Sinds 2006 rijden wij Focus met een 2 jarige uitstapje naar VW waar ik het niet meer wil over hebben, dan toch sinds april 2023 de stap weer gewaagd naar een ander merk. Nu dan een Jap geworden, dit is dan auto nr 24!! (in 26 jaar ) maar toch op de achtergrond een dikke link naar Ford vanwege de jaren lange samenwerking (FoMo). Na echt een lange zoektocht naar een vervanger van onze Focus wagon 2016 en veel proefgereden te hebben, uiteindelijk toch op 1 van de eerste potentiële kanshebber terecht gekomen. De zoektermen van deze "zeikerd" lag op het gebied van looks/ruimte/vermogen/betrouwbaarheid/budget, ja sorry maar dan valt Ford momenteel af, al had mij een 2.5i Kuga ook wel gepast, maar die zijn allemaal ouder. Na een proefrit maar eens om de tafel gaan zitten, er zaten 2 puntjes schade aan de auto, spiegelkap en frontlip, dat konden ze wel laten spuiten, maar daardoor word de vraagprijs wel lager? ehhhh pardon, ja echt lager, met beurt/poetsen/reinigen....dus laten we dat maar doen. Eerst maar eens de foto's van de proefrit:
Niets mis met deze toch? Mazda is eigenlijk altijd een soort ondergewaardeerd Japans merk geweest. Maar wel enorm betrouwbaar. Mijn dochter rijdt in een Mazda 3 uit 2011 en geen gekke issues gehad naast reguliere onderhoud. Heb zelf ook Mazda gereden en tevreden geweest
....Na het tekenen kwam de datum wanneer deze klaar zou zijn...in 1 week! Ik had al zoiets van "dat ga je niet halen" dus keurig gezegd dat ik gene haast heb en dat ik het liever goed heb dan afgeraffeld, je voelt hem al aankomen, het werd een week later want spuiten, beurt en binnen/buiten poetsen in 5 dagen is wel erg optimistisch te noemen. Dus de dag van ophalen, man wat stond ie te blinken in de showroom, ik een blij ei natuurlijk, wel even alles doorgenomen om achteraf een hoop ellende te voorkomen, want dat heb ik in al die jaren wel geleerd, alles staat keurig op papier en zelfs 12 maanden Bovag garantie, dus dat moet wel goed zitten. De boel geregeld en op naar huis, daar zag mijn vrouw de auto voor het eerst in het echt, want (en dit is geen geintje) ik was er wel elke keer klaar mee dat zij haar stempel op een auto drukte, want als ze het niks vond dan kwam zij weer met een andere aan, dus dan kan je kiezen, of je ruilt zelf de auto in of je vrouw....dus ik wou eerst de auto maar eens proberen, dat leek mij goedkoper dan mijn vrouw inruilen Thuis maar eerst eens uitgebreid alles doorgespit in de auto, en begonnen met een lijst met wat ik allemaal anders wil, uiteraard roep je dan dat dit keer er niet veel veranderd gaat worden.....wie dat gelooft denkt ook dat de tandenfee bestaat want als je niks aan je auto wilt veranderen dan zit je ook niet op een forum zoals hier. Na een paar weken gereden te hebben werd het lijstje met puntjes en ergernissen al wat groter, maar zoals zo vaak blijkt het poetsen en reinigen altijd tegen te vallen, daar had ik ook wel rekening mee gehouden, dus die stond boven aan het lijstje, dus zodra ik een zaterdag tijd had, dit maar eens aangepakt. Op het werk mag ik gebruik maken van de werkplaats, dus kan je poetsen uit de zon, radio erbij en een wasplaats, dus begonnen met het echt wassen van de auto, alle mos tussen de raamrubbers weg gehaald (het schuim werd goed groen) en daarna ook gewassen waar je alleen bij komt als je bukt, daarna de velgen van de auto af en de binnenkant en buitenkant gewassen, daarna ze gelijk gebalanceerd, toen de auto goed droog was de polijstmachine erbij gehaald, en alle plekjes en krassen aangepakt, dan blijkt ineens dat er toch een nette strakke auto te voorschijn kwam. Toen eenmaal de buitenkant netjes was, de boel geseald met een coating wat goed moet zijn voor 6 maanden, daarna aan de binnenkant begonnen, alles goed afgenomen en daarna al het leer in de lederlotion gezet, wat gelijk voor een andere look zorgde, mooi mat ipv glimmend. En uiteraard wat foto's geschoten
