterpomp de constante stroom en voor de koelkast een geschakelde stroom (zodat je bij parkeren de accu niet leegtrekt)
De caravan is 5jr oud en voorzien van 13p stekker. Omdat de verlichting van de koelkast wel brandde dacht ik dat hij op de constante plus zat aangesloten maar het zou zo moeten zijn zoals jij het omschrijft @rfknol Volgende week haal ik de caravan op, dan ga ik het meten en weten Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk
De verlichting van de koelkast zit aangesloten op het 12 v net van de caravan dus op de constante plus Het 12 v element van de koelkast heeft zijn eigen aansluiting en die moet op de geschakelde plus zitten.