Goed....tijdens het poetsen kwam ik erachter dat een beurtje bij het bewuste bedrijf nou niet echt van hoog niveau is zullen we maar zeggen, de remmen...toch best een veiligheids dingetje, voor zat er nog 3mm voering op en achter 4mm voering, aangezien ze niet op zaterdag werken, en ik niet in de buurt woon, in overleg besloten dat ze de blokken opsturen en dat ik ze er zelf onder ga zetten, zo moeilijk kan dat toch niet zijn. De voorzijde was zo gepiept, alleen achter...kak die heeft een elektronische handrem, dus daar moet ik mij dan weer in gaan verdiepen, als je dan toch bezig gaat, dan gelijk maar eens kijken voor software om wat aanpassingen te maken, en zie daar, dat doe je dus met de software FORscan...laat ik die nou nog hebben en er al vaker mee gewerkt hebben. Alleen via een Mazda forum kwam ik op een Excel programma waarmee je vooraf je wijzigingen kunt maken en dan in 1x kunt inladen, dus nu auto-lock geactiveerd, ID-M geactiveerd, dat is een soort eco coach die je rijden in de gaten houd, gelijk de nieuwste software voor de radio, de nieuwste navigatie software erop. En toen maar eens naar de verlichting gekeken, aan de voorkant hoef ik niks te wijzigen, daar is alles al LED, achter heb ik alleen de achteruitrijd lampen door LED vervangen en ook LED kentekenplaat verlichting erin gezet. Hier kan je nog goed het verschil tussen links en rechts zien, is toch best wel een verbetering in het donker
...en dan over naar het interieur. Bij het gebruik van de airco begon er een behoorlijk irritante geur de auto in te komen, het was een combi tussen hond en zweetvoeten dus even het interieurfilter bekeken...... Aangezien ik geen nieuwe had liggen, deze zo goed mogelijk schoon gespoten en ingespoten met desinfecteer, laten drogen en met een sterk ruikende geurmiddel ingespoten, dit leek te werken, maar binnen 10 min kwam die geur weer vrolijk terug, dus een nieuw filter besteld, en gelijk een ozon behandeling laten uitvoeren, en toen het nieuwe filter erin. Ik moet zeggen dat het resultaat boven verwachting is, hij heeft nog 1x iets lichtjes ernaar gestonken, maar tot op heden is het weer geurvrij in de auto. Dus toen was het tijd om de binnenkant naar mijn smaak op te leuken, het begon al met het feit dat er geen instaplijsten op de auto zitten, dus die besteld en gemonteerd, en achter de handgrepen zat een saai zwart plastic, dit opgeleukt met bijpassende schildjes.
En als afsluiter van de aanpassingen tot nu toe: De sleutel heeft een mooi ledere hoesje gekregen En ondanks dat het Skyactive blok best snel (lees veel sneller dan de Focus II 2.0i) zijn koppel aanspreekt, vond ik 180pk / 233Nm veel beter klinken dan 120pk / 210Nm, dus heb ik hem laten chippen, en ik moet zeggen dat je dat best wel merkt, vooral in de bergen hapt ie een keer naar lucht en sprint ie weg, uiteraard zal het geen ST of RS worden, maar hij neemt best wel grote stappen nu. Ik zit nog te twijfelen of een K&N inleg filter een meerwaarde zal zijn bij dit soort blokken Er staat nog wel wat op het lijstje, ik twijfel nog om een kleine kofferbakspoiler erop te zetten, een trekhaak zou ook makkelijk kunnen zijn, dan uiteraard wel een afneembare, en voor de winter komen er nog 4 nieuwe 4 seizoensbanden eronder, sowieso moet er dan achter wat vervangen worden, maar heb geen zin meer in al dat gewissel met velgen. Ook zit ik te kijken naar andere velgen, maar ik heb nog geen leukere kunnen vinden dan die er nu al onder zitten, het zijn al 18" velgen, 19" gaat het sowieso niet worden, ik kan nog 1 maat hogere banden eronder zetten wat gelijk een andere look geeft en iets meer comfort, er ligt nu 215x45-R18, en dan zou ik gaan naar 215x50-R18. En wat ook nog steeds kriebelt, zijn windgeleiders op de deuren, zodat het raam iets open kan staan tijdens de regen, maar alles wat ik tot nu toe gevonden heb is een plaksysteem met een chrome rand, maar dat past niet bij mijn uitvoering, mist dan achter de spiegel een chrome stuk Dus we zijn nog niet klaar....
Ik had er al een mail aan gewaagd puur ter info, maar dat bleek toch wel een gevoelige snaar te raken Ook dat ik aangaf dat je een beurt uitvoert, ongevraagd een apk erop zet terwijl deze nog ruim 11 maanden geldig was, en dan zulke remblokken laat zitten, ik ben maar niet over geld begonnen, dus hebben ze nieuwe blokken opgestuurd, bleek achteraf de achterste de verkeerde te zijn, was voor een uitvoering zonder elektronische handrem, dus hebben ze een 2e set opgestuurd. En dan na ruim een maand nog durven te vragen of ik de verkeerde set wil terug sturen? ik heb er maar nog niet op gereageerd dat ze voor inkoop een paar tientjes zoveel moeite willen gaan doen
Mooie upgrades! En toch stiekem wel een beetje nalatigheid van de garage.. Dat interieurfilter hadden zij óók ff kunnen doen. Net als die blokken
Mee eens, maarja apk goedkeur hé.....nu snap ik ook waarom ze ongevraagd er een apk op hebben gezet, en een interieurfilter doen ze maar 1x per 2 jaar, aangezien deze bij hun in onderhoud was, konden ze zien dat deze in 2022 was vervangen, net als de bougies en luchtfilter welke er wel keurig uitzien, ach de prijs was er ook naar zullen we maar denken, en ik mankeer niks aan mijn handen en dan weet je ook dat het echt gebeurd is. Nu ik er wat meer mee heb gereden, en nu ook een lange rit naar het buitenland, moet ik zeggen dat ik er nog minder vermoeid uit stap als bij de Focus, eerlijk is eerlijk, de stoelen van de VW Passat waren echt super, de Focus was absoluut niet slecht, maar ik merk dat mijn rug de Mazda heel fijn vind, alleen de versnellingsbakken van Ford zijn gemaakt om lekker vlot te schakelen, dat is bij de Mazda toch net iets minder, dus dan maar iets rustiger te werk gaan
Mooi hoor! Model dat ik erg weinig tegen kom. Wat betreft autobedrijven/poetsers kunnen we samen een aardig boek schrijven denk ik
2022 vervangen en dan zo eruit zien? sorry, maar dat geloof ik niet Maargoed, als jij een mooie deal hebt gekregen en je moet een paar dingen eraan doen, dan is dat 't waard. Dat had ik ook met mijn al liepen de kosten wel aardig op
Auto is van de 1e eigenaar afkomstig, en nieuw geleverd in Rotterdam, onderhoudshistorie was bekend maar dat zegt niet of het correct is uitgevoerd, maar dat het interieurfilter aan vervanging toe was moge duidelijk zijn. Een ander puntje waar ik nu tegen aan loop.....wel een leuk puntje hoor, ik weet dat er tig hatchback's van de Mazda 3 rondrijden, en dat de sedan amper verkocht is, maar ik weet alleen niet hoe ik dit moet interpreteren? Als ik mijn kenteken invul op VWE publiek / Finnik, dan krijg ik dat er maar 7 voertuigen van dit merk/model in NL rondrijden, dit zal dan gaan om de sedan's van mijn model, dus van 01-12-2016 tot 31-12-2019, als ik op gaspedaal een zoekactie doe op 2017/2018/2019 sedan benzine, krijg ik al 18 stuks te koop. Weet iemand toevallig hoe dit werkt? Maar dat het een wat zeldzamere auto was dat had ik al door
Wauw! Knap werk. Bekijk deze zelf ook ter overweging. Veel goeds over gelezen. Maar wel een speld in een hooiberg dus, haha
@bvdv valt wel mee toch? https://www.gaspedaal.nl/mazda/3/sedan?bmin=2018&brnst=23,25&srt=pr-a Staan er vanaf 2018 tot nu zo'n 57 te koop en neem je specifiek dit model (2017 tot 2019) dan nog 24, voordeel is dan wel dat ze in verhouding wat goedkoper zijn omdat ze er zo weinig zijn....dus iets minder gewild
Hi Dennis, Hoe bevalt zo'n turboloze Mazda? Wel genoeg koppel bij lagere toerentallen? Ik denk zelf over een Mazda CX-30 en het liefst een automaat (lees je ook verschillende reviews over). Kortom, ben je er tevreden over? Gr. Jan